Norge

Diplomatkræsjen er nå forsikringsselskapets hodepine

Får ikke forsikringsselskapet If noen til å ta ansvar etter kollisjonen på Frogner i januar, blir de selv bli sittende igjen med millionregningen.

Begge bilene ble vrak etter det kraftige sammenstøtet i Bygdøy Allé. Fredrik Hove

  • Per Annar Holm

Aftenposen skrev tidligere i sommer om den 29 år gamle kvinnen som ble sittende fastklemt etter at den berusede 1.-sekretæren ved Sør-Afrikas ambassade kjørte på rødt lys ved 01-tiden på natten.

Kvinnen var på jobb som helsefagarbeider i Aleris da ulykken skjedde
i januar i år.

Selskapet har sin yrkesskadeforsikring hos If, som også hadde forsikret diplomat-Mercedesen som forårsaket ulykken.

Ennå vet ingen hva sluttregningen for oppreisningserstatning, advokatregninger, vraket bil og eventuelt tap av fremtidig inntekt blir.

Les også

Også norske diplomater er hevet over loven

– Gunstigste løsning for kvinnen

If sier at kvinnen har krav på full erstatning etter bilansvars- og yrkesskadeerstatningen, og vil velge den ordningen som er gunstigst for henne.

Så vil de forsøke å få diplomaten som kjørte en pansret Mercedes C350 til å dekke utgiftene.

Siden han kjørte på rødt lys i beruset tilstand, får han trolig ingen utbetaling for den vrakede bilen.

Ble påkjørt av diplomat som fyllekjørte: – Det er som å kollidere med et lovtomt rom

– Vil søke regress

Problemet for If er at sjåføren har diplomatisk immunitet og derfor er hevet over norsk lov. Han kan ikke tvinges til å ta på seg ansvaret, om han selv ikke velger å gjøre opp for seg.

Sør-Afrika kunne også ha opphevet hans immunitet, eller, noe de ikke har valgt å gjøre hittil, plukket opp regningen på vegne av sin diplomat.

– Vi vil forfølge saken så langt som mulig. Først vil vi forsøke å få regress for alle våre utlegg hos bilfører, som vi mener har vært grovt uaktsom. Nytter ikke dette, vil vi søke å få noen rundt ham til å ta ansvar. Vi har alt vært i kontakt med norsk UD og den sørafrikanske ambassaden, men jeg tror ikke det er farlig å si at dette er et langtidsprosjekt, sier kommunikasjonsdirektør Jon Berge i If.

If Skadeforsikring har årlig et overskudd på fem milliarder kroner:

– Uansett er ikke dette noen stor erstatningssak i If-sammenheng, sier Berge.

Han kunne likevel gjerne sett for seg en ordning som gjorde at forsikringsselskap kunne fått dekket sine utgifter når diplomater med immunitet bare forsvinner fra landet og hjemlandet ikke vil ta ansvaret.

Toppjurister: - Ikke fritt frem for fulle diplomater

29-åringen er fortsatt sykmeldt mer enn et halvt år etter ulykken. Dan P. Neegaard

Familien fornøyd

– Familiens ønsker i denne saken har hele tiden vært det som har med diplomatiet og eventuell erstatningsrettslig immunitet å gjøre, sier kvinnens advokat, Faruk Resulović, i Advokatfirmaet Simonsen Vogt Wiig AS.

Han roser Aleris og Ifs imøtekommenhet med å finne gode løsninger i en kompleks sak.

Men ifølge ham er familien bekymret for å komme i en situasjon der forsikringene viser seg å ikke dekke kvinnens fremtidige tap, fordi den ansvarlige for ulykken er en immun diplomat.

«Et lovtomt rom»

Da Aftenposten for to uker siden fortalte historien om kvinnen som kolliderte med «et lovtomt rom» vakte det sterke reaksjoner hos våre lesere.

Fortsatt er det uklart om hun vil komme fra ulykken uten varig mên, og spørsmålet om dekning av en eventuelt fremtidig tapt arbeidsinntekt ved siden av en planlagt utdannelse som sykepleier er uløst et halvt år etter ulykken:

– Selv om vi alt har utbetalt mye av det kvinnen har krav på, betyr dette med andre ord at de største utbetalingene fortsatt kan ligge foran oss, sier Jon Berge i If.

Hevet over loven

Han vil ikke i detalj si noe om hvordan selskapet har jobbet opp mot regjeringen i Pretoria, men sier på generelt grunnlag om ordningen med immunitet for ambassadepersonell som kom i 1961:

– Jeg tror ikke lovgiverne søkte å beskytte diplomater som handlet grovt uaktsomt og forårsaket alvorlige ulykker der de heller ikke ville medvirke til at politiet kunne etterforske saken på vanlig måte, sier Berge.

Samme diplomat ble også stanset for fyllekjøring i september 2015, men da skjedde det ikke noe.

Ambassadør Queen Anne Zondo henviser alle spørsmål om fyllekjøringen til Utenriksdepartementet i Pretoria. Roald, Berit / NTB scanpix

– Unødvendig og beklagelig

Den sørafrikanske ambassadøren til Norge, Queen Anne Zondo, har de siste tre ukene ikke ønsket å la seg intervjue av Aftenposten om hennes arbeidsgiveransvar for diplomaten som to ganger kjørte i beruset tilstand.

Dagen etter ulykken lot hun seg intervjue av Dagsrevyen:

– Det som skjedde var unødvendig og beklagelig, og jeg vil veldig gjerne be om unnskyldning, sa ambassadør Zondo.

Nå henviser hun alle spørsmål til Utenriksdepartementet i Pretoria. De har ikke svart på Aftenpostens henvendelser.

Les også

Sør-Afrika kaller hjem promillemistenkt diplomat

Skulle inn på teppet

Utenriksdepartementet sa 4. januar at de var i ferd med å kalle ambassadøren inn på teppet for å snakke om diplomatens første fyllekjøring.

I stedet for at Sør-Afrika opphevet hans immunitet, ble han sendt hjem til Pretoria etter at norsk UD truet med å erklære ham for uønsket i Norge.

  1. Les også

    Også norske diplomater er hevet over loven

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Sør-Afrika
  2. Utenriksdepartementet (UD)
  3. Mercedes
  4. Pretoria

Relevante artikler

  1. NORGE

    Ble påkjørt av diplomat som fyllekjørte: – Det er som å kollidere med et lovtomt rom

  2. OSLOBY

    Toppjurister: - Ikke fritt frem for fulle diplomater

  3. NORGE

    Også norske diplomater er hevet over loven

  4. VERDEN

    Diplomatkone kreves utlevert etter dødskræsj

  5. A-MAGASINET

    Saudi-Arabias ambassadør forsvarer pisking: – Piskeslagene er relativt svake. De smerter ikke kroppen fysisk.

  6. A-MAGASINET

    Jordmassene tok samboerens liv, og rev bort tryggheten fra en familiefar, fem barn og et helt boligfelt