Hopp til innhold

Aftenposten

  • A-magasinet
  • Osloby
  • Sport
  • Meninger
Meny Lukk

Norge

  • FOTO: Hilde Lillejord, Jernbaneverket Her festes den innvendige regnfrakken, i pvc, i Ulvintunnelen. Den gjør denne og andre tunneler langs ny dobbeltsporet jernbane som bygges ved Mjøsa

Tunnel med regnfrakk skal vare i 100 år

Mens Oslofjordtunnelen stenges igjen og igjen for vedlikehold, skal nye tunneler som bygges langs Mjøsa være vedlikeholdsfrie. Takket være sin innvendige regnfrakk.

Sveinung Berg Bentzrød
Journalist
Publisert: 28.feb.2013 09:28
Oppdatert: 12.nov.2014 11:40

Oslo er i dag den byen i verden med flest tunneler. Men mange flere vil bli bygget, ikke minst over hele Østlandet, om alle vei- og jernbaneplaner som er planlagt i dag skulle bli vedtatt.

For i dag skal vei og jernbane helst ikke synes. De skal gå i tunnel. Prisen kan ifølge veidirektør Terje Moe Gustavsen bli så høy at den kan kvele nybygging av veier og jernbane.

Abonnent? Logg deg inn her.

Bedrift eller organisasjon? Få tilbud her

Velg abonnementet som passer best for deg

Abonnementet fornyes automatisk hver 30. dag. Avslutt når som helst.

Prøv Aftenposten i 30 dager for 1 kr

Prøv 30 dager for 1 kr
  • Tipstelefon 02286
  • Send Nyhetstips på epost
  • Tips via secure drop
  • Debattinnlegg på epost

  • Kundeservice
  • Annonsere i Aftenposten
  • Personvernpolicy
  • Informasjonskapsler
Ansvarsmerket
  • Sjefredaktør og adm. redaktør: Espen Egil Hansen
  • Politisk Redaktør: Trine Eilertsen
  • Nyhetsredaktør: Tone Tveøy Strøm-Gundersen
  • Featureredaktør: Lillian Vambheim
  • Kulturredaktør: Cecilie Asker
  • Debattredaktør: Erik Tornes
  • Utviklingsredaktør: Eirik Hammersmark Winsnes
Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet. © Aftenposten. ACAP-beskyttet. Aftenposten arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. Aftenposten har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
Aftenposten sentralbord: Tlf. 22 86 30 00 – Adresse: Akersgata 55, 0180 Oslo