Tjener en milliard på tillegg
Norwegian la i dag frem knallsterke tall for andre kvartal.
Norwegians inntekter fra tilleggstjenester til reisende utgjør en stadig større andel av selskapets inntekter. Mens disse tjenestene i 2007 utgjorde 5 prosent av selskapets omsetning, var andelen steget til 12,3 prosent i 2010. Årsaken er at stadig flere tjenester dukker opp med hver sine avgifter.
Les også:
— Vår prisfilosofi er å gi kunden en billigst mulig billett, og så har de frihet til å betale for det de vil av tilleggstjenester. Dersom det er viktig for deg å sitte sammen med noen om bord, betaler du for setereservasjon. Er det ikke viktig, sparer du pengene, sier Frode Foss, finansdirektør i Norwegian.
Selskapet vil imidlertid ikke kalle avgiftene sine gebyrer, fordi det er frivillig å kjøpe tjenestene de tar betalt for.
1 milliard
Utover setereservasjon tar Norwegian betalt for innsjekket bagasje, avbestillingsforsikring, internettilgang på flyplassen før avreise, mat om bord og formidling av leiebiler og hotellrom. Summen av tilleggsavgifter utgjorde like over 1 milliard kroner i inntekter i 2010. Fire år tidligere var inntektsposten kun 212 millioner kroner.
- Tar dere betalt for noe i dag som var gratis tidligere?
— Bagasje var tidligere inkludert i billettprisen. Nå er det valgfritt å sjekke inn bagasje og betale for det. Til gjengjeld har billettprisen gått ned, sier Foss.
Norwegian vil imidlertid ikke ut med historiske priser på enkeltruter i Norge for å underbygge denne påstanden, og henviser til at dette er konkurransesensitiv informasjon.
Avinors reisevaneundersøkelse fra 2010 viser at gjennomsnittsprisen på fritidsreiser i Norge var omtrent uforandret mellom 2007 og 2009. Prisen på forretningsreiser sank med fem prosent. På enkelte konkurranseutsatte strekninger sank imidlertid prisen på både fritids- og forretningsreiser.
Flere kunder
Norwegians kvartalstall ble presentert torsdag, og gir Bjørn Kjos grunn til å smile bredt. Selskapet leverer et overskudd på 75 millioner kroner før skatt for andre kvartal, en sterk kontrast til 188 millioner kroner i minus for samme periode i fjor. Norwegian fløy dessuten 840.000 flere passasjerer i år sammenlignet med samme periode i fjor.
— Tallene viser at kundene liker vår prisfilosofi. De vil ha mest mulig frihet og fleksibilitet å velge eller droppe å kjøpe tilleggstjenester, sier Foss.
Norwegian var først ute i Europa med å tilby internett om bord. Tjenesten er gratis ut året, men vurderes avgiftsbelagt fra 2012.
-16 millioner reisende sitter i gjennomsnitt halvannen time om bord i et Norwegian-fly. Mange av disse vil nok se verdien i å betale for internett, sier Foss.