Norge

- Ikke betal strømregningen

  • Kristin Solberg
  • Ikke betal, og skift leverandør, sier Forbrukerombudet til B2C og Eliteles kunder. - Er ombudet korrupt? svarer daglig leder i B2C.

Les også:

  • Problemer med B2C Norge: Hvilke rettigheter har man?

— Kanskje Forbrukerombudet har en egen agenda. Det er mye korrupsjon i det offentlige om dagen, hva vet jeg? sier daglig leder Marius Martinsen i det omstridte selskapet B2C.

Fredag morgen gikk Forbrukerombudet ut og oppfordret kunder som nylig har mottatt strømregninger fra selskapene B2C Energy og Elitele til å nekte å betale, og skifte strømleverandør.

Det likte B2C Energy og Elitele dårlig, og selskapene, som lenge har ligget

Les også

B2C på klagetopp

gikk til motangrep mot både forvaltningsorganet og forbrukerombud Bjørn Erik Thon personlig.

— Thon er en medienisse som ikke har noen troverdighet i det hele tatt. sier Jonny Svensson, daglig leder i Elitele og storaksjonær i B2C.

Thon tar imidlertid beskyldningene med stor ro.

— Det viser bare hvor usakelig og useriøs Martinsen og B2C er. Dette er slik de opererer, og jeg er ikke overrasket, sier han.

Temaside: B2C

- Ikke avregnet

Det er langt fra første gang at B2C og Elitele havner i trøbbel med forbrukermyndighetene. Helt siden våren 2005 har de

Les også

Advarer mot strømselskap

Dette er bakgrunnen for det siste utspillet fra Forbrukerombudet:

I romjulen sendte selskapene B2C Energy/Elitele ut fakturaer til strømkunder med krav om forskuddsbetaling av strøm for de neste månedene. Men selskapene har ennå ikke gjort noen avregning mot tidligere betaling. Det betyr at kunder som har innbetalt for mye i forskudd for strøm høsten 2006, ikke får dette fratrukket på den nye strømregningen.

— De har latt være å gjøre avregning. Det står i kontrakten at de skal gjøre det. Men jeg tviler nesten på at B2C vet det, for de har ikke tidligere brydd seg om å følge kontrakten, sier Thon.

Thon mener at denne praksisen er spesielt urimelig ettersom B2C Energy kun er gitt midlertidig konsesjon til å fortsette å levere strøm frem til 1. april i år. Han oppfordrer strømkundene til å nekte å betale den siste regningen, sende skriftlig klage til selskapene, samt å skifte strømleverandør snarest mulig.

— Det er noe kunder hos B2C Energy/Elitele absolutt burde gjøre. De har drevet råsalg med produktene sine. De har ikke respektert angrerettsloven. De har drevet med ulovlig inkassovirksomhet, sier Thon.

- Holder ikke kontrakten

Daglig leder Marius Martinsen i B2C tror ikke Forbrukerombudets oppfordringer vil ha stor effekt.

— Du kan si til Forbrukerombudet at vi får inn nye bestillinger hver dag. Vi har veldig mange fornøyde kunder, som vil ha billig strøm. Om du hadde fått beskjed fra Forbrukerombudet om å bytte leverandør og du hadde vært en fornøyd kunde, hadde du ikke gjort det.

Martinsen mener dessuten at Forbrukerombudets oppfordring ikke har noen fot å stå på.

— Hvor vanlig er det med avregninger? Det skjer én gang i året, og vi skal gjøre det på nyåret, i neste periode. Vi fikk våre første kunder 15. februar i fjor, så vi tar avregningen 15. februar.

Thon i Forbrukerombudet står likevel fast på at B2C Energy ikke holder seg til kontrakten.

— Det de gjør nå er at de bygger seg opp kapital ved å kreve forskuddsbetaling av folk. Beløpet skulle ha vært avregnet nå. Kontraktsmessig er det riktig. Hvis du hele tiden skal forskuddsbetale strøm for et år, vil det gi dem en enorm kapital.

- Ingen troverdighet

Jonny Svensson i Elitele sier han er "forbannet" over Forbrukerombudets siste utspill.

— Jeg fatter ikke at de kan gjøre dette. Vi rydder opp i problemene våre selv, og vi vil ikke bli hengt ut av Forbrukerombudet eller media. Forbrukerombudet er gått helt av hengslene, og går ut og lager masse bråk for oss.

Thon tar imidlertid ikke Svenssons uttalelser alvorlig:

— Svensson har plassert seg i verstingklassen blant de næringsdrivende, både gjennom denne typen uttalelser, og måten han driver selskapet på. Jeg gidder ikke å være med på dette diskusjonsnivået, sier han.

1000 telefonklager

I løpet av de ti første månedene av 2006, mottok forbrukermyndighetene over 1000 telefonklager på B2C. Klagene omhandlet blant annet villedende markedsføring og innkreving av

Les også

Skyr strømselskapet B2C Norge

Markedsrådet vedtok i august i år at det kunne skrives ut sekssifrede tvangsgebyrer mot B2C, om de fortsatte med villedende markedsføring og ugyldige fakturaer. Selskapet Elitele Broadcom, som får levert strøm fra B2C, og som er nært knyttet til B2C gjennom blant annet felles styrerepresentanter, ble opprettet.

Les mer om B2C-skandalene her.

Les også

  1. Ønsker ikke besøk

  2. B2C trues med bot

  3. B2C på klagetopp

  4. Advarer mot strømselskap

  5. Skyr strømselskapet B2C Norge

- Det viser bare hvor usakelig og useriøs Martinsen og B2C er, svarer forbrukerombud Bjørn Erik Thon.
Forbrukerombudet oppfordrer kunder hos det omstridte selskapet om å ikke betale strømregningen.
På denne adressen i Nydalen holder B2C til.