Norge

- Moralisering hjelper ikke

Vi drikker mer, men det hjelper lite å løfte pekefingeren for å moralisere, mener tekstforfatter Nils Petter Nordskar i reklamebyrået Virtual Garden.

  • Forf>jon Hauge (foto)
  • <forf>hans Ola Oustad<

Nordskar var sentral i en gruppe på åtte— ti personer som i fjor høst lanserte en gedigen PR- og informasjonskampanje til en pris av 10 millioner kroner for Sosial- og helsedirektoratet. Målet var å fokusere på alkoholforbruket blant unge, og å forankre den norske virkemiddelbruken for å hindre at alkoholkonsumet stiger ytterligere. - Jeg tror vi lyktes bra, sier Nordskar, som likevel ser at alkoholen stadig vinner innpass i samfunnet:Ungdommen drikker mer. Totalforbruket går opp. - Det er helt klart blitt mer drikking de siste årene. Spesielt blant ungdom, sier Nordskar.

Gratis pils.

Selv kommer han fra en bransje som er kjent for fester og drikking midt i uken, så vel som i helgene. Reklamebyrået Virtual Garden markerer ukeslutt med å sette ut pils og mineralvann som arbeidsstokken fritt kan forsyne seg av. Nordskar sier at "alle" i reklamebransjen kjenner noen som har problemer med alkohol. Og det er sosialt akseptert å møte opp med "et trøtt tryne om morgenen". - Vi lider litt mer av problemer som alkoholen skaper enn vi liker å innrømme, sier Nordskar. Han mener at Norge likevel har små problemer i forhold til de fleste andre land, og at det stort sett bare er islendingene som drikker mindre enn oss.

Folkeopplysning.

At det er vanskelig å få folk til å slutte å drikke, er han ikke i tvil om. Men informasjon og folkeopplysning er veien å gå: Det hjelper ikke å moralisere overfor folk så lenge de selv ikke skjønner hvorfor de skal drikke mindre.- For å nå ungdommen må vi kommunisere med foreldrene. Det er de som tar i mot budskapet. Det er de som er ungdommenes rollemodeller og som har ansvaret, sier han.

Les også

Drikker bort 1,2 mill. arbeidsdager

Nils Petter Nordskar og reklamebyrået Virtual Garden lagde reklamekampanjen for Sosial- og helsedirektoratet om alkokutt i fjor. - Jeg tror vi lyktes bra, sier Nordskar, som likevel ser at alkoholen stadig vinner innpass i samfunnet. Foto: JON HAUGE