Ting du kanskje ikke visste om Twitter

Én av fire Twitter-brukere har aldri sagt et pip. Men jentene tvitrer mest.

FS00046396.jpg

Analysebyrået Beevolve som har spesialisert seg på å overvåke aktiviteten i sosiale medier, har ved hjelp av sine analyseverktøy angivelig sett nærmere på 36 millioner Twitter-profiler og milliarder av tweets.

Den omfattende studien har hentet ut data om alt fra hva hvilken bakgrunnsfarge flest foretrekker på profilen sin, til hvilke aldersgrupper som tvitrer mest.

Ifølge tallene til Beevolve er den gjennomsnittlige Twitter-brukeren en ung amerikansk kvinne med 208 følgere.

Ikke overrasket

Sintef-forsker Marika Lüders, er ikke spesielt overrasket over funnene i undersøkelsen.

-At én av fire aldri selv har sendt en tweet, og at 80 prosent av Twitter-brukerne har færre enn 50 følgere, er helt i tråd med bruken av sosiale medier generelt, hvor det er et mindretall som bidrar veldig mye, sier Lüders.

Hun peker på at superbrukere drar opp snittet, og at det er forskjellige måter å bruke Twitter og sosiale medier på. Langt fra alle bruker Twitter utelukkende til å diskutere, mener Lüders.

-Mange yngre bruker Twitter som en utvidet lynmeldingstjeneste, mens andre ser på den som en ren informasjons— og underholdningskanal. Hva Twitter primært brukes til, varierer gjerne med brukernes alder, sier Lüders.

At kvinner er i flertall på Twitter, kommer heller ikke overraskende på Lüders som mener det snarere passer godt med at kvinner tidlig tok i bruk sosiale medier for å sosialisere og holde kontakt med hverandre.

Her er noen av funnene i studien:

  • Én av fire har aldri tvitret
    Trodde du at det bare var deg som ikke hadde fått lyd i nebbet? Ifølge undersøkelsen har hver fjerde Twitter-kontoinnehaver nøyd seg med kun å lytte og følge med.
  • Flest kvinner på Twitter
FS00049232.jpg

Beevolve hevder de på bakgrunn av brukernavn, profilbilder og andre parametere har klart å avgjøre kjønn på 66 prosent av de 36 millioner Twitter-brukerne de har sett nærmere på. Resultatet viser en overvekt i favør av kvinnene på 6 prosent.

FS00049233.jpg

Anaslysebyrået har også sett på kjønnsforskjeller de ulike landene i mellom. Mens kvinnene har et lite overtak i vestlige land, er det en klar overvekt av menn som benytter Twitter i mer typiske utviklingsland. Med unntak av Franrike hvor kvinnene ligger påtagelig etter den mannlige delen av befolkningen.

  • Jentene tvitrer mer enn gutta
FS00049234.jpg

Det er ikke bare flere kvinner enn menn som har skaffet seg en Twitter-konto, jentene tvitrer også hyppigere, skal vi tro undersøkelsen.

  • Unge brukere
FS00049250.jpg

Analysebyrået har våget seg dypere ned i den demografiske materien, selv om de tar klare forbehold om at alderssammensetningen de har kommet frem til blant brukere som har valgt å oppgi alder, trolig påvirkes av at yngre Twitter-brukere er mer komfortable med å oppgi alder enn eldre brukere.

  • De fleste har færre enn 50 følgere
FS00049252.jpg

Drøye 80 prosent har færre enn 50 følgere viser studien. Snittet er likevel på 208 følgere, takket være den iverigste 10-prosenten av brukerne.

  • Og følger færre enn 50
FS00049548.jpg

Beevolve har dessuten funnet ut at det synes å være en klar sammenheng mellom antall følgere og hvor mange man selv følger. Kanskje ikke så overraskende?

  • Kjærligheten topper
FS00049256.jpg

Her er ordskyen som viser de mest brukte ordene i Twitter-profilene Beevolve har gått nærmere etter i sømmene.

  • USA på topp
    Den amerikanske tjenesten Twitter har fortsatt størst andel av sine brukere i hjemlandet.
Land% av brukere
USA50.99
Storbritannia17.09
Australia4.09
Brasil3.44
Canada2.92
India2.87
Frankrike1.76
Indonesia1.43
Iran0.88
Irland0.85
  • Bakgrunnsfarge
    Fortsatt nysgjerrig på hvilken bakgrunnsfarge som brukes mest på Twitter-profiler?

Blant de kvinnelige brukerne er det lilla som topper:

FS00049286.jpg

De mannlige brukerne, sverger til i første rekke mørke farger. Lilla er forøvrig den minst populære profilfargen blant gutta...

FS00049287.jpg