Norge

Store forskjeller i <br/>nettbankenes nedetid

Sjekk hvor mange timer pr. år nettbanken din er "stengt".

DnB NOR har hatt store problemer med nettbanken den siste tiden.
  • Lars Lars Unar Størdal Vegstein

For storbankenes nedetider, se tabell nederst i saken.

Nettbankens fremste fortrinn i forhold til vanlige bankterminaler er at stengetider ikke finnes. Der den gode gamle banken stenger klokken fire, kan en betale regninger 24 timer i døgnet i nettbanken. Slik er det iallfall i teorien.

Torsdag morgen meldes det om at Postbanken, en del av DnB NOR-konsernet, er nede, noe også DnB NORs nettbank var i går kveld.

— Vi er absolutt ikke fornøyd med dagens situasjon. Nettbanken skal fungere når kundene våre bruker den, og det har vært for mange problemer i det siste, sier Marit Giske, informasjonsrådgiver i DnB NOR.

Tidligere denne uken opplevde DnB NORs nettbankkunder at banken hadde store problemer.

Mye problemer i det siste

— I helgen gjennomførte vi godt planlagt rutinearbeid som skulle bedre brukervennligheten i banken, og noe skar seg. Vi jobbet på spreng hele mandag, og beklager sterkt til alle kundene våre, sier Marit Giske, informasjonsrådgiver i DnB NOR.

- Godt planlagt rutinearbeid? Var feilen også planlagt?

— Nei, den var ikke forutsett. Det er nettopp grunnen til at det tok så lang tid å rette den opp.

Forbruker.no har kontaktet de større nettbankene i Norge, og bedt dem oppgi nedetiden på nettbanken det siste året.

DnB NOR har ikke klart å oppdrive eksakte tall, men opplyser at nettbanken ved fem anledninger har ligget nede i mer enn to timer. Dette inkluderer ikke problemene banken hadde på mandag.

Hvilke erfaringer har du med nettbanken din? Luft tankene dine i kommentarfeltet ovenfor.

De store nettbankenes nedetider

De andre store nettbankene vi har snakket med, har full oversikt over hvordan nettbanken har fungert for kundene. Som man ser av tabellen nedenfor, er det store forskjeller.

Sparebank1 har syv ganger så mye nedetid pr. år som Nordea.

NettbankNedetidTimer pr. år
Nordea0,10 %8,76
Terra-gruppen (Yabank, Bank2 og 78 sparebanker)0,20 %17,52
Skandiabanken0,20 %17,52
Fokus bank0,40 %35,04
Storebrand0,45 %39,42
Sparebank10,70 %61,32

"Nedetid" gjelder basistjenester i nettbanken, ett år bakover i tid fra uke 24.

Godt år for Skandiabanken

Skandiabanken, som er en ren nettbank, hadde

Les også

Mer Skandiabanken-trøbbel

rett før jul.

— Heldigvis har vi hatt et fantastisk godt år så langt, kommenterer informasjonssjef i Skandiabanken, Johnny Anderson.

Så langt i år har Skandiabankens kunder hatt få problemer med banken. Uforutsett nedetid, det vil si perioder når nettbanken er nede uten at kundene er blitt varslet, har vært på om lag to timer.

— I tillegg har vi mellom fire og seks perioder i året når banken er nede på grunn av produksjonsendringer og oppgraderinger. Da varsles kundene på forhånd, og banken er inaktiv for en kort periode på et tidspunkt få bruker banken, sier Anderson.

— Store IT-systemer av den typen vi benytter vil alltid ha behov for tekniske oppgraderinger. Derfor er det ikke til å unngå at iallfall deler av tjenestene i nettbanken er utilgjengelige i korte perioder, sier assisterende informasjonssjef i Nordea, Rune Sjøhelle.

Vanskelig på telefon også

"Det er litt travelt hos oss, men vi vil hjelpe deg så snart vi kan," sa mannen på telefonsvareren hos DnB NOR når vi ringer for å stille noen spørsmål om mandagens problemer med nettbanken.

Idet beskjeden gjentas for syvende gang, begynner Forbruker.nos journalist å lure på om det virkelig bare er litt travelt hos DnB NOR i dag.

Les også:

Les også

  1. Du trenger bare huske ett passord

  2. Sjelden lønnsomt med fordelspakke

  3. Hackere kan sperre kontoer