Norge

BI-professor om kritikken mot Vy: Akkurat som forventet

Kritikken mot NSBs nye navn er en repetisjon av kritikken mot Statoil, mener BI-professor Lars Olsen. Men oljeselskapets nye navn ble raskere akseptert enn ledelsen ventet.

NSBs konsernsjef Geir Isaksen (t.h.) og styreleder Dag Mejdell presenterte tirsdag det nye navnet Vy og den nye fargen grønn. Foto: Berit Roald, NTB scanpix.

  • Marthe Øvergård
  • Sigurd Bjørnestad
    Journalist

– McDonald’s er et navn alle kjenner, men det er ikke noe i navnet som forteller at det er snakk om å selge hamburgere, sier professor i markedsføring Lars Olsen ved Handelshøyskolen BI.

Likevel er det ingen som forbinder McDonald’s med annet enn hamburgere. Olsen minner om at NSB ikke lenger et selskap som driver med bane.

– NSB er blitt et selskap som selger transporttjenester med tog og buss og som leier ut bybiler, sier han.

Tirsdag ble det kjent at NSB og Nettbuss skifter navn til Vy.

Les også

  1. Ap om NSBs nye navn: – Galskapen vil ingen ende ta

  2. Tidsånden som går

Repetisjon av Equinor-bråket

For et knapt år siden sto Statoil i samme stilling som NSB gjør nå. Det tradisjonsrike Statoil-navnet ble byttet ut med Equinor.

Da som nå var kritikken sterk og harselasen hard fra Språkrådet og politikerne. Budskapet fra Equinor er at bråket går over.

Kommunikasjonsdirektør Bård Glad Pedersen i Equinor sier de var forberedt på både positive og negative reaksjoner.

– Vi var forberedt på at Equinor ville bli opplevd som uvant, og at det ville ta tid før det nye navnet festet seg. Det nye navnet er blitt raskere akseptert enn vi trodde på forhånd, sier han

Statoil fikk mye kritikk da de endret navn til Equinor. Men de sier at navnet ble akseptert raskere enn ledelsen ventet. Foto: Carina Johansen / NTB scanpix

Les også

«Når NSB blir til Vy, burde vi vel også revurdere «Norge», som er gammelmodig og ikke lenger særlig dekkende»

Gammelt navn passer ikke

På samme måte som NSB ikke driver med bane lenger, så knyttet Statoil navneskiftet til skifte i strategi.

– Før navneskiftet hadde vi lagt frem vår nye strategi om å bli et bredt energiselskap med vekst innen fornybar energi. Vi opplevde stor forståelse for at Statoil var et lite dekkende navn med den nye strategien, sier Pedersen.

Olsen ved Handelshøyskolen BI opplever det på samme måte.

– Reaksjonene vi ser mot NSB er nøyaktig de samme som vi så da Statoil skiftet navn til Equinor for ett år siden. Nå snakker alle om Equinor, og Statoil er stort sett glemt, sier han.

Bitter pille gir langsiktig gevinst

Olsen tror alle endringer i det etablerte skaper motstand og at kritikken mot Vy er akkurat som forventet. Han mener likevel NSBs navnebytte kan være fornuftig i det lange løp.

– Men for få til dette er det nødvendig å ta denne bitre pillen med bråk akkurat når endringen blir annonsert, sier han.

Equinor uten begrensninger

BI-professor Olsen sier det er to skoler innen markedsføring når det gjelder valg av selskapsnavn.

– Den første skolen går inn for navn som sier noe om hva selskapet driver med. Alle skjønner at Air France er et flyselskap. Men problemet med slike navn er at det blitt mer krevende å utvide virksomheten.

– Den andre skolen går derfor inn for mer abstrakte navn. Da er perspektivet mer langsiktig og det er lett å utvide virksomheten uten at det kommer i konflikt med navnet, sier han.

Det som var Statoil valgte et navn som ikke sier noe om virksomheten.

– Vi valgte bevisst å ikke ta et beskrivende navn. Det kan virke begrensende ettersom selskapet endrer seg. Med Equinor som navn er det ingen slike begrensninger, sier Pedersen.

Les mer om

  1. Norge
  2. Vy
  3. Equinor
  4. Markedsføring