Snapchat overtar nyttårsønskene fra SMS
Trafikken på Snapchat gikk i været sammen med nyttårsrakettene rundt midnatt nyttårsaften.
Trafikken på Snapchat økte med 430 prosent på nyttårsaften. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
- NTB
Trafikken på Snapchat økte med 430 prosent på nyttårsaften – det vil si til over det femdobbelte – målt mot en vanlig dag, viser tall fra Telenors mobilnett.
Datatrafikken i Telenors mobilnett lå 50 prosent over fjorårets nyttårsaften. Trafikken fikk en markant topp i timene ved midnatt nyttårsaften. Også Telias kunder brukte 135 prosent mer data på nyttårsaften i år enn i fjor. Telia mener muligheten til å sende lengre videoer i Snapchat er en forklaring på den økte trafikken.
17,5 millioner SMS-er
Selv om datatrafikken øker, så forsvinner ikke de gamle tekstmeldingene helt. Telia registrerte 17,5 millioner SMS-er fra midnatt til morgenen 1. nyttårsdag. Telenors tall viser at det ble sendt 13,5 millioner SMS-er og 1,1 million MMS-er i deres nettverk i løpet av halvannet døgn fra midnatt natt til 31. desember til klokken 06.00 1. januar. Men til gjengjeld har Telia gått vekk fra å måle MMS-er, fordi sosiale medier har overtatt bildedelingen.
I rekordåret 2007 registrerte Telenor 29,9 millioner SMS-er på nyttårsaften. Selv med 840 meldinger pr. sekund 19 minutter inn i det nye året, melder Telenor at det ikke oppsto forsinkelser i nettverket.
Les mer om
Flere artikler
Norge på sisteplass i databruk på mobilen
Forbrukerrådet om mobilmarkedet: – Telenor og Telia begrenser konkurransen til sitt eget beste
Tåler mobil- og bredbåndsnettene at «alle» har hjemmekontor?
Telenor lanserer fri data, men ikke uten begrensninger
Ny rapport viser store prisforskjeller i Norden: Norske mobilkunder får minst data for pengene
Da Norge stengte ned, gikk datatrafikken til himmels