Norge

Oppfordrer til Facebook på jobb

Ansatte i Opera Software oppfordres til å bruke nettsamfunn som Facebook i arbeidstiden.

  • Christine Jensen

Les også:


Mens de ansatte i kredittselskapet Lindorff har blitt truet med sparken for Facebook-bruk i arbeidstiden, oppfordres det til bruk av nettsamfunnet i Opera Software.

Det norske nettleser-selskapet ser det som positivt at de ansatte bruker Facebook – også i arbeidstiden.

— Vi oppmuntrer til bruk av nettsamfunn i arbeidstiden, fordi vi mener de ansatte har godt av å relatere seg til ulike samfunn på nett, sier kommunikasjonsdirektør i Opera, Tor Odland, til Forbruker.no.

Han så tilfeldigvis at en kollega var opptatt med Facebook da han tittet innom et av kontorene i Waldemar Thranes gate for noen minuttter siden.

Blogger også

— Jeg tror det er positivt at selskapet har en bred kontaktflate og at det derfor bare er positivt at de ansatte både blogger og bruker forskjellige nettsamfunn som Facebook, MySpace og vårt eget Opera Community, sier Odland.

Han ser ingen problemer i å tillate de ansatte fri bruk av slike samfunn, så lenge de holder seg til selskapets retningslinjer.

— I slike sammenhenger er det viktig at man forholder seg til taushetsavtalen man har på arbeidsplassen, og at man oppfører seg som folk, sier Odland, og legger til at det ikke skader om de ansatte skriver bra i tillegg.

Det spiller ingen rolle om det også er vennskap av privat karakter som pleies i for eksempel Facebook.

— Man skal opptre som en representant for Opera. Om det er overfor nære venner eller andres venner, har ikke så mye å si. Internett visker på en måte ut skillet mellom jobbvenner og andre venner, sier Odland.

Forskjell på selskaper

Han syns det er naturlig at forskjellige arbeidsplasser har forskjellige terskler for hva man tillatter sine ansatte å gjøre.

— Jeg skjønner at det er en forskjell på et kredittselskap og Opera Software, sier Odland, som også påpeker at det handler om å stole på sine ansatte.

Hvor mange av Operas norske ansatte som har en profil på Facebook, har ikke Odand oversikt over. Men gjør man et kjapt søk på de som har satt "Opera Software" som arbeidssted, får man 18 treff. Nettverket "Opera Software" har 117 medlemmer.

Gruppen "Opera Web Browser" har 442 medlemmer og "The Opera Web Browser Fan Group" har 126 medlemmer.

Det er registrert 24 norske profiler med arbeidssted Lindorff. Gruppen "Lindorff AS" har derimot 126 medlemmer.

Merkevarebygging

Opera Software driver merkevarebygging gjennom moderne kanaler, men det er fortsatt mange bedrifter som holder seg til de tradisjonelle kanalene.

Tidligere i år kom det frem i en undersøkelse gjort for Xerox at svært mange europeiske ledere ikke tar webbasert kommunikasjonsteknologi på alvor. "Bedriftene ignorerer i stor grad verktøy som blogger, diskusjonsforum og chatting", konkluderes det i undersøkelsen, som advarer mot at mangel på kunnskap om den yngre datagenerasjonens teknologivaner kan føre til tap av både ung arbeidskraft og kunder.

  1. Les også

    Her er web-vinnerne

  2. Les også

    Facebook-feber

  3. Les også

    Henges ut som pedofil

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. NORGE

    18-åring omkom i MC-ulykke på Romerike

  2. NORGE

    Mann kritisk skadet etter knivstikkingen på Oslo S mandag

  3. NORGE

    Politiet anker frifinnelsen av Stella Mwangi

  4. NORGE

    De er psykisk ustabile og skader seg selv. Hjelpen er å bli låst inne på en glattcelle.

  5. NORGE

    NRK: Schumann risikerer ny forvaringsdom

  6. NORGE

    Fire kommuner uten veiforbindelse etter steinras