Norge

Orkla kjøper Rieber

Stein Erik Hagen sikrer seg stadig flere merkevarer.

Konsernsjef i Orkla, Åge Korsvold, styreleder Stein Erik Hagen, Fritz Rieber og Frank Mohn under mandagens pressekonferanse.
  • Gro Strømsheim

Stein Erik Hagen er styreleder i Orkla, som lenge har snakket om at de ønsker å foreta kjøp for å styrke sin posisjon innen merkevarer. Nå har de funnet den rette kandidaten. Mandag morgen kom meldingen om at de kjøper Rieber & Søn ASA.

Orkla ASA har inngått en avtale med familien Rieber om å kjøpe deres aksjer i Rieber & Søn ASA, skriver selskapet i en pressemeldingmandag morgen.

— Nå er vi på vei til å bli det store merkevareselskapet, sier kommunikasjonsdirektør Håkon Mageli i Orkla til Aftenposten.no.

Avtalen omfatter 90,11 prosent av aksjene i Rieber & Søn til en pris på 66,58 per aksje. Transaksjonen verdsetter hele selskapet til 6,1 milliarder kroner.

Pizza og supper

Orkla er allerede en markant aktør på det norske dagligvaremarkedet. Orkla Brands omfatter blant andre Stabburet, KiMs og Nidar.

Med oppkjøpet av Rieber & Søn sikrer de seg kjente merker som Toro, Denja, Mr. Lee, Vossafår og Vestlandslefsa. Totalt har selskapet 2900 ansatte, hvorav 1700 utenfor Norge.

Orkla mener oppkjøpet vil gi dem gode inntekter og vekstmuligheter. Tilgangen på Riebers kompetanse innen produktutvikling, markedsføring og produksjon vil være lønnsomt for selskapet, mener Orkla. De peker også på at dette gir tilgang til nye kategorier av varer og markeder.

Les også

Orkla vet hvordan

Stolt og rørt Hagen

Hagen fortalte på mandagens pressekonferanse at han er stolt og ydmyk over å få kjøpe Rieber.

— Selskapet har definert den gode smaken i lang tid, de er nummer én i mange markeder og blir den ideelle partneren for Orkla, sier Hagen.

Rieber er størst eller nest størst i Norge i en rekke kategorier som supper, sauser og kakeblandinger.

Fritz Rieber var familiens representant på pressekonferansen og sier det er med svært blandede følelser at familien gir fra seg eierskapet.

- Vi har eid Rieber i 173 år. Å gi opp eierskapet er ikke lett, sier han.

Til Konkurransetilsynet

Mageli vedgår at Orklas oppkjøp gjør at de blir en meget stor aktør på matmarkedet i Norge.

- Vi er nesten inne i overlappende kategorier, sier Mageli på spørsmål om hvordan dette vil påvirke konkurransesituasjonen i Norge.

Gjennomføring av avtalen er betinget av at EU-kommisjonen og russiske konkurransemyndigheter godkjenner transaksjonen.

— Rieber & Søn er et veldrevet og tradisjonsrikt konsern med dyktige medarbeidere og sterke markedsposisjoner. Samlet sett vil Rieber & Søn og Orkla fremstå som det ledende nordiske matvarekonsernet med kompetanse og ressurser til å utvikle sterke lokale produkter og merker i konkurranse med internasjonale aktører, sier konsernsjef Åge Korsvold i Orkla.

Trygge på Orkla

— Rieber-familien har eid selskapet siden det ble etablert i 1839. Vi er stolte av det vi har utviklet gjennom generasjoner sammen med de ansatte. Vi har vurdert ulike strategiske muligheter og interessenter, og vi er trygge på at Orkla som eier vil være det beste alternativet for å videreutvikle våre selskaper og merkevarer, sier Fritz Rieber på vegne av Rieber-familien.

Orkla har inngått avtalen med selskapene AS Atlantis Vest, Zee Ploeg AS og Flu AS. Selgerselskapene eies og kontrolleres av representanter for Rieber-familien.

Det forventes at transaksjonen vil kunne gjennomføres innen utløpet av 1. kvartal 2013.

Les også

  1. Orkla: – Vi er i en overgangsfase

  2. Hagen fikk gavepakke verdt 47 millioner

  3. Ny redningsplan i land for Rec