Norge

Ny plan for å få Concorde på vingene igjen

Innen 2019 håper Concorde-fans å se ikonflyet i luften igjen.

  • Øyvind Nordli

Tidligere kapteiner, Concorde-ansatte og flyentusiaster i Club Concorde har samlet inn 1,6 milliarder kroner for et mulig spektakulært comeback. Gruppen av Concorde-entusiaster håper også å få flyet, som hadde en nesten to ganger raskere enn lydens hastighet, permanent utstilt sentralt i London.

Forhandlinger er i gang nå om å kjøpe, eventuelt lease to fly. Club Concordes president, Paul James, sier de forhandler med kilder i Frankrike.

— Vi er blitt overveldet av alle som er villige til å investere i våre planer, sier James til BBC.

— Støtten viser hvor mye Concorde betyr for mange fortsatt, sier han.

Til private turer

Flyet de håper å få i luften står på Le Bourget, flyplassen som ligger nord-nordøst for Paris. Etter restaurering er målet å bruke flyet på stevner, til spesielle arrangementer og private turer, ifølge James.

Entusiastene hadde også håpet å lease et British Airways Concorde til utstilling på en spesialbygget plattform på Themsen i London - ved siden av London Eye - men dette har ikke vært mulig.

— Så vi ser til Frankrike, sier James.

I 2019 vil det være 50 år siden Concordes første flytur. Fortsatt gjenstår en rekke praktiske og politiske hindringer før en retur kan være et faktum. Air France og British Airways har vært klare på at flyet ikke skal opp i luften igjen, og at ingen andre skal få slippe til. Flyet hadde sin siste tur i 24. oktober 2003.

London-New York på drøye tre timer

Concorde var i drift i 27 år, men kun 20 maskiner ble bygget. Store økonomiske tap, den fatale ulykken i 2000 der 100 passasjerer, ni i besetningen og fire på bakken omkom, samt krise i flybransjen etter terrorangrepet 11. september 2001, forsvarte ikke videre drift.

Selv for et fly som brukte 3 timer og 30 minutter fra London til New York. Med fem timers tidsforskjell landet du med lokal tid før avgangstiden.

Les også

  1. 10 ting du vil vite om Norges nye kampfly