Norge

Nei til Nord-Norgebanen i Stortinget

Stortinget har stemt ned SV og Frps forslag om gjennomføring av Nord-Norgebanen. – Et historisk svik, mener SV.

Nordlandsbanen til Bodø sto klar i juni 1962. Men debatten om jernbane helt til Tromsø har gått siden år 1900. I 1992 forelå en plan for utbygging til Tromsø og for Intercity på Østlandet. Bare deler av den siste ligger an til å bli realisert. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix

  • NTB
  • Sveinung Berg Bentzrød
    Journalist

– Da er det klart at Arbeiderpartiet svikter Nord-Norge i et prosjekt de lenge har lovet å gjennomføre. Jeg er skuffet over Arbeiderpartiet og Bjørnar Skjæran, som har holdt velgerne sine for narr, sier SVs stortingsrepresentant Katrine Boel Gregussen.

Hun kaller dette et historisk svik av Arbeiderpartiet.

– Det er trist at partiet ikke tar landsdelen på alvor, sier Gregussen.

Forslaget går ut på å bygge jernbane 375 kilometer videre fra Fauske i Nordland og til Tromsø. Prisen kan ende på over 100 milliarder kroner, ifølge en utredning fra Jernbanedirektoratet.

Det var i mars at Per-Willy Amundsen fikk hele sitt parti med på å støtte SVs forslag om å bygge Nord-Norgebanen.

– Med de enorme kostnadene som brukes på andre samferdselsprosjekter, er det naturlig at man også prioriterer Nord-Norgebanen, sa Amundsen til avisen iTromsø.

Nord-Norgebanen fikk tommel ned i Stortinget. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix

Argumentene for og imot Nord-Norgebanen

I august i fjor gjennomgikk Aftenposten planene for Nord-Norgebanen. Vi samlet argumenter for og imot banen.

Vi pekte på en utredning fra 2019 fra Asplan Viak som beregnet at 1100 passasjerer tilsammen, på en gjennomsnittsdag, ville gå av og på de 11 planlagte stasjonene. Antallet ville øke til 1289 med tverrforbindelse Evenes–Harstad.

1200 passasjerer tilsvarer to fulle lokaltog i rushtiden inn mot Oslo, på en vanlig hverdag.

Vi påpekte også at mange i nord ønsker samme mulighet som i sør til å reise mer miljøvennlig og sikrere enn med bil på vanskelige vinterveier. Og at klimamotstand mot å bruke fly, og de yngre generasjoners holdning til miljø, på sikt vil kunne rekruttere flere passasjerer.

Her kan du lese om alle argumentene for og imot.

Foto: Anne Gjertsen

Nestleder Skjæran i Arbeiderpartiet har tidligere kalt forslaget fra SV og Frp useriøst. Han mener at et så omfattende og dyrt prosjekt må ha en egen utredning.

– Vi har sagt hva vi mener om forslaget. Vi fremmer vårt eget, sa han.

Håpet ikke ute

At Stortinget tirsdag stemte ned SV og Frps forslag betyr likevel ikke at Nord-Norgebanen er død. Da Aftenposten i april i år intervjuet samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) blant annet om jernbane, påpekte han at en ny utredning skal vurdere om banen bør bygges.

Han var imidlertid ikke veldig optimistisk med tanke på sjansene for å realisere banen.

– Med med de kostnadene vi ser, så er den nok ikke enkel å få bygget, sa Hareide.

  1. Les også

    Nord-Norgebanen er en dårlig idé for landet og for Nord-Norge | Morten Welde

  2. Les også

    Knut Arild Hareide: – Det blir neppe vanskelig å finne andre som vil ha pengene som skulle gått til E18 og Fornebubanen

  3. Les også

    Vi i nord er lei av å bli nedprioritert | Kathrine Blakstad

  4. Les også

    Ap ønsker en avklaring om jernbane i Nord-Norge før valget i 2021

Les mer om

  1. Jernbane
  2. Samferdsel

Relevante artikler

  1. DEBATT

    Nord-Norgebanen er en dårlig idé for landet og for Nord-Norge

  2. POLITIKK

    Ap vil programfeste bygging av Nord-Norgebanen

  3. NORGE

    Frp kaller Hareides forslag om Nasjonal transportplan en krigserklæring

  4. NORGE

    – Det blir neppe vanskelig å finne andre som vil ha pengene som skulle gått til E18 og Fornebubanen

  5. DEBATT

    Kort sagt, tirsdag 5. mai

  6. NORGE

    Pengebruken på jernbane må under kontroll. Derfor vil Stortinget la Bane Nor få større makt.