Norge

NSB-sjefen: - Det verste jeg har vært borti

  • Kristjan Molstad
Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) hadde torsdag innkalt jernbanedirektør Elisabeth Enger(t.v) og konsernsjef i NSB, Einar Enger (t.h) til et hastemøte om problemene i togtrafikken. Samferdselsministeren er bekymret for situasjonen for togpassasjerene etter alle problemene i togtrafikken de siste ukene.
  • Dette er den verste perioden jeg har vært borti i min tid, og jeg kan ikke huske å ha opplevd maken, sier Einar Enger, konsernsjef i NSB, til Aftenposten.no.

Les også:

Enger stilte — noe forsinket - på pressekonferanse etter

Les også

- Hadde ikke trodd situasjonen skulle bli så ille

og jernbanedirektør Elisabeth Enger i dag.

Trøste og bære

Kleppa karakteriserte dagens situasjon som "totalt uakseptabel" og "en krisesituasjon", og lovet nye millioner. Først og fremst skal disse brukes på bedre informasjon til togløse passasjerer som står og fryser.

I tillegg varslet samferdselsministeren en offensiv overfor kommunene, for å få dem til å "åpne dører" og slippe frosne perrongtråkkere inn i varme, offentlige bygg.

Blant tiltakene som vil iverksettes er også doble skift på verksted for å bidra til at togene går, og innleie av mellom 20 og 30 busser som skal frakte passasjerer dersom de står. Tinekapasiteten skal også utnyttes maksimalt.

— Jeg håper vi skal klare å levere bedre de nærmeste dagene enn det vi har gjort den siste måneden, sa Einar Enger til pressen - men hverken han eller andre i trekløveret kunne presenter konkrete, kortsiktige tiltak for å få bukt med antall feil på skinner og togsett.

- Ikke gjort på en halvtime

Overfor Aftenposten.no antyder Enger at mange togreisende kan ha feil oppfatning av hvor tidkrevende det er å holde togene i drift i sprengkulden.

— Jeg er ikke togingeniør selv, så jeg trodde jo også at det bare var å tine toget og kjøre videre. Men dette er elektromotorer som må tørkes grundig, og ofte vikles om. Det er ikke gjort på en halvtime, forklarer NSB-sjefen.

Et annet problem er tilgangen på reservedeler.

— I den grad det er mulig å ha deler, så har vi det. Men noen av de eldste togsettene er så gamle at vi må ty til spesialbedrifter eller få laget nye deler.

- Samme over alt

- Du snakker mye og varmt om de 50 nye, sveitsiske togsettene som skal komme i drift fra slutten av 2012. Betyr det at dagens togsett var et dårlig kjøp?

— Nei. Det haddde vært enkelt for meg å stå og peke på mine forgjengere, men slik er det ikke. Teknologien har utviklet seg på togfronten, på samme måte som bilindustrien har gjort de siste 30 år. Hvis du ser på nyhetene fra Sverige, Finland og Russland de siste dagene, ser du at de sliter med de samme problemene som oss over hele den nordlige halvkule. Men jeg har veldig tiltro til de sveitsiske togene, sier Enger.

- Beinkaldt hele veien

I en nettprat med Aftenposten.nos lesere i april 2009 lovet konserndirektør for NSB Persontog, Stein Nilsen, at man allerede var i gang med "flere tiltak for å unngå en tilsvarende situasjon til neste år". NSB-sjef bekrefter at dette løftet ble innfridd.

- Vi har langt bedre beredskap enn vi hadde i fjor. Og det er ikke slik at dette er noe vi har begynt med akkurat nå - vi startet lenge før jul. Men det har bare ikke vært godt nok, sier Enger til Aftenposten.no.

Han sammenligner dagens situasjon med sprengkulden i 2004/05.

- Det som er spesielt nå, er at det er så ekstremt kaldt over hele landet. For fem år siden kunne Bergensbanen starte i sprengkulde i Oslo, men tø opp i mildere vær i Bergen. Nå er det beinkaldt hele veien - begge veier, understreker han.

Torsdag måtte

Les også

Tusener rammet av togstans

igjen vente på tog som ikke kom. Noen gikk om bord i busser i stedet, og noen valgte å dra hjem igjen.

Natt til torsdag ble toget på Bergensbanen stående i flere timer på grunn av feil. Vestfoldbanen måtte stanse alle tog i et par timer og en rekke andre forsinkelser oppsto i Oslo-området.

Les også

  1. - Hadde ikke trodd situasjonen skulle bli så ille

  2. Tusener rammet av togstans

  3. 350 passasjerer fast i iskaldt tog

  4. Brann stopper lokaltog