Feil hos Evry gir trøbbel med nettbank, hos Posten og Telenor
Feilen hos IT-giganten rammer trolig flere millioner kunder i Norge og Sverige.
Det er selskapet Evry som leverer løsningen som nå ha sviktet. Feilen oppsto klokken 00.19 natt til fredag, og klokken 12.30 fredag er det fremdeles ikke meldt at feilen er rettet.
– Det er en sentral komponent i en stormaskin som har forårsaket feilen. Det gjør at man ikke får tilgang til nettbank eller mobilbank. Det gjør også at minibank ikke er tilgjengelig, sier kommunikasjonsansvarlig Geir Remman i Evry til Aftenposten.
Du vil heller ikke kunne handle på nett med bankkortet, dersom du har et kort fra en bank som nå er rammet. Ifølge NRK, er blant annet Sparebank 1-gruppen, Skandiabanken og Sparebank Vest blant bankene som nå sliter.
Det er mulig å bruke kortterminaler i butikker med reserveløsning.
Pakketrøbbel i Posten
Også Telenor og Posten har problemer, som en følge av feilen hos Evry. SJ i Sverige er også berørt.
– På grunn av feilen blir det forsinkelser i utsendingen av pakker. Det rammer klimanøytrale servicepakker, bedriftspakker og stykkgods. Det blir også forsinket utkjøring av ekspresspakker over natt, sier pressesjef John Eckhoff i Posten Norge.
– Og all den tid vi ikke vet når systemene vil være oppe, vet vi heller ikke hvor store forsinkelsene blir.
Det er også problemer med å hente ut pakker. Men dersom du har hentekoden og pakken ikke krever legitimasjon, skal du få hentet den ut.
– Alt som krever legitimasjon vil du ikke få hentet før problemene er løst, som pakker fra Vinmonopolet, sier Eckhoff.
Hos Telenor er det ikke problemer med telenettet, men med bestilling og endringer.
– Telenor opplever i dag problemer med ordreløp av mobiltjenester, fastnett og TV-tjenester. Det innebærer at det blir forsinkelser for å endre, opprette og avslutte abonnement. Det er også forsinkelser når man bestiller mer data til mobilabonnementet i Norge eller fra utlandet, sier informasjonssjef Anders Krokan i Telenor.
Får ikke kjøpt billetter på tog i Sverige
Også kunder i Sverige er berørt. En av dem er SJ, det statlige svenske togselskapet.
– Alle våre salgskanaler er nede. Vi får ikke solgt billetter akkurat nå, sier pressetalsmann Peter Krameus i SJ.
– Togene går, og de som allerede har kjøpt billett får ingen problemer. De som må dra med et tog, men ikke har fått kjøpt billett, skal ta kontakt med personalet på togplattformen. Da kan vi i mange tilfeller finne en løsning.
Vet ikke når det er løst
Evry jobber nå med å få oversikt over hvilke banker som er rammet.
– Vet dere hvor lang tid det tar å fikse feilen?
– Vi har satt alle nødvendige ressurser på å løse feilen, og har fullt fokus på det. Det er vanskelig å forutsi hvor lang tid det tar, sier Remman.
Han understreker at det ikke dreier seg om et hackerangrep.
Saken oppdateres.