Alibaba vil selge norske varer i Kina

Kinas største internettselskap vil hjelpe utenlandske selskaper med å selge sine varer til landets voksende middelklasse.

Innovasjon Norges Kina-sjef Knut Sørlie (t.h.) og Alibabas direktør for detaljhandel i Kina Jeff Zhang før seremonien i Beijing i går.

Innovasjon Norge (IN)s regiondirektør Knut Sørlie har inngått en samarbeidsavtale med Kinas store e-handelsselskap Alibaba.

- Vi håper avtalen skal gi norske selskaper nye muligheter for salg i Kina. Landets voksende middelklasse handler mer og mer online, sier Sørlie til Aftenposten.

Norge var ett av i alt 20 land som i går var invitert til det Alibaba kalte et strategisk toppmøte for internasjonal e-handel, og der diplomatene undertegnet en såkalt MOU (Memorandum of Understanding) med selskapet.

Direktør for detaljhandel i Kina, Jeff Zhang, hevdet at Jack Ma gjerne skulle vært til stede på lanseringsmøtet, men at Alibabas stifter og styreformann dessverre var blitt forhindret.

- Vi behøver dere som partnere, sa Zhang til de utenlandske gjestene, som var kommet til Beijings høyeste skyskraper for å få høre selskapets glade budskap.

Verdensledende

Kina er gått forbi USA som verdens største e-handelsmarked. Alibabas ledere understreker ofte at deres internasjonale strategi først og fremst går ut på å hjelpe utenlandske selskaper med å selge sine varer til kinesiske konsumenter.

Selskapet kontrollerer nå cirka 80 prosent av den elektroniske varebestilling i hjemlandet, som plattform for salg til forbruker. Selskapets kunder som bruker salgsplattformen må selv sørge for distribusjon av egne varer.

Direktør Sørlie sier til Aftenposten at IN til høsten vil arrangere et møte mellom representanter for e-handel-selskapet og norske bedrifter som ønsker å satse på det kinesiske forbrukermarkedet.

Norsk optimisme

IN har nettopp gjennomført en større spørreundersøkelse blant de cirka 200 norske firmaene med virksomhet i Kina. Den forteller at de norske bedriftene ser optimistisk på fremtiden, til tross for noe svakere kinesisk BNP-vekst og øket konkurranse fra lokale selskaper.

- Et flertall, 51 prosent, tror de vil øke sitt overskudd i år, og 44 prosent vil ansette flere i 2015. Over 46 prosent planlegger å øke investeringene i Kina. At Alibaba nå inviterer dem til samarbeid, viser etter vår mening at det er grunnlag for den optimismen de norske selskapene gir uttrykk for, sier Knut Sørlie.

Alibaba ble introdusert på det amerikanske aksjemarkedet i september i fjor. Men ifølge The Wall Street Journal konsentrerer selskapet seg nå om å beholde sin sterke stilling i hjemlandet, heller enn å forsøke å ta større andeler i vestlige markeder som er dominert av konkurrenter som Amazon.com og eBay.