Jobbstart – og tre ukers togstans på Østfoldbanen

Passasjerene må busses og regne med forsinkelser opp mot en halv time, ifølge NSB.

Det blir ingen tog til Ski å løpe til i ukene som kommer - nå blir det buss i tre uker.

I fjor kjørte NSB sommerrute lenge etter at folk flest var ferdig med ferien. Togene var overfylt, og forbrukerrådet sterkt kritisk til tilbudet. Mandag er det på’n igjen: Tre ukers togstans på strekningen Oslo S-Kolbotn-Ås, med konsekvenser for mange tusen reisende på Østfoldbanen.

Her svarer NSB og Jernbaneverket på hvordan togstansen skal avvikles — og hvorfor togstrekningen må være stengt i tre uker.

Pressevakt Liv Eggebø i NSB:

- Kunne ikke arbeidet gjøres unna da det var som aller mest stille i juli?

— Hvorfor det blir stans i nettopp disse tre ukene, må du spørre Jernbaneverket om. Vi er glade for at det har gått bra i overgangen til sommerferien i år, med et mye bedre tilbud enn i fjor.

- Hvor store forsinkelser må reisende regne med?

— Det kan bli opp mot en halv time på noen av strekningene, mens andre vil komme frem etter rute. Bussene fra Oslo starter blant annet en halv time tidligere for å korrespondere med toget videre fra Halden. Dette er inkludert i rutene våre.

— Vi setter opp en god del direktebusser, slik at det blir minst mulig forsinkelser fra de større stasjonene. For busser som skal innom andre lokale stasjoner og holdeplasser, kan det bli forsinkelser opp mot 30 minutter. Vi vil også ha ute kundeveiledere på større stasjoner.

Pressevakt Liv Eggebø i NSB ber folk gi tilbakemeldinger om hvordan togstansen forløper.

— Og de vil kanskje få mye kjeft?

— Folk tar ting forskjellig. Når det dreier seg om planlagte arbeider, pleier folk å vise stor forståelse.

- Garanterer dere god plass på bussene?

— Vi har bestilt det vi mener skal være tilstrekkelig med busser, men vil følge nøye med og sette inn tiltak ved behov.

- Hva bør de reisende være oppmerksomme på?

— Det kan være lurt å legge inn litt ekstra reisetid, og gjerne gå inn og se på nsb.no for å få detaljert informasjon om holdeplasser for bussene og eventuelle nye avgangstider.

- Har dere tenkt på å redusere billettprisen når folk må regne med å komme for sent på jobb?

— Nei, men tilbudet vårt om reisegaranti ved vesentlig forsinkelse gjelder fremdeles – på disse rutene dreier det seg forsinkelser over en halv time. Da er det bare å ta kontakt med oss for å få refundert billetten. Vi setter også pris på tilbakemeldinger, både positive negative, om hvordan avviklingen går.

- Vil buss for tog i tre uker skape trafikkaos og køer på Mosseveien inn mot sentrum?

- Vi har hatt tett dialog med Statens veivesen og ikke fått beskjed om veiarbeid i denne perioden. De er informert om vår avvikling, og vi regner med at trafikken ikke har tatt seg helt opp til vanlig nivå i ukene før skolestart.

Kommunikasjonssjef Kjell Bakken i Jernbaneverket:

- Hvorfor kunne ikke Jernbaneverket utføre dette arbeidet i de mest stille ukene i fellesferien?

— Hverken vi eller NSB ønsker flere brudd i togtrafikken samtidig, og må derfor ta en og en strekning av gangen. Vi hadde opprinnelig planlagt å jobbe i 12 dager på hovedbanen fra Oslo til Lillestrøm med avslutning denne helgen. Disse arbeidene ble avlyst da det kom inn for få tilbud til altfor høye priser på jobben, og arbeidet ble utsatt til neste år.

— I tillegg kunne ikke svenskene ta imot omdirigert godstrafikk over Charlottenberg midt i fellesferien på grunn av egne omfattende arbeider på jernbanen – men de sa ja til å ta imot godstrafikk som vanligvis går over Kornsjø de neste tre ukene Det er grunnen til at Østfoldbanen først blir påbegynt nå.

- Reisende på Østfoldbanen må belage seg på mange togstansperioder i prene fremover, sier Kjell Bakken i Jernbaneverket.

— Hvorfor må strekningen stenges så lenge som tre uker?

— Trafikken er så stor på Østfoldbanen at vi er nødt til å stenge en lengre periode for å få gjort det vi skal. I forfjor stengte vi Oslo S i fire uker – det var en mer omfattende stengning enn det som skjer nå.

- Hva slags arbeid skal gjøres?

— Blant annet et omfattende arbeid på signalanlegget på Ski stasjon, mye skjer i det skjulte og innomhus. 1700 tråder i det gamle reléanlegget skal erstattes med 2440 nye. I tillegg starter forberedende arbeider til den nye Follobanen.

- Hvor mange slike perioder med stengt togstrekning/redusert togtrafikk vil det bli frem til den nye Follobanen står ferdig i 2021?

— De reisende må regne med flere stengninger i årene fremover. Dette er landets største samferdselsprosjekt. Jeg har inntrykk av at folk er forståelsesfulle når de vet at arbeidet gjøres for at anleggene skal bli mer stabile, og punktligheten bedre. Det ønsker alle seg.