Norge

Den 20 kilometer lange tunnelen skal få landets beste mobildekning. 52 datasentraler gjør det mulig.

Nordens lengste jernbanetunnel skal få den beste mobildekningen.

52 telerom skal plasseres i tverrforbindelser, som denne, mellom tunnelløpene i den 20 km lange tunnelen til Follobanen. Det skal sikre reisende sømløs datatrafikk. Foto: Bane Nor / Follobanen

  • Simen Hunding Strømme

Sømløs datatrafikk står høyt på prioriteringslisten når Follobanen bygges. Mot slutten av desember 2022, når det nye dobbeltsporet mellom Oslo og Ski skal tas i bruk, skal togreisende få tilgang til den beste mobildekningen som er utviklet for tunneler, ifølge Bane Nor muligens noensinne.

– Vi har sjekket og har ikke funnet noe som er bedre, sier Øystein Rian.

Han er prosjektleder for Bane Nor og utvikler tele- og mobilteknologi på Follobanen.

Les også

LES OGSÅ: Nordens lengste jernbanetunnel er ferdig boret. Slik gjorde de det.

Banebrytende teknikk

Togturen blir på 11 minutter, og det meste av den foregår langt inne i fjell og under bakken.

Målet er likevel at de reisende skal kunne få en bedre mobildekning enn noe annet sted i landets mange tunneler. For å få det til bygges det hele 52 tekniske rom, plassert ut gjennom hele den over 20 kilometer lange tunnelen.

Tunnelen, som har fått navnet Blixtunnelen, er landets første jernbanetunnel med to adskilte løp. Mellom de to løpene er det med faste avstander bygget tverrforbindelser. Disse skal blant annet fungere som rømningsveier, men inneholder også tekniske rom.

Gjennom hele tunnelen, via de tekniske rommene, skal det installeres fire såkalte strålekabler. Strålekablene vil motta signaler fra basestasjoner utenfra og spre det utover i tunnelen og dermed inn i togene.

En tverrforbindelse mellom tunnelens to løp skal bygges cirka hver fem hundrede meter. Telerommene vil være plassert til venstre, slik animasjonen viser. Foto: Bane Nor

Dette skal sikre at reisende på strekningen, uavhengig av antall passasjerer og tid på døgnet, skal kunne bruke mobil og datamaskin. På flere andre jernbanestrekninger i landet er kapasiteten fortsatt et stort problem.

Det har aldri før blitt bygget tunneler med fire slike kabler (kalt MIMO). Til sammenligning har Kleivertunnelen ved Larvik, som åpnet i 2018, én slik strålekabel.

T-banen i Oslo ble utstyrt med to strålekabler i 2013. Nærmest over natten gikk dekningen i sentrumstunnelen i Oslo fra å være begrenset til topp i verdenssammenheng,

Rian sier at Follobaneprosjektet bygger på erfaring fra T-banen. I tillegg til datatrafikk for reisende skal systemet også sikre godt signal for nød- og beredskapsaktørenes nødnett.

Per David Borenstein, prosjektdirektør for Follobanen (f.v.), Marius Westvold, prosjektleder i Nokia og Øystein Rian, prosjektleder i Bane Nor er på befaring på Bane Nors anlegg på Grorud. Her står et «dummy-rom» for hvordan de 52 tekniske rommene i Follobanens tunnelstrekning vil se ut når de står klare. Foto: Simen Hunding Strømme

Bygger for fremtidens surfere

Blixtunnelen bygges for en brukstid på minst hundre år. Utviklerne må derfor ta høyde for mobilbruk de neste tiårene.

– Vi måtte tørre å se langt frem i tid. Den største feilen vi kan gjøre, er å bygge for det som er godt nok i dag. Vi har laget et design som klarer å levere den datatrafikken vi ser for oss frem mot 2030, sier Rian.

Fra 2020 vil norske mobilbrukere også kunne ta i bruk såkalt 5G. Det er Follobaneprosjektet forberedt på.

Marius Westvold er prosjektleder i Nokia, som har fått ansvar for utvikle og gjennomføre byggingen av systemet. Han forklarer at det skal kunne ta imot alle typer signaler fra landets mobiloperatører, inkludert 5G.

– Hvis de ønsker å gå over til 5G, så trenger de bare å bytte ut basestasjonene på utsiden, sier Westvold.

Les også

LES OGSÅ: Jernbanens prestisjeprosjekt Follobanen utsettes ett år

Oppstart til høsten

Arbeidet med å bygge de tekniske rommene og installere strålekablene begynner til høsten. Westvold regner med at de vil bruke omtrent én uke på hvert rom. Bane Nor anslår at arbeidet ferdigstilles våren 2021.

Prosjektet har et budsjett på 380 millioner kroner, der 280 kommer fra Follobanens eget. Samarbeidspartnerne Telenor og Telia dekker kostnader på omtrent 50 millioner hver.

Prosjektdirektør for Follobanen, Per David Borenstein, følger jobbingen med det nye mobilnettet nøye. Han er svært imponert over teknologien.

– Dette er et spennende pilotprosjekt for oss, sier han.

https://api.schibsted.tech/proxy/content/v3/publication/ap/multimedias/3c028eb059d5bbb0eb5b2940ae771d13/Innenriks%2C%20SPELT%2C%20mars%20(1)? 1561379647135

Les mer om

  1. Follobanen
  2. Samferdsel
  3. Teknologi
  4. Jernbane
  5. Bane NOR

Relevante artikler

  1. NORGE

    Nordens lengste jernbanetunnel fra innsiden

  2. NORGE

    Vestfoldbanen rykker fra Østfoldbanen i togutbyggingen på Østlandet

  3. OSLOBY

    Her kommer ny T-banetunnel i 2022

  4. NORGE

    Åpner for å droppe ny jernbanetunnel under Oslo. Mener tilbudet likevel kan dobles.

  5. NORGE

    Slik blir din buss-for-tog-hverdag i sommer

  6. NORGE

    Vy skal fortsette å kjøre tog på Bergensbanen