Norge

Stadig flere bruker profesjonelle for å finne jobbklær

Skatterettsadvokat Cecilie Nedrelid (33) gjør som stadig flere unge karrièrekvinner: Hun bruker klær og personlig konsulent for å gjøre det enda bedre på jobb.

Skatterettsadvokat Cecilie Nedrelid (t.v.) er en av et økende antall karrièrekvinner som er opptatt av å planlegge jobbgarderoben. Hun får hjelp av stylist og butikksjef hos Høyer Luxury, Nina Buzzi. Foto: Signe Dons

  • Ida De Rosa

Hun har flommende lyst hår, kjole til over knærne og høye hæler. På kort tid har hun gjort kometkarriere som skatterettsadvokat med en klesstil som blir stadig vanligere blant ledere i norsk næringsliv.

I Høyers Luxury-avdeling på kjøpesenteret Eger kjemper luksusvesker av merker som Chloé, Saint Laurent og Céline om oppmerksomhet fra spotene i taket.

Butikksjef og stylist Nina Buzzi henter frem en metallisk dressjakke og en kremfarget bluse til Nedrelid. Som skatterettsadvokat jobber Nedrelid i et mannsdominert miljø som tradisjonelt har vært en av bransjene med strengest kleskoder. Nå bygger hun opp en garderobe som kan gi det rette inntrykket av henne på jobb.

Flere vil ha personlig veiledning

— Man selger jo seg selv. Akkurat som når jeg selger et argument gjennom en fin presentasjon, bruker jeg klær til å nøytralisere, forsterke eller myke opp inntrykket folk får av meg. Allerede før jeg begynner å snakke vil jo folk anta noe om meg, sier Nedrelid.

Høyer merker en økende pågang av kunder som Nedrelid.

De ønsker personlig veiledning til jobb­garderoben, og de ønsker å utstråle selvsikkerhet. Nina Buzzi er derfor i ferd med å sette sammen et team av stylister spesielt rettet mot karrièrekvinner.

— Kvinnene som kommet hit, ønsker kanskje å klatre litt på karrièrestigen og vil noe som får dem til å passe inn i en setting. Da hjelper vi dem med det. Andre er rett og slett ikke interessert i klær, men ønsker hjelp til å utstråle profesjonalitet, sier Buzzi.

At klær påvirker gjennomslagskraften på jobb, er noe tidligere skuespiller og gründer av selskapet Ergo;Ego, Hanne Lindbæk, er enig i.

Til daglig jobber hun og et team av skuespillere med å lære politikere, toppledere og ledere i det offentlige om hvordan de skal fremstå som den beste versjonen av seg selv.

Må ikke bli jåledukke

— Første gang en kvinnelig politiker spurte meg om jeg kunne bistå med klesdrakt, sa jeg nei. Men så tenkte jeg at - selvfølgelig skal vi gjøre det. Nå er det en av tingene jeg ofte snakker med kundene om. Vi samarbeider med stylister for å hjelpe dem til å få frem et bestemt uttrykk, sier Lindbæk.

Hun mener kvinner har større valgmuligheter enn menn når det gjelder klær på jobb, men at det også skaper utfordringer.

— De riktige klærne gir deg gjennomslagskraft og autoritet, men det finnes også en del fallgruver. Jeg mener vi kvinner skal feire vår femininitet, men det er samtidig om å gjøre å ikke fremstå som en jåledukke. For jentete og babe-aktige klær kan gjøre en ufarlig.

- Tror du hvordan man kler seg har mye å si for karrièren?

— Det er et uttrykk som sier at du ikke skal kle deg til den jobben du har, men den du ønsker å få. Hvis man er ambisiøs og ønsker seg oppover på karrièrestigen vil jeg tro at klær spiller inn.

Klær gir makt

Blogger og kreativ leder i Fargerike, Dagny Thurmann-Hoelseth, mener måten karrièrekvinner i Norge kler seg på for å utstråle makt, er i ferd med å gjennomgå en stor forvandling.

— Jeg syns det er ganske tydelig nå at mange kvinner er i ferd med å bli komfortable i lederrollene sine, og er stolte av det kvinnelige. Det gir seg uttrykk i bruk av mer farger og et mer feminint snitt. Tidligere innebar såkalt «power dressing» gjerne ganske maskuline drakter i konservative farger.

Ifølge Thurmann-Hoelseth lar mange norske karrièrekvinner seg inspirere av klesstilen til sterke kvinner som Michelle Obama og den danske statsministeren Helle Thorning-Schmidt.

— Denne stilen er tøffere, men feminin og er blitt en snakkis i flere kvinnenettverk i Norge. Det nye er en stil som er mer på kvinners premisser enn på menns.

Kvinnenettverket GROnett, som samler 500 kvinnelige ledere og gründere i Trondheimsregionen, er ett av dem.

— På et seminar nylig ble det en debatt om hvordan kvinner bør kle seg. Mens noen mente at man bør kle seg som man vil og gjerne i mye farger, mente andre at man bør holde klærne diskrete så man ikke stikker seg for mye frem, sier leder for nettverket, Berit Rian.

Vil ikke se ut som mann på 60

Rian tror mange kvinner fortsatt er redde for å skille seg ut, men er enig i at det er større rom for å kle seg annerledes.

- Da jeg begynte min karrière i bank, gikk alle i drakt. Nå er det blitt mer forskjellige klesstiler og flere farger. Flere er blitt flinkere til å stikke seg frem.

På Høyer fikler Cecilie Nedrelid med en sort veske.

— Den er for liten for PC. Jeg tror nok du skal vente på den jeg har tenkt ut til deg, sier Nina Buzzi.

— Jeg er opptatt av å se ordentlig og profesjonell ut, men trenger ikke lenger å kle meg som om som om jeg var en mann på 60, slik det tidligere var for advokater. Jeg tror det har å gjøre med at stadig flere kvinner har kommet inn i yrket, sier Nedrelid.

  1. Les også

    Dette hater de som skal ansette deg

  2. Les også

    Hvem vil ansette en person uten ansikt?

  3. Les også

    Vestkantungdom kjøper "skolesekker" til 11.000 kroner

Anita Krohn Traaseth (41), administrerende direktør i Hewlett-Packard Norge AS - Siden hun startet som leder for HP har hun vist at hun er bevisst i forhold til det å være en kvinnelig leder. Hun ønsker ikke å lede som en mann, og det gjenspeiles i klesdrakten hennes. Hun kler seg feminint og i mer farger enn før, noe jeg vet hun akkurat har startet med, sier stylist Dagny Thurmann-Hoelseth.

Kristin Skogen Lund (47) administrerende direktør for Næringslivets Hoved- organisasjon - Hun er litt todelt i klesveien. Av og til ser hun ut som en jurist i en tradisjonell, ikke helt trang dressjakke med skjorte inni, andre dager ser hun mer ut som en moderne leder, med feminine antrekk i friske farger som rødt. Når hun går i sistnevnte, utstråler hun noe helt annet - hun ser frisk og selvsikker ut, mener jeg, sier Thurmann-Holseth.

Erna Solberg (52), Høyre-leder: - Hun kler seg fortsatt ganske konservativt, og det er sjeldent hun kler seg i noe annet enn blått. Men jeg syns hun kler seg flott, og det er tydelig at hun har en agenda med det hun går med. Hun er nok bevisst på at sort ikke er en bra farge, mens blått er en enkel farge å jobbe med.

Relevante artikler

  1. BOLIG

    Vil du være først ute med det siste? Disse interiørtrendene tror tre eksperter vil prege 2018

  2. BOLIG

    Fire interiøreksperter: Disse trendene kan vi vente oss i 2019

  3. NORGE

    Utredet i tre måneder, men sjekket ikke grunnforhold

  4. NORGE

    Rombarn holdes hjemme fra skolen etter drapsforsøk

  5. NORGE

    Politiansatt slår alarm om narkoetterforskning

  6. NORGE

    Statoil gjør milliardkjøp på brasiliansk sokkel