Norge

Teknisk Ukeblad: Bygget som kollapset i Rogaland-storbrann, hadde mindre brannmotstand enn anbefalt

Parkeringshuset tålte bare ti minutters brann fordi konsulentene mente en kollaps var lite sannsynlig. – En faglig, logisk brist, sier sivilingeniør Geir Drangsholt til Teknisk Ukeblad.

Deler av parkeringshuset er rast sammen etter brannen på Stavanger lufthavn Sola. Foto: Carina Johansen

  • Marianne Stensland

Tirsdag kveld brant det i parkeringshuset på Stavanger lufthavn. Etter kort tid utviklet hendelsen seg til en storbrann, og deler av parkeringshuset på fem etasjer kollapset.

Hundrevis av biler er antatt ødelagt, og det hele kan komme til å koste en halv milliard kroner – noe som gjør det til en av de største brannene i Norge de siste tiårene.

Ifølge Teknisk Ukeblad prosjekterte ingeniørselskapet Sweco med lavere brannmotstand enn hva som er anbefalt i de to nyere delene av parkeringshuset. Avinor bekrefter overfor TU at det er disse delene av parkeringshuset som har kollapset.

Fulgte ikke byggteknisk forskrift

Teknisk Ukeblad har fått innsyn i den branntekniske prosjekteringen. Der kommer det frem at veiledningen til byggteknisk forskrift ikke ble fulgt.

I stedet for den anbefalte løsningen i forskriften, brannmotstand R15, ble bærende bjelker og dragere i de nye delene av parkeringshuset utført i ubehandlet stål med brannmotstand R10. R står for resistance, motstand, og tallet etter angir antall minutter konstruksjonen skal motstå brann.

Brannvesenet har anslått at temperaturen har nått 600–700 grader i deler av parkeringshuset. Foto: Fredrik Refvem/Stavanger Aftenblad

Dermed ble parkeringshuset prosjektert slik at det skulle motstå brann i ti minutter, i stedet for de 15 minuttene som anbefales.

Sweco skrev at sannsynligheten for en langvarig brann som skulle gjøre at stålet mistet sin bæreevne, var lite sannsynlig.

Teknisk Ukeblad skriver at Avinor så langt ikke har besvart deres forespørsler om saken. Sweco ønsker heller ikke å uttale seg og begrunner det med at Avinor vil håndtere mediehenvendelser knyttet til brannen.

Les også

River deler av parkeringshuset: – Det er en positiv utvikling

– En faglig, logisk brist

Sivilingeniør Geir Drangsholt driver sitt eget rådgiverfirma TekØk. Han sier til TU at man som regel unngår å brannsikre en konstruksjon ved å gå fra R15 til R10.

– Ved R15 tvinges du som oftest til å brannsikre bærekonstruksjonen, enten ved å legge brannmaling på stålet eller annen passiv brannbeskyttelse, sier Drangsholt.

Han påpeker også at det er mulig å spare penger ved å redusere brannmotstanden, men mener at å redusere brannmotstanden til R10 i et så stort parkeringsanlegg, må ha vært en feil avgjørelse. Drangsholt reagerer på det han mener er en faglig, logisk brist.

– Den faglige integriteten må på bordet her, sier Drangsholt til TU.

Les også

Ny brann i parkeringshuset på Sola slukket

Brannmannskap kjempet mot flammene i over åtte timer før de fikk kontroll over brannen i parkeringshuset på Sola. Foto: Carina Johansen

– I utgangspunktet for lite

Også Håkon Winterseth, faglig leder i Firesafe og styremedlem i Brannfaglig Fellesorganisasjon, sier til TU at det å gå ned på brannmotstanden kan ha hatt avgjørende betydning for at bygget kollapset, men peker på at motstandsdyktigheten også i byggteknisk forskrift er for liten:

– I utgangspunktet er både ti og femten minutters motstandsdyktighet for lite. Det viser fasiten i dag. Flyplassen har verdens største brannbiler tilgjengelig, men det holdt ikke her og det holder sannsynligvis ikke andre steder heller, sier Winterseth, som mener myndigheter må stramme inn på kravene.

Kan bli revet med 1300 biler inni

Stavanger Aftenblad melder at arbeidet med å ta ut biler fra parkeringshuset på Sola er stanset.

– Vi trenger tid på å foreta vurderinger om tilstanden på de gjenstående delene av huset, sier operativ leder Morten Wathne ved Stavanger lufthavn, Sola, til avisen.

300 biler skal ha blitt tatt ut fra parkeringshuset, men det gjenstår om lag 1300.

Overfor NRK uttalte brannsjef Nils-Erik Haagenrud fredag at det kan være bygget må rives, med bilene inni.

– Ja, vi risikerer at vi aldri får ut 1300 biler. Men det er avhengig av hvordan et konsulentfirma greier å gjøre beregninger for hva som er trygt og ikke, sa Haagenrud.

Les mer om

  1. Brann
  2. Stavanger lufthavn, Sola
  3. Avinor

Flere artikler

  1. NORGE
    Publisert:

    Ny rapport: Parkeringshuset som brant på Stavanger lufthavn, skulle hatt bedre brannsikkerhet

  2. NORGE
    Publisert:

    Omfattende brann i parkeringshus – flytrafikken ved Sola stanses

  3. DEBATT
    Publisert:

    Branninfernoet på Stavanger Lufthavn er en skandale!

  4. NORGE
    Publisert:

    Enorme skader etter storbrann og kollaps på Stavanger lufthavn – anslår at 200–300 biler er tapt

  5. ØKONOMI
    Publisert:

    P-hus på Sola brant i 20 minutter før brannvesenet kom

  6. NORGE
    Publisert:

    Ni år gammel jente omkom i brannen i Bergen