Norge

Roald Amundsens polarskip «Maud» tilbake i Norge etter 100 år

Roald Amundsens gamle polarskute Maud viste seg frem i Bergen mandag formiddag. Den slepes fra Grønland til Vollen i Asker hvor den er ventet å ankomme lørdag 18. august.

Hundre år etter at polfarer Roald Amundsen seilte ut fra hovedstaden i sitt nye skip «Maud», kom restene av skipet hans omsider tilbake i Norge.

  • og NTB
  • Eirik Husøy
    Journalist

Vraket av det gamle polarskipet ble mandag formiddag slept inn i Vågen i Bergen. Sist skipet lå i en norsk havn, sto Roald Amundsen om bord.

Det er prosjektet «Maud Returns Home» som har stått bak hevingen og fraktingen av Amundsens polarskip, som har ligget i nesten 90 år halvveis under vann på en strandkant nord i Canada.

– For oss er dette spesielt. Vi har holdt på i veldig mange år med å få til dette prosjektet. Det er viktig historie som kan bli synliggjort. Hele båten er veldig tæret av tiden, men til å være en 100 år gammel båt som har ligget på havets bunn i 90 år, er den i god forfatning. Det er ikke råte i noe av treet, sier prosjektleder Jan Wanggaard til Bergens Tidende.

Nordøstpassasjen

På sin berømte sydpolferd i 1910–1912 fikk Amundsen låne Fridtjof Nansens skip «Fram». I forkant av sin neste ekspedisjon derimot, fikk Amundsen bygd sitt helt eget polarskip, «Maud», som ble bygd av båtbygger Christian Jensen i Vollen i Asker.

Amundsen seilte ut fra Christiania i 1918 med et mannskap som inkluderte Oscar Wisting og Helmer Hanssen, som begge var med på sydpolsferden. Målet var å drive til Nordpolen, men etter flere år fast i isen, seilte de gjennom Nordøstpassasjen, sjøveien nord for Russland mellom Europa og østkysten av Asia.

Ekspedisjonen ble forsinket i flere år av ulike årsaker, og «Maud» endte til slutt opp i Nome i Alaska i 1925. Amundsen solgte skipet til Hudson's Bay Company, og skipet forliste til slutt i 1930 i Cambridge Bay i Nordvestpassasjen, nord i Canada. Der har «Maud» ligget som vrak ved en strandkant i nærmere 90 år og blitt en attraksjon for dykkere.

«Maud»ble sjøsatt i 1917, og sank i 1931.

Symboltungt

Forsker ved Norsk Polarinstitutt, Harald Dag Jølle, forteller at «Maud»-ekspedisjonen på mange måter var ansett som mislykket.

– Amundsen fikk mye kritikk i pressen, blant annet fordi han aldri nådde Nordpolen. På en annen side var det vitenskapelig sett en helt utrolig ekspedisjon, sier han til Bergens Tidende.

Blant mannskapet på båten var Harald Ulrik Sverdrup, som var vitenskapelig leder. Han har siden hevdet seg som forsker, og var senere med på «Nautilus»-ekspedisjonen.

– Han kom tilbake med utrolige vitenskapelige observasjoner, som er blitt viktig for det Geofysiske instituttet i Bergen, sier Jølle.

Derfor er det også symboltungt at Bergen er den første havnen «Maud» nå besøker, mener polarforskeren.

Her er «Maud» i Byfjorden i Bergen. Bildet er tatt fra Nordnesparken.

Tilbake til Asker

I 1990 ble vraket kjøpt av Asker kommune for én dollar, og prosjektet «Maud Returns Home» startet i 2011 med mål om å få polarskipet hjem til Asker.

I 2016 ble vraket hevet og har ligget på Grønland siden i fjor. 23. juni i år ble skipet slept fra vestkysten av Grønland og nådde søndag kveld omsider norske farvann.

«Maud» skal nå slepes langs norskekysten for å vises frem, før det lørdag 18. august ankommer Vollen i Asker, hvor det hele startet for over 100 år siden. Der skal det etter planen bygges et museum for polarskipet.

Les mer om

  1. Polarekspedisjon
  2. Roald Amundsen
  3. Nordpolen
  4. Nordvestpassasjen
  5. Grønland
  6. Bergen
  7. Asker