Norge

Nå prøver NSB å tenke som et selskap som aldri har kjørt tog i Norge

Aldri har flere reist med NSB. Aldri har togpassasjerene vært mer fornøyd. Rett før konkurransen er et faktum ber NSB om å få bli et turistselskap.

Brede smil hos NSB. Direktør Geir Isaksen (t.h.) og kommunikasjonssjef for persontog Åge-Christoffer Lundeby. Foto: Audun Braastad, NTB scanpix

  • Sveinung Berg Bentzrød
    Journalist

– Akkurat nå forsøker vi å tenke som et selskap som kommer utenfra, sier NSB-sjef Geir Isaken.

Det er tjue minutter til han skal bevege seg fra åttende og øverste etasje til sjette, i selskapets ganske nye og definitivt gedigne hovedkvarter, i Schweigaards gate nær Oslo S.

I sjette etasje, etter intervjuet med Aftenposten, skal han legge frem tidenes resultater for NSB, litt over et halvt år før den gamle statskjempen kastes ut i full konkurranse med utenlandske og andre norske aktører.

  • Aldri har fler reist med NSBs tog. Årets fire første måneder kjøpte nordmenn 23,1 mill togreiser, 800.000 flere enn på samme tid i fjor.
  • Aldri har passasjerene vært mer tilfreds, tre av fire. Våren 2010 var en av to fornøyd.
  • Nesten dobbelt så mange reiser med NSBs busser som med tog, 41 millioner reiser fra januar til og med april.
  • Busspassasjerene er enda mer fornøyd enn togpassajerene, nærmere bestemt fire av fem.

Den absurde situasjonen

Jeanette Landaas (36), som Aftenposten møter på Oslo S, er fra Stavanger tar tog så ofte hun kan.

– Jeg velger alltid NSB dersom det er mulig. Jeg er så fornøyd! Det er ikke så gode togtilbud i Stavanger som her i Oslo, men NSB og tog er topp.

Jeanette Landaas (36) fra Stavanger tar tog så ofte hun kan. Foto: Morten Uglum

Tor Gasmann (60) og Cecilie Lein (51) fra Oslo er for det aller meste fornøyd med NSB.

– Vi er for det aller meste fornøyd med NSB. Jeg tar toget en gang i uken til jobb på Hamar og det er jeg oftest godt fornøyd med. Unntakene er jo selvfølgelig når det er forsinkelser, som sist da det var solslyng og toget ikke kom avgårde. Ellers bruker vi NSB som nå, når vi skal til Gardermoen for å fly. Neste reise er til Finse, med tog, sier Cecilie Lein.

Tor Gasmann (60) og Cecilie Lein (51) fra Oslo er for det aller meste fornøyd med NSB. Foto: Morten Uglum

For NSB er det selvsagt et paradoks at de aldri har gjort det bedre, samtidig som de i februar neste år stiller på samme startstreken som andre selskaper, i kampen om å få kjøre linjer på Sørlandet og i Midt- og Nord-Norge.

  • Konkurransen om dagens NSB-linjer kommer ikke bare fra utlandet. Flytoget vil garantert melde seg på.

Det kan bli en revansje for trøkken NSB har gitt Flytoget på strekningen Oslo-Gardermoen.

Som om de var en konkurrent utenfra

Til tross for NSBs rundt 150 år lange erfaring med å kjøre tog i Norge, som blant andre Regjeringen har pekt på som en sterk konkurransefordel, er dette strategien Geir Isaksen har valgt:

  • Vi tar utgangspunkt som en aktør som kommer inn fra sidelinjen, som ikke har kjørt tog i Norge. Vi spørs oss hva slags organisering og hva slags kostnader vi da kunne klart oss med?
  • Vi må bli like kostnadseffektive som vi måtte være om vi hadde startet utenfra. Vi må tenke helt annerledes, vi må bli strenge på at kostnadene kan forsvares i konkurranse med andre. Dette er en tøff runde, men den gir oss mulighet til å være veldig nyskapende på det vi skal gjøre.
  • Vi har vist de siste årene at vi kan gå fra omtrent null i overskudd i 2011 til 2,8 milliarder kroner i fjor. Vi har jobbet hardt med inntekter og kostnader.

– Hvorfor har da ikke staten, styret i NSB eller dere selv sørget for at dette har skjedd før?

– Jeg tror ikke vi skal stikke under stol at det er ting i NSB som kan forbedres. Men vi vil ikke ha det hengende på oss at vi bare har sovet i timen. Ser du på resultatene har vi lenge hatt en formidabel fremgang, med 30 prosent flere passasjerer enn i 2011, smiler Isaksen.

– Jeg tror vi er i en ganske normal situasjon for statlige virksomheter som er blitt konkurranseutsatt og som skal endre atferd. Man må ta det fra bunnen av, sier han.

NSB har flere Flirt-tog i bestilling fra Stadler-fabrikken i Sveits. Togene er ifølge NSB en viktig årsak både til bedre punktlighet og til fornøyde passasjerer. Foto: Ingar Storfjell

  • Gang på gang bommet NSB på sine kjøp av tog. Men i en liten landsby i Sveits skjøt de gullfuglen.

Les om alle bommertene og hvordan de lager suksesstogene.

Hurtigrute på skinnene - aller helst på Bergensbanen

I dag har Hurtigruten stor suksess med sine «Aktive utflukter», skipsreiser der mye av inntektene hentes fra det som skjer på land, med utflukter som scooterkjøring.

230 millioner kroner ble i fjor hentet inn innenfor rammen av opplevelsesreiser, sier kommunikasjonssjef Stein Lillebo.

Nå ønsker NSB å satse for fullt innenfor reiselivsvirksomhet. Ikke minst knyttet til Bergensbanen, inkludert lillebror Flåmsbanen, som i fjor hadde 830.000 passasjerer.

– Allerede i dag driver vi Bergensbanen kommersielt. Den er ikke subsidiert, sier Isaksen.

Frykten er imidlertid at nettopp Bergensbanen, med tilliggende baner, er den neste som settes ut på anbud.

Mange ansatte må ut - men kan fortsette i jobben

Innen sommeren skal strukturen for nye NSB være klar. Så vil omstillingen fortsette helt frem til konkurransen er et faktum, sier Geir Isaken.

– Hvor mange vil forsvinne?

– Jeg tror vi vil bli mange færre, men jeg ønsker ikke gi noe tall nå. Men det vil også bli nye jobber. Dersom vi ikke skulle vinne Sørlandsbanen vil ansatte her bli virksomhetsoverdratt til en ny operatør. Alle dem som jobber i Rom Eiendom (91) vil bli med over til Jernbaneinfrastrukturforetaket, (som internt i NSB har fått klengenavnet «Jif», red.anm.), sier Isaksen.

Bård Kahrs (51) som bor i Oslo synes NSB er ok, men kan bli bedre på effektivitet. Foto: Morten Uglum

Selv om NSB kan glede seg over at mange er fornøyde, er det også kunder som mener ting kan gå fortere. Bård Kahrs (51) som bor i Oslo synes NSB er ok, men kan bli bedre på effektivitet.
– NSB er ok, men kan bli bedre på effektivitet. Det er jo bra her rundt Oslo, men tilbudet blir dårligere f. eks. vestover. Jeg tar NSB til Gardermoen på grunn av pris, og flyr videre til Bergen der jeg kommer fra, sier

  • NSBs svenske bror SJ har vært gjennom det NSB nå skal, med anbudskonkurranse. En av toppene her har følgende råd til NSB:

«Vær så nær kunden som mulig!»

Flere artikler

  1. NORGE
    Publisert:

    Utsetter togkonkurranse i Norge

  2. NORGE
    Publisert:

    Vy tapte for svenskene i nord. Dette er de neste strekningene det skal konkurreres om.

  3. NORGE
    Publisert:

    Britisk selskap skal kjøre Sørlandsbanen for 336 millioner kroner mindre i året enn NSB

  4. NORGE
    Publisert:

    Dette er NSBs motstandere i kampen om norsk jernbane - og de har mye å by på

  5. NORGE
    Publisert:

    Flytoget hopper av konkurransen om få kjøre tog på Sørlandsbanen

  6. NORGE
    Publisert:

    Opptur for jernbanen: Lokaltogene mer i rute enn på lenge