Hurtigruteskip har grunnstøtt
Hurtigruten Richard With har grunnstøtt i Steinsundet ytterst i Sognefjorden. Redningsmannskaper forbereder sleping.
Hurtigruteskipet «Richard With» har grunnstøtt i Steinsundet, ytterst i Sognefjorden. Data fra Kystverket viser at skipet mistet fart og gikk på grunn rundt klokken 08.57.
– Skipet rapporterer at de mister vann. De mistenker at skipet har fått slått hull på en ballasttank, sier Anja Bakken.
Hun er kommunikasjonsrådgiver i HRS (Hovedredningssentralen).
Skipets ballasttanker brukes til å få et skip til å ligge rett og passelig dypt i vannet. Det skjer ved at man tar inn sjøvann, og på den måten kompenserer dersom skipet er lastet skjevt.
Hull i en ballasttank innebærer som regel hull på skroget. Mister man vannet, så vil det kunne få et skip til å krenge. Men foreløpig er det ikke noe som tyder på at det skjer her.
– Det skal ikke ha noe å si for skipets stabilitet. Det ligger stabilt, og det er greie værforhold.
Vil slepe
I 14.15-tiden forbereder redningsmannskaper en sleping. Håpet er å slepe skipet av grunnen, ifølge VG.
MS Richard With var på vei til Bergen etter et verftsopphold. Det seilte fra Hareid i Møre og Romsdal sent onsdag kveld.
– Så vidt vi vet er det en teknisk feil. Det er denne feilen som har gjort det vanskelig å manøvrere og dermed ført til at skipet gikk på grunn, sier styreleder i Hurtigruten Trygve Hegnar til TV 2 fredag formiddag
Han opplyser om at skipet har vært utbedret på Myklebust verft i månedsvis. Nå skal skipet fraktes tilbake dit.
Tar ikke inn vann
Bakken i Hovedredningssentralen understreker likevel at det alltid er alvorlig når et stort skip går på grunn.
Hun kjenner ikke til om skipet tar inn vann, og opplyser fredag formiddag om at de jobber med å skaffe oversikt over situasjonen.
– Planen er nå å sende ut dykkere for å se på skadene, sier hun til Aftenposten.
Klokken 11.30 opplyser Bakken til Aftenposten at situasjonen er rolig på stedet. Hun opplyser om at de fortsatt jobber med å få undersøkt om skipet har eventuelle skader under vann. Sammen med Richard With ligger det store retningsfartøyet Skandi Iceman.
– Når vi vet mer kan vi legge flere planer hvordan vi vil gå frem.
I en pressemelding skriver Hurtigruten at MS Richard With for tiden ikke er i ordinær drift, og at det er ingen gjester på skipet.
«Det var et mannskap på 53 om bord, i tillegg til 14 servicepersonell som har gjort etterarbeid etter verftsoppholdet. Det er ingen personskader eller fare for liv og helse for de 67 personene om bord, som har vært vår viktigste prioritet i dag», skriver Hurtigruten.
– De har det helt fint, og ingen er skadet, sier Bakken.
På spørsmål om hvorvidt det er iverksatt evakuering, sier Bakken at passasjerene enn så lenge er på skipet.
– Jeg vet ikke hva som er planlagt av evakuering etter hvert.
Senere fredag formiddag gjentar Bakken at det stadig ikke er behov for evakuering.
Kan bli aktuelt å evakuere
På Twitter skrev Vest politidistrikt fredag morgen at fartøyet sto stabilt, og at alle nødressurser var på vei til stedet.
Operasjonsleder Tom Johannesen sa at politiet var på vei med patrulje og politibåt i tilfelle det ble behov for mottak og plass for evakuerte.
Det planlegges å evakuere dem til Solund hvis skipet ikke kommer seg løs. Hovedredningssentralen leder redningsaksjonen.
Ifølge Johannesen skal skipet stå stabilt på en liten holme og ressurser er sendt for å stabilisere det.
Vaktsjef Øyvind Fagerheim hos Kystvakten sier til Bergens Tidende at floen vil være på sitt høyeste klokken 17.00 i ettermiddag. Da vil tiden vise om skipet flyter av grunnen av seg selv, som ifølge Fagerheim vil være det mest optimale.
Ett farøy fra Kystvakten er på stedet. Det opplyser kommunikasjonssjef Torill Herland i Sjøforsvaret til Aftenposten.
Mannskapet på fartøyet overvåker situasjonen og undersøker om det kan ha oppstått forurensning.
Ifølge Herland har det så langt ikke kommet melding om utslipp.
– Vi vil følge situasjonen og ser om det blir endringer. Tidevann og været har en viss betydning.
Hurtigruten: Kontroll over situasjonen
Ordfører i Solund kommune, Gunn Åmdal Mongstad, sier at kommunen har løpende dialog med politiet.
– Vi har fått beskjed om at vi skal være forberedt dersom det blir snakk om evakuering. Enn så lenge er evakuering ikke iverksatt.
Videre sier hun stedet skipet har grunnstøtt er hovedleien i området.
– Det går mye trafikk gjennom der.
I en pressemelding klokken 10.10 skrev Hurtigruten at MS Richard i morges hadde «en lettere grunnberøring på Vestlandet».
«Ingen er skadet i hendelsen, og det er ingen fare for mannskapet om bord. Skipet ligger stabilt, og slepeassistanse er tilkalt. Motor og fremdriftssystem fungerer, og kapteinen har kontroll over situasjonen», står det i pressemeldingen.
I en oppdatering klokken 11.30, opplyser Hurtigruten at de jobber med å vurdere skadeomfanget. Så langt er det snakk om mindre skader på bupb og fremre ballasttank, som på tidspunktet var fylt med sjøvann.
De presiserer samtidig at det er for tidlig å si noe om årsaken til grunnstøtingen.
På testseiling onsdagco
Hurtigruten Norge har satt stab og følger situasjonen fortløpende.
Det grunnstøtte skipet er oppkalt etter Hurtigrutens grunnlegger, Richard With. Det ble bygget i 1993 og har en kapasitet på 590 passasjerer.
Onsdag kveld var MS Richard ute på testseiling ved Hareid etter en omfattende oppgradering, skriver lokalavisen Vikebladet.
Der er det blitt gjort store endringer på skipet for å gjøre det mer bærekraftig og redusere CO₂-utslippet.
Ifølge Skipsrevyen skulle skipet etter planen være tilbake i normal drift 9. august.
Samme skip gikk på grunn utenfor Trondheim i 2009. Da måtte 153 passasjerer evakueres. Passasjerene ble hentet ut ved hjelp av brannstige, redningsskøyter og helikopter.