Norge

Stor pågang av klager etter SAS-streiken

Selskaper som hjelper forbrukere med klager på flyreiser, har mottatt flere tusen henvendelser etter SAS-streiken.

Foto: Berg-Rusten, Ole / NTB scanpix

  • NTB

Hver dag under streiken ble flere hundre avganger kansellert, blant annet fra Oslo lufthavn. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

SAS-fly på bakken på Oslo lufthavn under streiken. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix

Passasjerer søkte hjelp fra SAS under streiken. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS sier selskaper som Flyhjelp og Flyforsinkelser skaper forventninger blant forbrukerne for å kunne gjøre butikk ut av det. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix

Selskapet Flyforsinkelser har mottatt så mange som 600 krav fra Norge på én dag, får P4 opplyst.

– Vi har også denne uken hatt en meget stor pågang, sier direktør Johan Fogmann.

Selskapet Flyhjelp har fått over tusen henvendelser. De to selskapene hjelper forbrukere med å klage på flyreiser mot at de får en andel av erstatningssummen.

Også Transportklagenemnda har mottatt klager.

Foreløpig har nemnda mottatt i overkant av 30 saker, opplyser daglig leder Anne B. Lea i Norsk Reiselivsforum til NTB. Reiselivsforumet er sekretariat for Transportklagenemnda og Pakkereisenemnda.

Lea regner med at det kommer flere klager etter hvert, ettersom passasjerene må klage skriftlig til flyselskapet og få svar, før de kan registrere en sak hos dem.

Strid om rett til kompensasjon

SAS mener streiken var en ekstraordinær omstendighet og at de rammede derfor ikke har krav på EUs standardkompensasjon på opptil 600 euro per passasjer. Fogmann mener på sin side at kundene har krav på dette.

– Det er vi meget sikre på. EU har tidligere slått fast at streik gir rett til kompensasjon, sier han til P4.

Han sier de allerede har sendt av gårde flere slike krav. Men å få avgjort sakene i retten kan ta opp mot halvannet år, ifølge Fogmann.

Informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS sier selskaper som Flyhjelp og Flyforsinkelser skaper forventninger blant forbrukerne for å kunne gjøre butikk ut av det.

– Vi forholder oss til de kravene som kommer og gir erstatning etter gjeldende lover og regler, sier Johansen.

Flere måneders behandlingstid

Lea kan ikke si noe om sjansen for å få medhold hos Transportklagenemnda.

– Nei, det blir opp til nemnda å ta stilling til om passasjerene har rett på noen form for kompensasjon. Det er også ulike saksforhold, slik at sakene ikke kan ses under ett, sier Lea til NTB.

Klagere må regne med noen måneders behandlingstid, sier hun.

SAS-piloter over hele Skandinavia streiket i om lag en uke for å blant annet få høyere lønn og bedre arbeidsvilkår. Streiken var over sent 2. mai.

Les mer om

  1. Fly
  2. Streik
  3. Scandinavian Airlines (SAS)

Relevante artikler

  1. ØKONOMI
    Publisert:

    SAS har fått 20 kompensasjonskrav etter streiken - har avvist alle

  2. NORGE
    Publisert:

    Svensk klagenemnd sier nei til erstatning etter SAS-streiken

  3. NORGE
    Publisert:

    SAS saksøkes etter pilotstreiken

  4. NORGE
    Publisert:

    Forsinket fly kan gi deg inntil 600 euro i kompen­sasjon

  5. NORGE
    Publisert:

    Foodora-streiken er avsluttet – ble enige om tariffavtale etter 14 timers mekling

  6. NORGE
    Publisert:

    Rammet av flystreiken? Dette har du krav på.