Norge

«Min metode er å elske arbeidet»

«Stilleben med melkemugge og frukt», ca. 1890. Av Paul Cézanne (1839-1906).

Heidi.jpg NASJONALMUSEET

  • Heidi Borud

KUNSTNEREN

Si Cézanne, og mange vil se for seg trillende epler og sitrusfrukter. Den franske kunstneren dyrket nettopp stilleben med frukt – gjerne epler på et rustikt bord. Han er ofte omtalt som en retinal kunstner – det vil si at han hadde øynene som utgangspunkt: hva ser kunstneren – hvordan er forholdet mellom hva kunstneren sanser og hvilken flik av virkeligheten som formidles.

EPOKEN

Cézanne hadde stor betydning for utviklingen av det moderne maleriet på begynnelsen av 1900-tallet. Han var den store fornyer og brøt med de klassiske reglene for bruk av lys og skygge. Han strammet opp billedflaten og begynte med en geometrisk oppbygging av bildene med kuber, sylindere og kjegler som sentrale elementer. Slik sett var han en forløper for kubismen, og både Picasso og Matisse fremholdt Cézanne som inspirator.

22 år gammel reiste han til Paris, men han var sterkt knyttet til hjembyen Aix-en-Provence og reiste stadig hjem.

Biografiene over Cézanne forteller om en mann som utelukkende levde for kunsten, og han er kjent for sitatet: «My method is to love working…»

Han var ikke interessert i et borgerlig familieliv. Han giftet seg sent, frekventerte ofte bordeller, og ektefellen måtte finne seg i «mer enn bare alminnelig utroskap».

HISTORIEN BAK BILDET

Dette Cézanne-maleriet blir omtalt som Nasjonalgalleriets stolthet. Det ble innkjøpt i 1910 av Jens Thiis, Nasjonalgalleriets første direktør. Han var opptatt av den franske skolen og kjøpte inn samtidskunst av Monet, Degas og Cézanne. Han la dermed grunnlaget for museets samling av fransk kunst. Å kjøpe Cézanne i dag ligger nok lagt utenfor rammen av Nasjonalgalleriets innkjøpsbudsjett. I 2012 ble det satt prisrekord da maleriet «Kortspillerne» ble omsatt for 1,5 milliarder kroner og forflyttet seg fra Athen til Qatar.

Artikkelen er del av innsikt-serien «Kunstverket», som trykkes i Aftenposten hver søndag.

Les flere «Kunstverket»-artikler:

Akkurat den sensommeren (Dag Alveng)

Et selvportrett (Ludvik Eikaas)

Med verden i veven (Hannah Ryggen)

I venteværelset (Theodor Kittelsen)

Tid for syrin (Olaf Isaachsen)

Farger, fantasi og frihet (Asger Jorn)

Med Munch i Paris og på Tøyen (Edvard Munch)

Med døren på gløtt (Leonard Richter)

Abstrakte former og fargedryss (Anna-Eva Bergman)

Kunstneren på nervesanatorium (Ernst Ludwig Kirchner)

Streif av krigens skygger (Gabriele Münter)

Livskraft og lengsel (Eline Medbøe)

Livsbejaende og rødt i atelieret (Johannes Rian)

Kunsten å være kvinne (Liv Ørnvall)

Detaljert i bøkenes rom — fotoutstilling (Candida Höfer)

Skrekken for å bli lik sin mor(Lena Croqvist)

Mot lysere tider(Irma Salo Jæger)

Vinterstemning på Sagene (Harald Sohlberg)

Lidelser på lerret (Henrik Sørensen)

Det ensomme huset (Gunn Vottestad)

Frankofile streker (Monica Fürst)

Inspirert av Picasso (Per Krohg)

Mellom kaos og orden (Peter Esdaile)

Malte magi og juledrømmer (Lars Jorde)

Munch ser seg selv (Edvard Munch)

Feminine blåtoner fra Paris (Harriet Backer)

Telemark møter Holmenkollen (Tone Indrebø)

Uskarp verden på Skillebekk (Kira Wager)

Natteliv i Berlin (Emil Nolde)

Stadig i bevegelse (Giske Sigmundstad)

De franske sitroner (Vincent van Gogh)

Å iscenesette seg selv (Marie Sjøvold)

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Kunstverket

Relevante artikler

  1. REISE

    Innholdet i dette museet i Nice har påvirket den norske kunsthistorien

  2. KULTUR

    Munchmuseet bygger forventninger til det nye museet og vil vise andre kunstnere enn Edvard Munch

  3. A-MAGASINET

    Alle trodde bildet var falskt. Så begynte denne mannen detektivarbeidet.

  4. KULTUR

    Her kommer de verdenskjente maleriene: Slik blir det nye Munch-rommet i Nasjonalmuseet

  5. KULTUR

    Munchmuseet skal samarbeide med Sparebankstiftelsen, får dette verket i gave

  6. NORGE

    Kunstner Frans Widerberg er død