KUNSTNEREN

Biblioteker, bøker, interiører og arkitektur er stikkord for tyske Candida Höfers produksjon. Hun er en av Europas mest sentrale fotokunstnere og er særlig kjent for sine fotografier av historiske rom. Nå kan et utvalg av hennes detaljrike og nære bilder sees på Skillebekk i Oslo. Hun er opptatt av forholdet mellom kunstner og betrakter, og vil gjerne lære oss noe om rollen som aktiv betrakter. Bildene er stramme og velkomponerte, og man kan nesten fornemme en tysk saklighet, ryddighet og myndighet.

EPOKEN

De siste 20 årene har hun jobbet frem storslåtte interiørbilder fra historiske bygg, nasjonalarkiv, teatre og altså biblioteker|. Som regel uten mennesker, og fotografiene forteller først og fremst om verdien av stedene som dokumenteres. Men hun er også opptatt av forholdet mellom mennesker og arkitektur.

Höfer er utdannet fra Kunstakademiet i Düsseldorf og er bredt representert i museer verden over. Hun var med på Documenta 11 og representerte Tyskland på Veneziabiennalen i 2003. Her hjemme er hun innkjøpt av Nasjonalmuseet og Astrup Fearnley Museet i Oslo og av flere private kunstsamlere.

HISTORIEN BAK BILDET

Her er det biblioteksro. Struktur og orden og man er nesten til stede i rommet. Biblioteca America Universidade de Santiago de Compostela I 2010 føyer seg inn i rekken av bilder fra bøkenes verden.

afp000843378-Wqknm8PB0t.jpg
Candida Höfer /Galleri K, Skillebekk

Universitetsbiblioteket i Spania har sine røtter tilbake til 1495, og noen av bøkene er fra år 1055. Biblioteket ble bygget av de katolske jesuittene og overtatt i 1797 av kong Carlos III etter at han kastet jesuittene. Candida Höfer bruker kun dagslys og lang eksponeringstid når hun fotograferer. Hun manipulerer ikke, men arbeider mye med fargene så det blir tydelige kontraster mellom de detaljrike partiene og de abstrakte flatene.Utstillingen Spaces of Knowledge i Galleri K på Skillebekk står til og med søndag 8. mars.

Heidi Borud

Mot lysere tider(Irma Salo Jæger)

Vinterstemning på Sagene (Harald Sohlberg)

Lidelser på lerret (Henrik Sørensen)

Det ensomme huset (Gunn Vottestad)

Frankofile streker (Monica Fürst)

Inspirert av Picasso (Per Krohg)

Mellom kaos og orden (Peter Esdaile)

Malte magi og juledrømmer (Lars Jorde)

Munch ser seg selv (Edvard Munch)

Feminine blåtoner fra Paris (Harriet Backer)

Telemark møter Holmenkollen (Tone Indrebø)

Uskarp verden på Skillebekk (Kira Wager)

Natteliv i Berlin (Emil Nolde)

Stadig i bevegelse (Giske Sigmundstad)

De franske sitroner (Vincent van Gogh)

Å iscenesette seg selv (Marie Sjøvold)