Norge

Norges beste mattelærer er lunken til Stoltenbergs skolesatsing

Gina Onsrud, som er kåret til Norges beste mattelærer, kritiserer nasjonale prøver og mener hun får for liten tid til å undervise.

Gina Onsrud, som i april 2012 ble kåret til Norges beste mattelærer, holdt foredrag under Bratteli-seminaret til Arbeiderpartiet. Her sammen med forfatter og historiker Hans Olav Lahlum som snakket om Trygve Bratteli litt tidligere. JØRGEN SVARSTAD

  • Jørgen Svarstad

Barneskolelærer Gina Onsrud ved Nardo skole i Trondheim ble i fjor tildelt Holmboes minnepris. Hun kan dermed kalle seg Norges beste mattelærer. Fredag talte hun under Bratteli-seminaret til Arbeiderpartiet, der statsminister Jens Stoltenberg kom med flereskoleløfter.

Blant annet kom Stoltenberg med et «lese-skrive-regne-løfte». Han lovet at alle elever som ligger under kritisk grense, skal få ekstra intensivopplæring. Han varslet også blant annet to nye matematikktimer på ungdomstrinnet.

Sosiallærer, fredsmegler og psykolog

Men Gina Onsrud er litt lunken.

— Hvordan skal man garantere at elevene skal kunne lese og skrive? Og han sa bare at de skal øke antall timer, men ikke noe om innholdet. Man må sikre at innholdet i de timene blir nyttig, hvis ikke er det ikke noe vits, sier sa hun til Aftenposten etter seminaret.

Under foredraget sitt snakket Onsrud om at entusiasme og godt humør er viktig for å få med seg elevene og at de lærer best ved å være aktive selv.

Men Norges beste mattelærer synes hun får for liten tid til å undervise.

— Før skolen begynner er jeg sosialarbeider. Da ringer det en forelder eller det kommer det en elev og det er et eller annet. Så er jeg barnepasser, for mer og mer av tiden min går med til å passe unger uten at jeg underviser dem.Jeg er psykolog, Hvis jeg jobber med seksåringer, er jeg påkleder. Så er jeg oppdrager, fredsmegler og konfliktløser. Og jeg er sekretær med masse kontorarbeid. De fleste lærere opplever at de drukner i dokumentasjonskrav og papirarbeid. Til sist skal jeg faktisk gjennomføre faglig topp undervisning, sa Onsrud, og fortalte at hun i dag får langt mindre tid til undervising i dag enn for ti år siden.

— Hvis vi skal lokke oss til de flinke må læreryrket fremstå som attraktivt og interessant. Det kan ikke være sånn at folk føler at de ikke får gjort jobben sin fordi de skal gjøre så mye annet.

Hun kom også med et stikk til all testingen av elever og til lærerutdanningen.

- Gir testingen en bedre skole?

Jens Stoltenberg gjorde i sin tale litt tidligere et poeng av at det var Arbeiderpartiet som startet med testingen.

— De siste årene er det blitt stadig mer kartlegging og testing, men gir det nødvendigvis en bedre skole? Hva gjør vi når resultatene legges frem? Vi legger det frem for foreldre og det blir godt avisstoff. Men tar vi oss tid til å reflektere over hva slags konsekvenser testene burde få for undervisingsmetodikk? Elevene lærer ved å selv være aktive. Da må læreren slippe å vite at nå går vi veien, men ikke nødvendigvis gjennom oppgave 1, 2 og 3 i læreboka. Vi forfekter at det er den elevaktive undervisningen man lærer mest av, men lærerstudenter forteller meg at de sitter og regner oppgaver. Vi utdanner fortsatt lærere på den gammeldagse og tradisjonelle måten, sa hun.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. FAMILIE OG OPPVEKST

    Trenger du råd for å takle det nye livet på hjemmebane? Våre eksperter svarer på det du lurer på.

  2. NORGE

    Skolen skrotet lærebøkene. Ble heldigital

  3. KOMMENTAR

    Lærerne har mye å lære på ni måneder

  4. DEBATT

    Vi trenger et nytt skolesystem. Med dyktige lærere og null karakterpress

  5. NORGE

    Har din skole nok lærere? Sjekk alle landets skoler her.

  6. DEBATT

    Mattelærere må kunne mer enn matte