Norge

Statens kartverk føler seg misbrukt av Kartselskapet

Flere ganger har Thomas-Martin Holtan og Statens kartverk reagert på det de mener er villedende markedsføring. Men Det Norske Kartselskap sier de ikke har noe ønske om å forveksles med det statlige kartverket.

Statens kartverk mener Det norske kartselskapet bevisst spiller på forvirringen mellom selskapet og det statlige organet.

  • Marius Dalseg Sætre
  • Einar Haakaas
  • Andreas Slettholm
    Kommentator

— Skoler, firmaer og andre virksomheter er har trodd at de er blitt ringt opp på vegne av Statens kartverk. Vi fikk henvendelser fra folk som lurte på hva vi driver med, sier Thomas-Martin Holtan i formidlingsseksjonen i Statens kartverk.

Kartverket har reagert på dette flere ganger overfor Det norske kartselskapet.

- Vi oppfatter at de spiller bevisst på navnelikheten og forvirringen dette skaper overfor deres kunder, sier Holtan.

- Slående likhet med vårt navn

Aftenposten har tidligere skrevet at Ahus har betalt over 3,7 millioner kroner til selskapet -

Les også

uten å vite hva de har kjøpt

. Også Oslo Universitetssykehus har brukt

Les også

1,4 millioner på tjenesten

og har nå sagt opp avtalen.

Det norske kartselskap har i tillegg til sin hovedside atlas.no også eid domenet detnorskekartverk.no siden august i fjor. Denne er blitt tatt ned for noen uker siden, etter at Statens kartverk klaget bruken inn til registeret for norske domenenavn.

— Navnet de har brukt, har en slående likhet med vårt navn, som vi mener ikke er tillatt. Dette har selskapet sagt seg enig i, og det synes som om dette domenet ikke lenger er i bruk, sier Holtan.

Også

Les også

Arbeiderpartiet, Romerike politidistrikt

og en rekke

Les også

skoler

har betalt for tjenesten, men de har nå avsluttet avtalene. Kartselskapet oppgir selv å ha 3500 kunder.

«Villedende markedsføring»

I et skarpt brev til det private selskapet i 2011 kaller Kartverket praksisen «Misbruk av Statens kartverks åpne tjenester» og skriver:

«Vi har fått flere henvendelser om at Kartselskapet fakturerer personer og virksomheter bl.a. for å være «registrert i Statens kartverk». Kartverket mener selskapet driver «villedende markedsføring».

Les også

Mellom 9 og 15 milliarder skattekroner hvert år går til ting feilkjøp - hvert år

— De har stort sett svart at forvirringen skyldes overivrige selgere eller lignende, og at dette skal slutte. Men dette har vi merket lite til, selv om vi riktignok har fått færre henvendelser etter en svært aktiv periode for rundt et år siden, sier Holtan.

- Hvorfor har dere ikke vært mer pågående overfor selskapet?

— Vi er en statlig virksomhet og er opptatt av at vi selv ikke går over noen juridiske grenser, sier Holtan.

- Ikke ønske om forveksling

Daglig leder Lasse Krogh Lysø i Det norske kartselskapet sier at de ikke kan se at navnene er så like at det er større fare for forveksling enn det man finner i andre bransjer med aktører som har beslektede navn.

- Vi har selvsagt ikke noe ønske om å bli forvekslet med andre organisasjoner som driver med kart, det ville for oss bare være en ulempe, sier Lysø, som også påpeker at «et meget stort antall» bedrifter har navn som starter med «Det norske», uten at de er representanter for myndighetene.

Han mener at det heller ikke var tilsiktet at domenenavnet detnorskekartverk.no kunne forveksles med Statens kartverk.

— Vi har reservert en del domenenavn rundt ordet «kart» for å hindre bruk av konkurrenter. Dette er ett av dem. Da Statens kartverk kontaktet oss i april om dette, ga vi dem umiddelbart tilbakemelding om at de gratis kunne overta det domenet de var opptatt av. Vi har ikke fått noe svar på dette tilbudet, sier Lysø.

Les også

  1. «Jeg angrer som en hund og føler at jeg har vært lettlurt»

  2. Sendte kartregning til skoleelever

  3. Advarte Oslo-skoler mot kartselskap

  4. Blodbanken på Ahus brukte 3,7 millioner på kart. Bjarne laget det gratis på noen kvelder