Norge

«Fast jobb er for tapere»

Over hele verden føler taxisjåfører seg truet av Uber. Eksperter spår at vi bare har sett begynnelsen på delingsøkonomien, stadig nye yrkesgrupper vil kjenne presset. Men så langt er det ikke mye som tyder på at fremtiden har innhentet oss.

Mange tror at neste generasjons arbeidstagere ikke vil ønske å være fast ansatt noe sted. - Flinke folk får en ny frihet der de kan balansere jobb og fritid, mener Ken Chen, som administrerer et nettverk av konsulenter. Og flere og flere jobber kan gjøres utenfor en fast arbeidsplass. Foto: MARCO LAVAGNINI/NTB SCANPIX

  • Gunnar Kagge
    Gunnar Kagge

«Å fortsette som en gammeldags ansatt kan være bra for to slags mennesker: De med begrensede evner eller markedsverdi og ledere som kan bestemme hvor skapet skal stå og tjener rått sammenlignet med andre», skriver Ken Chen på bloggen sin. Tapere, på godt norsk.

Chen driver EM Marketing i Silicon Valley, et nettverk av konsulenter som får oppdrag gjennom nettstedet hans. Chen er bare én av mange som spår at arbeidslivet står overfor en revolusjon. Han ser stort sett fordeler, flinke folk får en ny frihet der de kan balansere jobb og fritid.

Ikke alle er like optimistiske.

Løsarbeidersamfunnet

For et par uker siden brukte nettavisen Salon.com et fy-ord i overskriften for å beskrive hva «Uber-økonomien» gjør med oss, og fortsatte: «Delingsøkonomien høres kul ut, politisk nøytralt og anti-forbruk. Bare vent til den kommer til din jobb». Journalisten beskriver en fremtid der «arbeidsgivere» kan shoppe arbeidskraft, helt uten hensyn til pensjonsforpliktelser, helseforsikringer og moralske forpliktelser.

— Vi frykter et løsarbeidersamfunn, sa LO-leder Gerd Kristiansen nylig til Dagens Næringsliv. - Delingsøkonomien høres flott og fint ut i utgangspunktet, men når vi begynner å grave i det, ser vi hvordan dette kan ramme bedrifter, samfunnsøkonomien, arbeidstagere og det seriøse arbeidslivet.

Revolusjonen tar tid

I fjor lurte anerkjente Harvard Business Review på hvilke tall som lå under alle advarslene om at løsarbeidersamfunnet er på vei tilbake. I USA brukes stadig tall som tyder på at 42 millioner, opp mot en tredjedel av amerikanere i arbeid, er frilansere, og at antallet øker. Harvard-forskerne lander på at riktig tall er 14,4 millioner, og at det har vært påfallende stabilt de 15 siste årene.

Det samme viser norsk og europeisk arbeidslivsstatistikk. Andelen midlertidig ansatte, selvstendige næringsdrivende og frilansere er ganske stabil, men med store forskjeller mellom landene.

Uber-økonomien

Men ting skjer raskt, det er for tidlig å avlyse revolusjonen.

Uber er knapt fem år gammelt, men har etablert seg som en kraftig trussel mot den etablerte taxibransjen. Selskapet er aktivt i 58 land. Det verdsettes omtrent som Statoil.

Over hele verden har drosjesjåfører protestert mot konkurransen fra Uber, her i Marseille i fjor, der de tente på bildekk. Foto: JEAN-PAUL PELISSIER/REUTERS/NTB SCANPIX

Uber driver langt billigere enn tradisjonelle taxisentraler. Sjåførene må selv stille med bil og forsikringer – og passe på at det betales skatt.For to uker siden sa EU-kommisjonen at Europa må legge mer til rette for delingsøkonomien. Uber og andre bedrifter bidrar til en effektiv ressursbruk. De senker også terskelen for å starte egen bedrift. Finnen Jyrki Katainen er visepresident i kommisjonen og ansvarlig for arbeidsmarkedet.

— Fordi det er et relativt nytt fenomen i medlemslandene, kan det være et grunnleggende instinkt å drepe de nye forretningsmodellene og favorisere de gamle måtene å gjøre ting på, sa han.

Uttalelsen er langt fra ukontroversiell. Over hele verden protesterer drosjesjåfører og organisasjonene deres. De får som regel støtte av fagbevegelsen, som frykter at fenomenet skal spre seg.

I disse dager behandler EU-domstolen en helt avgjørende sak. Spørsmålet er om Uber er et IT-selskap eller et transportselskap. Bedriften selv står hardt på at den bare tilbyr en elektronisk markedsplass, der sjåfører og passasjerer møtes.

Klarer Uber å overbevise retten, er det fritt frem i hele Europa. Men om det egentlig er et transportselskap, må det følge nasjonale lover. I Norge kreves det for eksempel løyve og spesielle forsikringer for å frakte mennesker. Norsk politi har allerede avskiltet en liten håndfull Uber-biler. Her i landet behandles de som pirattaxier.

  • Delingsøkonomien skaper hodebry: Airbnb og Uber trenger ikke betale skatt i Norge

Har knapt sett begynnelsen

— Vi bør vel ikke uten videre tro at det kun er omsorg for Uber-sjåførene og passasjerenes sikkerhet som ligger under når de etablerte drosjesjåførene uttrykker bekymring for Uber, sier Kristine Nergaard. Hun er arbeidslivsforsker på FAFO.

— Foreløpig har vi ikke sett mye til delingsøkonomien her hjemme, i hvert fall ikke slik at det fanges opp i statistikken. Men det kan selvsagt bli en større utfordring, der den gamle måten å organisere arbeidslivet på, endres.

— Vi ser at noen etablerte næringer blir utfordret, ikke minst drosjenæringen nå. Men ellers er det ikke de enorme endringene, sier hennes kollega Kristin Jesnes.

Nergaard peker på at enkelte drosjesentraler lenge har drevet litt som Uber, med formidling av oppdrag til selvstendig næringsdrivende. Nettsteder som Mittanbud og Finn har lenge formidlet småjobber. Hun sier at malerbransjen tidlig merket det samme som drosjesjåførene frykter nå. De etablerte taper for useriøse med billig arbeidskraft. Dermed svikter rekrutteringen til bransjen, ingen kan ta inn lærlinger, og fagmiljøet forvitrer.

Internett er en egnet markedsplass for både nye og gamle oppgaver - det er lettere å komme i kontakt med kunder enten man jobber med et globalt prosjekt eller lufter hunder i nabolaget. Foto: A. KATZ/SHUTTERSTOCK/NTB SCANPIX

Men forskerne vet ikke om det er grunnlag for å slå alarm. Kanskje blir ikke forandringene så store som fryktet.— Samtidig tror jeg det er slik at om dette virkelig vokser seg stort, så vil det bli regulert og profesjonalisert. Slik at det til slutt minner mer om resten av arbeidslivet. Vi ser for eksempel at regnskapsbyråer startes av selvstendig næringsdrivende eller som små bedrifter, så kjøpes de opp eller slås sammen til større enheter for å få fordelene med stordrift eller fordi store kjeder ønsker å utvide, sier Nergaard.

Hundelufting og oversetting

Forskerne sier at Internett er godt egnet som markedsplass for kjøpere og selgere av tjenester. Selv har de fått hjelp til oversettelse av forskningsrapporter til engelsk. Det skjer via et nettsted basert i Australia. Men om jobben skjer der, på Filippinene eller på kontoret til en Oxford-professor med litt ekstra tid, aner de ikke.

Ken Chen, som mener fast arbeid er for tapere, lar konsulenter og bedrifter møtes på nettstedet sitt. Konsulentene kan også finne et fagmiljø og nye partnere for store prosjekter. I den andre enden av skalaen er ungdom som tilbyr hundepass i nærmiljøet.

Det de har felles med Uber-sjåfører, og verter som leier ut et ekstra rom via Airbnb, er at de har helt nye muligheter til å få kunder.

Revisjons- og rådgivningsselskapet PWC ga nylig ut en rapport om delingsøkonomien. Kundene advares om at de aller fleste kan få ubehagelige møter med fremtiden dersom de ikke forbereder seg. PWC mener å se et skifte bort fra at kundene er opptatt av å eie, de vil heller betale for å få noe gjort.

«Uansett hvordan organisasjonen din er i dag, byr delingsøkonomien på så store muligheter at du ikke har råd til å gå glipp av dem, eller en så stor risiko at du må ta skrittet over», skriver de.

Poenget er ikke å kjøpe en bil, men betale for å komme seg fra A til B på fire hjul. Fortsatt sitter eldre herrer hjemme og sorterer platesamlingen sin, mens ungdom leier musikk på Spotify.

«Folk har alltid byttet varer og tjenester, men tilgjengeligheten til slike tjenester er helt annerledes nå, takket være stadig nye digitale hjelpemidler som gjør det enklere å matche tilbud og etterspørsel», skriver konsulentene.

Delingsøkonomien er bare i sin spede begynnelse, men mye skjer fort:

Flere artikler

  1. A-MAGASINET
    Publisert:

    Nå vil Uber kjøre maten din også

  2. KULTUR
    Publisert:

    Etter å ha lest denne boken, vil du få dårlig samvittighet neste gang du handler på Amazon

  3. KOMMENTAR
    Publisert:

    Den anbefalte skrotingen av løyveordningen bør føre til lovendringer, mener Joacim Lund.

  4. KRONIKK
    Publisert:

    Fra Zuckerbergs studenthybel til Uber-debatt. Vi står overfor en omfattende omstilling

  5. KOMMENTAR
    Publisert:

    Rosa opptur for den nordiske modellen

  6. OSLO
    Publisert:

    - Taxiforbundet jakter på Ubers partnersjåfører