Norge

Kiwi-sjefen tror ikke på egne merkevarer

Klart uenig med Rema-Reitan. Vil heller hjelpe Gilde og Prior til å bli mer effektive.

Knut Hartvig Johannson (t.v.) er ukjent for folk flest, men er blant de aller mektigste i norsk dagligvarebransje. Sammen med konsernsjef Sverre Leiro påvirker han hva vi setter på middagsbordet, i baderomshyllene og i kjøkkenskapene.
  • Marita E. Valvik
  • Monica Strømdahl
    Fotograf

Knut Hartvig Johannson er kanskje den mektigste i norsk dagligvarebransje. Han er styreleder i NorgesGruppen, som dekker 40 prosent av alle matvarebutikker i hele Norge.

Svært mange nordmenn legger daglig igjen penger i butikkene som NorgesGruppen eier – butikker som Meny, Ultra, Kiwi, Spar og Joker.

Johannson eier og styrer dagligvaregiganten sammen med sin bror Torbjørn og sønnen Johan Johannson. Etter ti år som konsern fikk NorgesGruppen i fjor en omsetning på 53 milliarder kroner.

Han gir svært få intervjuer, siste gang var for mer enn fem år siden. Johannson møter Aftenposten sammen med konsernsjef Sverre Leiro NorgesGruppen. Bransjetoppen tar til orde for at landbruket må bli mer effektivt, og at NorgesGruppen selv gjerne er med på å hjelpe til med det.

– Her har vi en arbeidsfordeling som fungerer i dag, og jeg kan ikke begripe at vi kan ha så høye tanker om oss selv at vi kan bedrive produktutvikling og skape matglede i butikkene våre i samme grad som Orkla kan med sin kompetanse, eller som landbrukssamvirket kan med sine produksjonsbedrifter og sin markedsføringskompetanse, sier Johannson.

Uttalelsen kommer etter at Aftenposten mandag skrev at styreleder Odd Reitan i Rema 1000 ønsker å skape flere egne merkevarer i Rema 1000.

Maktkamp.

Maktkampen om dagligvarebransjen står nå mellom bøndene, foredlingsindustrien og dagligvarekjedene.

NorgesGruppens mange butikker betyr at de er nødt til å forholde seg til Nortura, som driver Gilde og Prior.

– Vi er så store at vi ikke kan klare oss uten landbrukssamvirket, slår konsernsjef Leiro fast.

For kjeder som Rema 1000 er det lettere å gå rundt samvirket, fordi de er mindre. Dette gjør de også, og lager egne merkevarer som de selger i sine butikker. Det er ikke en vei NorgesGruppen skal satse på å gå.

– Mitt svar er nei. Det bør vi absolutt ikke gjøre. Jeg tror vi skal ha mye mer respekt for de forskjellige rollene som er innenfor produksjon, foredling og salg av matvarer, sier en svært engasjert Johannson.

Imidlertid produserer NorgesGruppen en rekke varer selv gjennom selskapet Unil, som i fjor omsatte for 4,1 milliarder kroner.

Viktig fra Reitan.

– Det var Odd Reitan som sparket i gang denne debatten. Reitan vet best hva som er best for ham, så enkelt er det, sier Johannson.

En av grunnene til at Reitan har gått frem som han gjør, er at det bondeeide selskapet Nortura, eier av Gilde og Prior, sliter med å tjene penger. Selskapet tapte 13 millioner kroner i uken de første fire månedene i fjor, og havnet i en alvorlig økonomisk situasjon. Reitan sa nylig til Aftenposten at Nortura nå blir tvunget til å tenke mer effektivitet.

– Reitan går foran og varsler noe som er forferdelig viktig, sier Leiro om Reitans utspill.

– Han jobber med sine interesser på en riktig måte og som er i tråd med det som skjer mange steder i Europa, sier han, og legger til at han ikke er sikker på at dette er den eneste veien til målet.

For NorgesGruppen er det et alternativ å få et nærest mulig samarbeid med Nortura. Et slik tett samarbeid kan hjelpe Nortura i deres planlegging, både hva gjelder hvilke varer forbrukerne vil ha og hvor mye bøndene skal produsere.

Plikt til å kjøpe.

Samtidig er Leiro bekymret for at Nortura hemmes for mye av at de har plikt til å kjøpe egg og kjøttråvarer fra alle og enhver til sentralt avtalte priser, for på den måten å opprettholde produsenter over hele landet.

Leiro mener rollen som markedsregulator er en tung bør for Nortura, og han mener den bør skilles fra resten av selskapet.

– Jeg skulle ønske at Nortura var et aksjeselskap, og at markedsregulatorrollen deres lå mer på siden, sier Leiro. Han begrunner det med at det er lettere å ta vanskelige beslutninger i et aksjeselskap enn i et samvirkeselskap.

Dermed vil det være lettere å endre Nortura til et effektivt selskap med en annen selskapsform, mener han.

Les også

  1. Runder 10 år og 50 milliarder

  2. Varsler revolusjon i matbutikkene

  3. Bøndene advarer mot Rema-Reitan