Norge

Deler av Nordlandsbanen stengt til mandag etter avsporing

Et godstog sporet av i Namsskogan nord i Trøndelag torsdag kveld. Bane Nor jobber med å fjerne togsettet på skinnegangen.

Fredag morgen ligger fremdeles togvognene strødd langs skinnene på ulykkesstedet, opplyser operatør ved 110-sentralen i Nord-Trøndelag, Halvor Kongsmo. Foto: Bane Nor / NTB scanpix

  • Hans Magnus Støp Meland
  • Kristina Bye
    Reporter, Adresseavisen

Avsporingen av et godstog skjedde nord for Bjørnstad rundt klokken 17.30 torsdag. E6 ble stengt og 40 beboere fra området ble evakuert grunnet potensiell lekkasje av farlig gass fra en container.

Operasjonsleder ved Politiet i Trøndelag, Wenche Johnsen, opplyser fredag morgen at beboerne har vendt tilbake til hjemmene sine.

– Godset var ikke farligere enn at de evakuerte kunne vende hjem, sier hun til Aftenposten.

Les også

Reagerer på bildene av jernbanearbeidet: – Nå må toppene ta grep

– Uklart hva som har skjedd

Operasjonsleder Håvard Høyem i Trøndelag politidistrikt sa torsdag kveld at det er uklart hva som har skjedd. Det skal ikke være noen personskader, eller snakk om en veldig alvorlig ulykke.

Pressevakt Brit-Johanne Wang ved Bane Nor sier at de heller ikke har videre opplysninger om hva som har forårsaket avsporingen.

– Vi har kun opplysninger om sted og tid, sier hun.

Bane Nor opplyser på Twitter at strekningen vil gjenåpnes for togtrafikk mandag.

– Helvetes leven

– Vi satt og spiste middag da vi plutselig hørte et helvetes leven. Min far skjønte raskt at dette gjaldt avsporing av tog.

Det sier Anneli Welo som befant seg like ved stedet der godstoget sporet av.

– Vi dro til stedet raskt og så en slags røyksky av sand, som antagelig hadde oppstått på grunn av at noe skal ha falt uti vannet.

Welo skal ha sett én container i elven og seks i skråningen ned mot elven.

– Det var ingen dramatikk vi var vitne til. Føreren sjekket vognene og det var ellers veldig rolig.

– Heldigvis var dette et godstog og ikke et persontog. Et persontog skulle passere der ikke lenge etter avsporingen skjedde.

Welo sier at brannvesen kom til stedet og situasjonen er under kontroll.

Vy ber reisende beregne ekstra tid

Kommunikasjonssjef i Vy Gina Scholz, ber reisende som skal reise til eller forbi strekningen mellom Namsskogan-Majavatn på Nordlandsbanen om å beregne ekstra tid.

– Det blir buss for tog mellom Namsskogan-Majavatn. På denne strekningen tar buss lengre tid enn tog, så reisende må forberede seg på at reisen vil ta lengre tid enn normalt.

Hun anbefaler folk som skal reise på den aktuelle strekningen om å følge med på trafikkinformasjon på Vys nettsider eller i appen.

Bane Nor sender bergningstog

Et bergningstog er nå på vei mot ulykkesstedet, det opplyser pressevakt ved Bane Nor Britt-Johanne Wang.

– Det første vi gjør er å fjerne den delen av toget som står på skinnegangen med bergningstoget. Deretter bygger vi opp sporet igjen, slik at togtrafikken kan gå som normalt.

Deretter blir det avgjort hva slags metode som vil bli benyttet for å fjerne containerne som ligger i det bratte lende ved siden av sporet og ved elven.

– I første omgang vil ikke E6 ved ullykesstedet bli berørt, sier Wang.

Wang opplyser om at togtrafikk på Nordlandsbanen trolig vil gå som normalt fra mandag.

Les også

Mange vil ha flere soveplasser på tog. Likevel kan det ta årevis å skaffe dem.

E6 ble stengt

Etter ulykken stengte brannvesenet en kilometer av E6 hver vei ved ulykkesområdet.

– Det var en container som var lastet med farlig gods, vi utførte målinger på stedet og det var ikke utslag av lekkasje med farlig gass, sier operatør ved 110-sentralen i Nord-Trøndelag, Halvor Kongsmo.

Veien ble åpent igjen rundt klokken 22 torsdag kveld.

Havarikommisjon på banen

Fredag morgen vil Statens havarikommisjon besøke ulykkesstedet. Knut A. Olsen er en av to som skal foreta undersøkelsene.

– For oss er det viktig å hindre at noe slikt skjer igjen, sier Olsen.

De vil se på de rent tekniske, og se hva som kan ha vært årsaken til ulykken. Ved hjelp av logger fra både tog og jernbane, håper de å danne seg et klart bilde av hva som har skjedd.

– Vi ser på skinnegang og helning på vognen. Temperatur, som også politiet nevnte, kan ha en innvirkning også, sier han.

Målet er å gjøre ferdig de grunnleggende undersøkelsene i løpet av fredagen, men om det viser seg å være nødvendig, vil de naturlig nok bruke den tiden det trengs.

– Vår jobb er å se på de tekniske feilene som eventuelt har oppstått. De andre faktorene er det politiet som etterforsker, avslutter Knut A. Olsen.

https://api.schibsted.tech/proxy/content/v3/publication/ap/multimedias/02037d35599c08b2d9f02cdd10c411da/Innenriks-spelt%20juli? 1564065881046

Les mer om

  1. Jernbane
  2. Togulykker