Norge insisterer på at de er trøbbel - i Sveits løper de etter dobbeltdekkere
Dobbeltdekker-tog snakkes ned i nok en norsk rapport. I verdens travleste jernbaneland blir det bare flere og flere av dem.
- Dobbeltdekkertog tar mange flere passajerer enn vanlige tog
- Norge hevder at de skaper treghet i trafikken
- Det skjønner de ingenting av i Sveits — med verdens travleste jernbanenett
- Den nye favoritt-dobbeltdekkeren i Sveits heter Kiss - den lages av samme produsent som lager Flirt
Norsk mantra: Dobbeltdekkere bruker lang tid på stasjonene
Denne uken klasket Jernbaneverket, Veivesenet og Ruter en ny rapport i bordet. Den beskriver hva som bør gjøres for å gjøre plass til tusenvis og tusenvis av nye passasjerer på kollektivtrafikken frem mot 2030 og videre.
Som Aftenposten fortalte kommer det store transportløftet først på 2030-tallet, med ny T-banetunnel og to nye jernbanetunneler under Oslo.
Inntil disse er på plass er det begrenset hvor mange flere avganger det blir, spesielt på jernbanen.
Eneste mulighet er da å sørge for mere plass, på hvert tog. Det kan gjøres ved å kjøre med triple sett, noe som vil kreve plattformer på opptil 330 meter, og som Norge ikke har. De lengste på Oslo S er 220 meter.
Det andre alternativet er å benytte dobbeltdekkere.
Men i rapporten fra Jernbaneverket og de andre transportetatene gis igjen dobbeltdekkere negativ omtale. «KVU Oslo-navet» konstaterer riktignok at to-etasjes tog «vil kunne gi 30–40 prosent økt passasjerkapasitet i hvert tog og at de kan være et alternativ til plattformforlengelser».
Men:
- Ulempen med to-etasjes tog er lange oppholdstider på stasjoner med stor passasjerutveksling på grunn av mange av— og påstigninger.
- Oppholdstidene på Oslo S og Nationaltheatret blir for lange. Dette kan forårsake forsinkelser
- I tillegg kan det være vanskelig å gjøre to-etasjes tog universelt utformet grunnet togets ulike gulvnivåer.
«Det er ikke grunnlag for å konkludere om to-etasjes tog er hensiktsmessig. Dette må i tilfelle utredes nærmere,» konkluderer rapporten.
I Sveits yrer det med dobbeltdekkere
Sveits er i samme situasjon som Norge. De har riktignok kapasiteten for de neste 25 år, men nå er jernbanenettet så fullt av tog og avganger at eneste mulighet er å sørge for flere plasser på hvert tog.
Løsningen er to-etasjes tog.
— Vi tar i bruk flere og flere dobbeltdekkere, spesielt for lokal- og distriktstrafikken, sier Stephan Wehrle, ledende informasjonsansvarlig i den sveitsiske togkjempen SBB.
— Vi har verdens mest intense jernbane, og mer plass på hvert tog er eneste alternativ for å øke kapasiteten. Mange stasjoner har plattformer som ikke takler triple togsett. Dobbeltdekkere, som «Kiss», tar flere hundre ekstra passasjerer.
- Bruker ikke lengre tid på stasjonene
- Wehrle, tas det hensyn til dobbeltdekkere når dere setter opp rutetabeller?
— På ingen måte.
- Men tar det ikke lenger tid å tømme dem og fylle dem opp?
— Nei, det er ingen forskjell på én- og toetasjes tog.
- Ingen forskjell i det hele tatt?
— Ingen forskjell. Det skyldes at flere og større dører enn i andre tog.
- Det er heller ikke problem med tunneler?
— Vi har noen ytre linjer der tunneler gir problemer. Ikke ellers, sier Wehrle.
Tunneler er heller ikke noe problem i Norge, på pendlerstrekningene rundt Oslo, har NSB tidligere bekreftet. På Sørlandsbanen og Bergensbanen finnes tunneler der dobbeltdekkere ville fått problemer.
Selv 150 Flirt-tog vil slite med passasjertilstrømningen
Aftenposten har skrevet om den store NSB-suksessen Flirt, de nye togsettene som snart vil dominere fullstendig på linjene på Østlandet.
Som følge av budsjettforliket får NSB kjøpe ytterligere 18 Flirt-sett, som bringer den norske totalen opp i 125 sett. Planen er å kjøpe 150.
- For ikke mange år siden laget produsenten Stadler noen underlige, små lokomotiver. I dag er Stadler et kjempekonsern, men stadig med base i en bitte liten landsby, nordøst i Sveits.
Men selv med 150 Flirt-sett, som stadig oftere er å se i doble sett, skal NSB, eller andre som måtte drive persontransport på norske baner i årene som kommer, slite hardt med å svelge unna alle passasjerene som strømmer på.
- Fikk ikke tilbud om dobbeltdekker-tog
Materiellsjefen hos NSB heter Tormod Gjermundsen.
- Hvorfor kjøper vi ikke dobbeltdekkere i Norge?
— Vi ba om tilbud også på dobbeltdekkere da vi skulle bestille nye tog: Men det var ingen som tilbød oss dobbeltdekkere, ut fra kravene vi stilte.
— I dag finnes dobbeltdekkere som ville tilfredsstilt våre krav. Men de var ikke der i 2007, da vi startet prosjektet, eller i 2008, da vi skrev kontrakt. Vi er ikke imot dobbeltdekkere, insisterer Gjermundsen.
— Og i dag løses utfordringene med plattformhøyde elegant i Europa. Det finnes universelle løsninger der inngangen skrår ned i toget. Man har også flere ulike dører, sier materiellsjefen.
— Men en dobbeltdekker vil uansett kunne ha driftsutfordringer på noen plasser knyttet til tid for av- og påstigning, for eksempel på Nationaltheatret. Og de har bare 20-30 prosent høyere kapasitet ved normal toglengde, blant annet på grunn av trapper.
Kiss: 1373 passasjerer - Flirt: 629
Kiss er lengre enn Flirt. Men tar også mange flere passasjerer enn Flirt.
Faktisk 1373, inkludert sitte- og ståplasser, mot Flirts 629.
Ifølge Stephan Wehrle er det akkurat like få problemer med Kiss som med Flirt. Og komforten står ikke noe tilbake, ikke minst på 1. klasse:
Heller ikke i Sverige forstår man den norske påstanden om at toetasjes tog byr på mye trøbbel. I Sverige er man svært fornøyd med slike tog.
Aftenposten har også tidligere reist spørsmål om dobbeltdekker-tog. Flere ganger har norske samferdselsministre vist interessefor togtypen, men man er ikke kommet videre.