Norge

NSB vant konkurranse i Småland - slo rivaler de vil møte i Norge

Det hjelper på selvtilliten, sier NSB. De har vunnet slaget om en ny strekning i Sverige - i duell med rivaler de møter i konkurransen om norske jernbanepakker.

Her i Dalarna har NSB kjørt med underselskapet Tågkompaniet. Norskere omgivelser fås ikke i Sverige. I Dalarna er skogstrekningene lange, og enkeltsporene mange, bortsett fra her på Hofors stasjon. Foto: Vegard Grøtt

  • Sveinung Berg Bentzrød
    Journalist

Krösatågen i Småland høres kanskje ikke så imponerende ut. Navnet gir snarere assosiasjoner til det landlige miljøet rundt Emil i Lønneberget, og den evig bekymrede Krösa-Maja.

Men området banen går i omfatter byer som Jönköping, Kalmar og Vimmerby, den siste forfatter Astrid Lindgrens hjemby. Rundt tre millioner passasjerer bruker banen i året, der det både går elektriske tog og dieseltog.

– At vi nå blir tildelt kontrakten, betyr at vi er konkurransedyktige. Det er spesielt gledelig at det er på kvalitet og ikke på pris at NSB, gjennom Tågkompaniet, nådde til topps, sier Arne Fosen, persontogsjef i selskapet.

NSB/Tågkompaniet skal være i sving på banen i desember 2018. Kontrakten varer til desember 2027, og kan da forlenges med tre år.

  • 98 PROSENTS TILFREDSHET: Aftenposten besøkte Tågkompaniets linje i Dalarna i 2013. Den gang skrev vi at 98 prosent av kundene fornøyd med NSB - i Sverige.

Tilfredsheten for den "norske linjen" mellom Mora og Borlänge er på 98 prosent, blant passasjerene. I tillegg til god punktlighet og plass, kan det også ha noe å gjøre med at setene er brede nok til voksen person, selv treseterne? Her sjekker togvertene Mikaela Boström (26) og Sara Edbom (23) billettene. Foto: Vegard Grøtt

Slo større selskap de vil møte i Norge

Flere av selskapene som er prekvalifisert for å konkurrere om Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen i Norge var med i konkurransen om Krösatågen.

Men hverken SJ, Arriva eller Keolis nådde opp. Aftenposten har for øvrig vurdert disse selskapene og de andre som skal konkurrere i Norge.

– Dette gir oss ytterligere erfaring i konkurranse. Vi har levert et tilbud der vi driver virksomheten på samme måte som vi tenker å gjøre i Norge, sier Arne Fosen til Aftenposten.

I Sverige driver NSB/Tågkompaniet Norrtåg i Norrbotten, i tillegg til at de har efaring fra Dalarna, der SJ nå har overtatt. Men selskapet tapte konkurransen om å få drive lokaltogtrafikken rundt Stockholm. Den ble vunnet av Hongkong-gitanten MTR, som tidligere også har overtatt T-banetrafikken i den svenske hovedstaden.

Hos SJ var det ikke aktuelt for journalister fra Norge å slippe inn i førerhuset, uten først å ha vært gjennom byråkratiet. Hos Tågkompaniet var Reino Leinonen (61) gjestfriheten selv. Fra Aftenpostens tur med NSBs svenske underselskap i 2013. Foto: Vegard Grøtt

https://www.aftenposten.no/norge/i/7agJv/Disse-skal-konkurrere-med-NSB-om-halve-Jernbane-Norge

Les mer om

  1. Vy
  2. SJ

Relevante artikler

  1. NORGE

    Kampen jernbanelinjene rundt Oslo i gang

  2. NORGE

    Utsetter anbud for Oslo-området. Dermed kan hele togkonkurransen bli avblåst.

  3. NORGE

    Her er overraskelsen som konkurrerer med NSB om å kjøre Sørlandsbanen

  4. NORGE

    Britisk selskap skal kjøre Sørlandsbanen for 336 millioner kroner mindre i året enn NSB

  5. NORGE

    Flytoget hopper av konkurransen om få kjøre tog på Sørlandsbanen

  6. POLITIKK

    Vy får samme bonus som utenlandske selskaper om de vinner