Norge

Bjørgen kopierer gullresepten

I går signerte Marit Bjørgen (30) og Therese Johaug (21) nye private sponsoravtaler. Men veien frem til ski-VM i Oslo blir ulik.

Therese Johaug og Marit Bjørgen er midt inne en periode med mye mengdetrening, men tok seg i går likevel tid å signere ny sponsoravtale. Ironisk nok ble de møtt av skiltet «Ikke legg snø her!» utenfor lokalene til sponsoren ASKO.
  • Erlend Nesje
    Erlend Nesje
    Journalist

Bjørgen har nå tatt den endelige avgjørelsen: OL-dronningen fra Vancouver gjør som i fjor og dropper Tour de Ski.

– Jeg lyktes veldig med det og ser ingen grunn til å endre på det. I fjor gjorde jeg store forandringer, det var blant annet nyttig for meg å droppe Tour de Ski. Til vinteren er VM på hjemmebane det store målet og jeg vil fortsette å gjøre det jeg lyktes med, sier Bjørgen til Aftenposten.

Lagvenninne Therese Johaug valgte å delta under Tour de Ski i fjor. Hun har ikke tatt noen endelig avgjørelse på hva hun gjør til vinteren, sier at «det er åpent», men presiserer at fjorårsdeltagelsen var viktig med tanke på OL.

– Det er i hvert fall meningen at jeg skal gå. Jeg hadde god nytte av det i fjor, sier Johaug.

Men én endring kommer 21-åringen likevel til å gjøre:

Der er ærlige, ydmyke, ujålete og har gode holdninger.
Torbjørn Johansson

– Jeg må bli flinkere til å si nei. Blant annet kommer jeg ikke til å stille opp på så mange showrenn. «Alt det andre» tok mye krefter i fjor, jeg slet med å finne formen, og har tatt lærdom av det nå, sier Johaug.

Største sponsor

Langrennsduoen sa imidlertid ikke nei da matvareleverandøren ASKO fristet med nye personlige sponsoravtaler. Johaug forlenget sin gamle avtale med to nye år, mens Bjørgen hevdet at ASKO nå er blitt hennes aller største hovedsponsor – uten at hverken hun eller sponsoren ville røpe summer. For en snau måned siden skrev den tredoble OL-vinneren fra Vancouver under en toårsavtale med Eksportutvalget for fisk med en ramme på rundt én million kroner.

ASKO går også inn med 1,6 millioner som nasjonal sponsor for Oslo-VM.

Ved siden av Petter Northug blir Bjørgen/Johaug de store norske profilene under ski-VM i Holmenkollen. De opplever enorm pågang, og spesielt Bjørgen, som de to siste sesongene ikke har hatt en eneste personlig sponsor, har vært attraktiv hos næringslivet.

Hun har allerede sagt nei takk til flere forespørsler. Både Bjørgen og Johaug sier der er viktig å ha sponsorer de kan stå inne for.

«Ydmyke og ærlige»

Med den nye sponsoravtalen forplikter duoen seg blant annet til å stille opp for ASKOs medarbeidere i en rekke interne aktiviteter som innebærer blant annet sunnere livsstil og bedre kosthold. Og de skal delta i Skarverennet neste år for bedriftens lag.

– Therese og Marit er helt for seg selv der oppe. Der er ærlige, ydmyke, ujålete og har gode holdninger. Det var de to vi ønsket å assosiere oss med, både i sport og måten de er på som mennesker, skrøt ASKOs styreleder Torbjørn Johannson.

Snart vil de to langrennsjentene bli å se over hele landet. Matvareleverandøren har 600 trailere som kjører Norge på kryss og tvers. Hver og en skal i løpet av kort tid utstyres med gedigne plakater av de to langrennsjentene.

I mellomtiden skal det også trenes litt. Langrennsfolket er midt i en bolk med mye mengdetrening og har lite tid å miste før ski-VM som starter om 252 dager.

Men først er det samling på Sjusjøen til helgen.

Mest lest akkurat nå

  1. 1
    POLITIKK
    Publisert:

    SV kan gå med på å avlyse på elektrifisering av sokkelen. På én betingelse

  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5