Norge

Telenor trolig slått ut av smarttelefoner

Telenor er tatt på sengen av nymotens mobiltelefoner. Det er trolig blant årsakene til at nettet knelte for andre fredag på rad.

Konsernsjef i Telenor, Jon Fredrik Baksaas, er igjen i hardt vær. Foto: CARL MARTIN NORDBY

  • Cato Guhnfeldt

— Det er dypt, ytterst beklagelig.

Telenor Norge-sjef Ragnar Kårhus måtte i går enda en gang unnskylde at tusenvis av kunder ikke fikk ringt som normalt i Telenors nett. Denne gangen var det folk i Midt- og Nord-Norge, i tillegg til Telenors bedriftskunder også andre steder i landet, som fikk problemer rundt klokken 14.

Problemene varte i flere timer, men situasjonen så ut til å være normalisert i 17.30-tiden.

Nå viser det seg at Telenors nett trolig ikke tåler kundenes nye telefoner. Selskapet innrømmer at kapasiteten i mobilnettet er sprengt, selv på en vanlig fredag.

— Vi har svært høy trafikk, det er signaleringstrafikk i nettet. I etterkant av den forrige hendelsen har vi vært klar over at vi har en kapasitetsutfordring. Vi har initiert tiltak for å redusere mengden signaleringstrafikk og utvide kapasiteten. Vi opererer tettere på det kapasitetstaket vi har enn det vi strengt tatt har vært klar over, sier Kårhus.

Uvisse

Signaleringstrafikk er data som mobiltelefonen sender for å fortelle hvor den er, sette opp en samtale, eller sjekke etter e-post. Med fremveksten av smarttelefoner er denne trafikken steget kraftig. Og to fredager på rad så mye at Telenors servere gikk varme. Dekningsdirektør Bjørn Amundsen skjønner ikke hvorfor.

- Er dere nær grensen for hvor mye trafikk nettet tåler?

— I dag var vi over grensen. Årsaken skjønner vi ikke. Vi er svært ukomfortable med denne situasjonen.

- Hvorfor har dere ikke skjønt dette før?

— Det er et godt spørsmål. Det er en svært beklagelig situasjon.

Telenor kunne i går ikke svare på når kapasiteten vil være godt nok utbygget til å takle Ola nordmanns moderne telefoner.

— Vi erkjenner at vi har undervurdert behovet for signaleringskapasitet, sier Amundsen.

Veldig rart

Post- og teletilsynsdirektør Willy Jensen kaller situasjonen for tragisk. Forklaringen om at kapasiteten er sprengt overrasker ham.

— Det høres veldig, veldig rart ut. Det er fredag i dag. Vi må tro at de klarer å håndtere en vanlig sommerfredag, sier han til Aftenposten.

Han roser Telenor for å være ærlige om problemene sine.

— Men hvis dette stemmer, er det overraskende.

- Har dere vært kjent med problemstillingen?

— Jeg har personlig ikke vært klar over det. Den kom opp også fra Telenor i forbindelse med den forrige hendelsen (forrige fredag, red. anm.).

- Kan dere pålegge Telenor å utvide kapasiteten?

— Vi har anledning til det, men det vil de gjøre selv, dette er såpass alvorlig for Telenor. Det er et problem for kundene, men det er jaggu et problem for Telenor også.

Dette er vondt for en tjenesteleverandør med et moderne telenettverk. Dette er like vondt som det var forrige helg.
Jon Fredrik Baksaas

Rapport

Tilsynet skulle i går ettermiddag overlevere sin rapport etter de to forrige Telenor-hendelsene, forrige fredag og 23. mai, da også fastlinjenettet i Nord-Norge gikk ned for telling. Rapporten var ikke offentliggjort da denne utgaven av Aftenposten gikk i trykken.

Telenor-sjefen selv, Jon Fredrik Baksaas, var i St. Petersburg da kundene hans plutselig sto uten dekning. Han hadde ingen god dag i Russland. På spørsmål i en telefonkonferanse om han synes dette er pinlig, svarte han.

— Dette er vondt for en tjenesteleverandør med et moderne telenettverk. Dette er like vondt som det var forrige helg. Ordet som du bruker, tar vi innover oss.

Uprofesjonelt

Lederen av Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, Knut Arild Hareide (KrF), retter skarp kritikk mot selskapet.

— Vi har brukt ordet uakseptabelt syv dager på rad. Ordene blir sterkere når vi hører at det er kapasitet dette går på. Dette er uprofesjonelt også. Smarttelefoner er ikke noe nytt. Det er ikke vanskelig å ha en fremskrivning på hva det vil innebære. Med bedre analyser og fremskrivninger burde de ha sett dette. Det er naturlig at Telenor kommer med en handlingsplan på dette problemet, sier han.

Fem om mobiltelefonsvikten

Foto: Guhnfeldt Cato

Anne Fiskvatn Kyrdalen, Åmli i Aust-Agder — Svikt nå igjen? Det er ikke bra. Når mobilen svikter blir det fryktelig tungvint, særlig hvis jeg må kommunisere om noe viktig. Vi blir veldig sårbare når vi baserer oss på et mobilsystem som svikter. Det kan også oppstå situasjoner som rent ut sagt gjør deg fortvilet.

Foto: Guhnfeldt Cato

Ruth Elin Rennestraum, Aust-Agder — Det er grusomt at mobilnettet faller ut, særlig hvis det står om livet. – Jeg ble ikke rammet sist, fordi jeg kunne bruke fast hustelefon. Men det er klart man blir redd hvis slikt skjer i forbindelse med at kanskje ungene blir syke, eller de eller noen nær deg blir utsatt for en ulykke.

Foto: Guhnfeldt Cato

Tore Sjølie, Rælingen — Det er ille at det skjer, man blir veldig avhengig av mobilen. Men en feil har ofte sammenheng med en annen. Ting henger som regel sammen. Det er dårlig at man ikke får nettet til å fungere. Jeg bruker mobilen mest i jobb, til både vanlig ringing og sms.

Foto: Guhnfeldt Cato

Sigurd Waldemar Nybo, Sandefjord — Veldig dumt at nettet blir ustabilt, eventuelt bryter sammen. Ikke nok med at mobilen har problemer, men jeg har fått problemer med forsinkede tog også. Forsetter det slik vil jeg nok bli provosert.

Thea Kristine Thorrud

— Enda et sammenbrudd er alvorlig.

Foto: Guhnfeldt Cato

Det er kipt hvis du virkelig trenger å ringe noen og mobilnettet ikke virker som det skal. Jeg er helt avhengig av mobilen, spesielt når jeg er ute og reiser. Heldigvis er jeg ikke blitt rammet før.

Les også

  1. Telenor: - I dag var vi over grensen for hva nettet tåler

  2. Telenor: - Svært beklagelig

  3. Kleppa: Fire fylker er rammet

  4. Norges alvorligste mobilkrise