Norge

Forbrukerrådet melder om strømprisforvirring

Tjenesten strømpris.no fikk 15.000 nye brukere i forrige uke, opplyser Forbrukerrådet og advarer folk mot lokkepriser.

Automatisk strømmåler og faktura fra strømselskapet NorgesEnergi. Foto: Illustrasjonsfoto: Audun Braastad / NTB scanpix

  • mette.bjorberg.estep@ntb.no

Forbrukerrådet sier til VG at det de siste årene og særlig den siste tiden har vært svært mange med spørsmål rundt strømpris og vilkårene i avtalen sin.

Antall spørsmål rundt strømpris er mer enn tredoblet siden 2013.

Elklagenemda fikk i 2017 mer enn 1.000 klager, over halvparten dreide seg om kontraktsvilkår og faktura.

Strømpris.no er eid av Forbrukerrådet og sammenligner strømselskaper. I forrige uke fikk nettsiden 15.000 nye brukere.

Leder for forbrukerdialog, Pia Cecilie Høst, sier strømkunder fra hele landet sier de har takket «ja» til gode strømtilbud, men opplever å måtte betale for en langt dyrere avtale kort tid etterpå.

– Det er fortvilende for forbrukerne og den seriøse delen av bransjen at det finnes strømselskaper som lever av å lokke folk inn i dårlige avtaler, sier hun.

– Det er forskjellige typer historier som kommer fra forbrukerne, men en ting som går igjen, er at de ikke har forstått at prisen vil heves etter en tid, forteller Høst.

Hun trekker også frem at det er forvirrende at selskaper opererer med mange ulike typer kampanjetilbud.

Les mer om

  1. Kraftproduksjon
  2. Strømpriser
  3. Klima

Relevante artikler

  1. ØKONOMI

    Mistenker prisjuks hos strømselskaper: – Umulig å si hvor mye kundene har tapt

  2. DIGITAL

    Forbrukerrådet vil rydde opp i strømbransjen

  3. ØKONOMI

    Strømselskaper vil gi deg penger for å bruke strøm. Men pass på.

  4. BOLIG

    Dette dokumentet bør du alltid finne frem når du kontakter håndverker

  5. ØKONOMI

    Brukte 7 millioner skattekroner på mat-app - skrotet etter to år

  6. POLITIKK

    Været og brexit kan avgjøre strømprisen i Norge