Norge

Slik blir din nye fotballhverdag

Eierne av TVNorge-kanalene blar opp 2,4 milliarder kroner for seks år med norsk klubbfotball.

Discovery-folkene jublet i går. Her er reporter Jonas Bergh-Johnsen (f.v.), sportssjef Jan-Erik Aalbu, programleder Carsten Skjelbreid og ekspert Bengt Eriksen fra TVNorge og Max i TV-studioet som Norges Fotballforbund eier på Ullevaal.
  • Espen Hansen
  • Roar Lyngøy

Norges Fotballforbund og Norsk Toppfotball har solgt medierettighetene for Tippeligaen og OBOS-ligaen til Discovery Networks, som eier blant annet TVNorge, MAX og Eurosport, for perioden 2017 til 2022. Med på laget er VG, som skal produsere daglige sportsnyheter for TV-huset.

Seksårsavtalen koster dem 2,4 milliarder kroner.

Det er TV 2 som skal sende norsk fotball i 2016-sesongen, så oppkjøpet får ikke noen konsekvenser for deg som seer før i 2017.

Hvem viser fra 2017?

Discovery Networks eier blant annet TVNorge, MAX og Eurosport.

Tippeligaen og OBOS-ligaen vil fordeles på TV-kanalene Eurosport Norge, MAX og TVNorge. Samtlige kamper vil være tilgjengelige på strømmetjenesten Eurosport Player.

Når går kampene?

Seks av åtte kamper skal spilles søndag, fem av dem med avspark 18.00. Det blir også én kamp lørdag og én kamp mandag. Slik blir en normal Tippeliga-runde:

Lørdag kl. 18.00: En kamp på Eurosport Norge Søndag kl. 18.00: En kamp på Eurosport Norge, fire kamper bak betalingsmur Søndag kl. 20.00: Hovedkamp på Eurosport Norge Mandag kl. 19.00: Kamp på Max – Vi har fått en styrket hovedrunde, det har vi ønsket oss veldig. Vi har seks av åtte kamper på søndag, hvorav fem i hovedrunden klokken 18. Supporterne vil aldri ønske seg en mandagskamp, men dette er også det eneste vi ikke har grunn til å være fornøyde med her, sier talsperson for Norsk Supporterallianse, Bjørnar Posse Sandboe.

Discovery ser for seg en såkalt derbylørdag, der lokaloppgjør som for eksempel Vålerenga-Lillestrøm spilles om lørdagene. Man vil også innføre konseptet supersøndag, som starter med en breddekamp (2. til 5. divisjon) klokken 15, før det vises toppkamp fra eliteserien klokken 18. Supersøndagen avsluttes med storoppgjør på hovedkanalen TVNorge klokken 20.

Hva koster dette?

Dette er ikke opplyst om, og trolig er det ikke klart heller. Men når Discovery betaler 2,4 milliarder kroner (400 millioner pr. år) for avtalen, sier det seg selv at TV-publikummet må punge ut for de kampene som ikke går på fri-TV.

Mange vil uansett ha tilgang til både TVNorge, Max og Eurosport Norge. Fire av åtte kamper i en vanlig runde vil bli vist på en av disse kanalene.

Fotballpresident Yngve Hallén var også veldig godt fornøyd med rekordsalget.

— Avtalen betyr mye for hele norsk fotball, ikke bare toppfotballen. Størrelsen på denne avtalen er en anerkjennelse av produktet, sier Hallén til NTB.

Discovery skal samarbeide med VG, som blant annet skal lage daglige nyhetssendinger.

— Discovery og VG viser at de ønsker å være innovative, spesielt med tanke på å nå unge målgrupper. Det har vært et mål for oss å nå ut til folk både på stadion og på digitale flater, forteller Hallén.

TV 2: – Vi strakk oss langt

Partnerskapet mellom TV 2 og norsk fotball er slutt etter 2016.

– Vi strakk oss langt for å sikre oss norsk fotball, og vi er skuffet over at vi ikke nådde frem, sier Olav T. Sandnes, konsernsjef og sjefredaktør i TV 2 til Aftenposten.

– Det er slik i dagens TV-bransje at rettigheter er noe man leier for avgrensede perioder, og vi var forberedt på at dette kunne skje denne gang, legger han til.

– Hvilke konsekvenser får dette for TV 2?

– Det er for tidlig å si. Vi har hatt et godt partnerskap med norsk fotball over en tiårsperiode, og vi er stolte av å ha forvaltet rettighetene på en god måte. Vi har jo fremdeles rettighetene for 2016.

– Hvordan kommer dere til å behandle norsk fotball redaksjonelt etter 2016?

– Det norske folk er opptatt av norsk fotball, og det er viktig nyhetsstoff. Det vil vi definere det som også etter 2016. V

– Dere kjøpte C More, blant annet for å samle norsk fotball. Hva skal dere gjøre med C More etter 2016?

– Det er også altfor tidlig å si hva som vil skje med C More etter 2016. Det finnes mange andre rettigheter, og vi får se hva som skjer.

TV 2 kjøpte tidligere i høst rettighetene til Premier League for 195 millioner euro (ca. 1,9 mrd. kr) ifølge bl.a. kampanje.com.

– Brukte dere for mye penger på å sikre dere Premier League til at dere hadde råd til norsk fotball?

– Premier League og norsk fotball er to helt forskjellige beslutninger. Det er avgjørelser som tas hver for seg. Men vi strakk oss altså langt for å få norsk fotball.

– Discovery har kjøpt rettighetene for 2017–2022. Er du overrasket over at det ble en så lang kontraktsperiode?

– Nei, det er jeg ikke. Det var åpnet for en lengre periode i anbudsdokumentene, avslutter Sandnes.

C More betalte 375 millioner kroner i året for den forrige avtalen og knakk ryggen på det. Ifølge kampanje.com betaler Discovery nå 400 millioner i året for den norske fotballen. I tillegg kommer, etter det Aftenposten erfarer, produksjonsutgifter for rundt 100–150 mill. kr i året.