Mens politikerne har ropt på luftbro til Kabul, har 40 UDI-charterfly med asylsøkere satt kurs i motsatt retning. Over halvparten av Storskogs arktiske asylsøkerne er blitt fløyet til ledige mottak sør og vest i Norge

Sjekk hvor asylsøkerne havner:

Av verdenspressen og migrantenes jungeltelegraf fikk den navnet Den arktiske ruten. Nå har asylbølgen gått fra to hjul over grensen til jetfart sørover.

Asylstrømmen var så sterk at man fryktet tangering av Finnmarks innbyggertall på under et år.

Nå har en asylluftbro, med reiseledere fra Utlendingsdirektoratet (UDI) og politiet, berget Finnmark fra akutt asylkrise.

Flyktet fra krig og militærtjeneste, velger å tenke på reisen:

– Jeg er klar, og gleder meg. Et nytt sted. Dette er et eventyr. Jeg elsker å reise, sier syriske Akram Ali (23) som etter å ha fløyet 165 mil nordover fra Moskva, skal på en like tur mot sør igjen.

Sammen med kameratene Hadi (31), Jalal (30) og Ahmad (52) har han brettet dyner og sengetøy i store blå Jysk-bager som alle asylsøkere får utdelt.

De er dagens utvalgte. Etter to døgn skal de vekk fra leiren som i det arktiske snøkavet. Det kaldeste stedet i Norge denne fredagen. Knapt dagslys, snø, bitende vind og – 12,5 C.

Mange av asylsøkerne trodde Kirkenes var porten til Vest-Europa. Men i november lignet det mest på verdens ende.
Halvor Solhjem Njerve

Dugnadsånd og et erfarent asylapparat, holdt den norske flyktninghjelpen flytende lenge. Men det ble krøll på forsyningskjedene og UDIs logistikk da Finnmark brått ble et midtpunkt i den moderne folkevandringens tid.

Schengen-luken som åpnet seg på Storskog, kunne blitt en russisk rulett i menneskehåndtering i et vinterkaldt grenseland.

I Finnmark har barnevern, sosialtjeneste, helseinstitusjoner og myndigheter vært i konstant kriseberedskap, mens UDI jaktet stadig mer desperat etter steder å innkvartere strømmen av asylsøkerne.

Løsningen ble charter.

Les om problemet i Kirkenes:

UDIs chater-reise starter i fryseren. Asylsøkernes klær og bagasje har vært nedfrosset for å drepe veggdyr og bakterier i to døgn. Nå skal 132 reisende i prikklike klær finne hver sin svarte søppelsekk.
Halvor Solhjem Njerve

Check-in / Bag drop En menneskemengde i prikk like klær, mørke jakker med refleksstiper og svarte fleece-luer kaver rundt i et berg av sammenknytte, svarte søppelsekker.

UDIs chartertur starter med at flere store frysecontainerne åpnes og tømmes. Her er asylsøkernes klær og bagasje uskadeliggjort med 35 minusgrader i to døgn.

Det er bagasjeutdeling for dem som skal hentes ut av den overbefolkede asylleiren i nord.

130 mennesker leter etter akkurat den svarte søppelsekken det står deres navn på. Bagasjejakten varer i flere timer, og får vanlig koffertknuffing ved bagasjebeltene å virke som en speiderleir.

Det er blitt bekmørkt når asylfolket kjemper seg videre til køen for lunsj.

Og noen av dem som skubber seg frem i matkøen med hakkende tenner, ser ut til å helle mot at dette kanskje er verdens ende.

Sendes på høyfjellet:

Akram Ali har flyktet fra militærtjeneste og borgerkrig, Men som en ung mann synes han også det er gøy å reise. Han betalte selv reisen fra Libanon, via Moskva til Nikkel og Kirkenes. Turen derfra til Haugesund ordnet UDI.
Halvor Solhjem Njerve

Akram Ali gjorde hjemmeleksen sin før han flyktet fra militærtjeneste og borgerkrig i Syria, gjennom Russland til Norge. Han har ikke gått mange meterne. Den unge ingeniørstudenten fløy ut av Libanon for fire dager siden, med laptop, selfliestang og et sold lager sigaretter.Andre har hatt en tøffere reise til Kirkenes. Hichem (24) fra Tunisia og reisefølge med pass fra både Egypt og Marokko, har ikke fått igjen varmen etter grensegang.

— Vi ble lurt av taxisjåføren. Vi betalte 21000 rubler. Rett utenfor Nikkel stoppet han og sa at Norge var rett der borte. Men det må ha vært ha vært nesten 60 km. Vi gikk hele natten, det var helt mørkt og snødde som helvete.

- En stor og feit mann som var med, fikk problemer med hjertet og holdt på å dø midt på natten. Vi måtte bære ham til grensen, der han ble tatt hånd om. Vi har ikke sett ham siden.

Noen velger å reise fra Norge:

Logistikk har vært en utfordring ved charterreisene fra Kirkenes. Problemer med UDI-datasystemet FLYT har slapt usikkerhet om hvem som kan reise fra ankomstsenteret. Vårt fly hadde 180 seter med kun 132 passasjerer. Hittil har man klart å fly 3083 asylsøkere ut av Kirkenes på 40 turer.
Halvor Solhjem Njerve

Go to gate Først på flybussen som ruller bagasje og charterasylanter noen hundre meter til Kirkenes flyplass, får man vite hvor det bærer.

— Dere skal til Haugesund. Der skal dere være en stund. Dere vil få informasjon, og kurs i norsk. Barna vil få gå på skole , tolkes det over høyttalerne.

- Remember boarding card. No sharp items. Go quiet when you get there. OK? Have a nice tripp.

Les siste nytt fra nord:_

I en kø av nytt kaos foran innsjekkingsskranken, forsøker Robin Lindberg fra Øst-Finnmark politidistrikt å holde orden i rekene.

— Har du et system, må du være rigid mot det, uansett hvor urettferdig det virker. Straks du begynner å vingle, går det galt, røper politiførstebetjenten i hysteriet av likedan bagasje, bagasjelapper, boardingkort og ID-kort.

De som får bagasjen sjekket inn, går seg videre bort i kølabyrinten av sperrebånd frem mot sikkerhetssjekk.

- Det tar tid når alle skal sjekke inn samtidig. Og dette er personer som ikke har reist mye før, mange kan ikke feste bagasjelappen, de roter bort boardingkort og har ikke noe forhold til køsystem på en flyplass.

My big blue bag-bagen og Sandefjord-dynen. Et must for alle norske asylsøkere.
Halvor Solhjem Njerve

Det er sjette gang Lindberg.er ordensmaktens reiseleder ut av Finnmark. UDI har denne gang chartret et Boeing 737 med 180 seter, men kun 134 personer er reiseklare.I tillegg blir to menn bedt om sette seg bortenfor innsjekkingen. Akkurat da de skulle sjekke inn, fikk politiet beskjed om at de ikke skal med. Helsekontrollen i Kirkenes avdekket mistanke om tuberkulose.

— Man fikk svaret fra prøvene nå nettopp. Det er veldig kort tid mellom helsesjekk og avreise, og man har ikke helt kontroll, sukker Lindberg.

Logistikktrøbbel, manglende oversikt – eller på godt nordnorsk – kaos – førte denne uken til full opprydding ved ankomstsenteret.

Helsemyndighetene slo alarm om mangelfull helsescreening, elendig hygiene og flere diaréutbrudd. Hovedproblemet lå i UDIs elektroniske system FLYT.

Enda dårligere ble flyten sist helg, da norsk politi begynte å sende asylsøkerne med Russland-visum tilbake fra grensen. Men mange ble også avvist i øst, og kom enda mer frustrerte tilbake.

Politifolkene som følger med på turen kjenner flere av de reisende. De siste dagene har de stått for det første asylintervjuet deres i den provisoriske politibrakken på Ankomstsenter Finnmark.
Halvor Solhjem Njerve

Fasten your seat belt Vi border Smartwings-flyet klokken 18.15, et kvarter etter oppsatt tid. Men det tsjekkiske flyet må avises før 132 sydlendinger kan lette fra vintertunderaen.

— Tea? Coffee? , spøker en av de seks politifolkene på vei innover i flyet. De skal vokter de reisende og hver sin nødutgang på reisen.

Hverken politi eller flyvertinner føler seg kallet til sikkerhetsdemonstrasjon i midtgangen. Etter en halvtime er flyet isfritt, og raser av hålken i Kirkenes til høylytt applaus.

Så blir det stille. Flere slukner etter å ha frosset i kø hele dagen,

Så kommer serveringsvognen med en østeuropeisk sandwich.

I motsetning til Norwegian har UDIs flygninger gratisservering. Dette var maten på den den 165 kilometer lange flyturen fra Kirknes til Haugesud.
Halvor Solhjem Njerve

— Hva er det der, spør Jalal og pirker bort noe rundt, i skjæringspunktet mellom sylteagurk og squash.På raden foran sitter flyets eneste afrikaner og leser storøyd om taxfree-utvalget i Travel Sky Shop-bladet. Enda lenger frem legger en politikvinne kabal på mobilen.

Kostbar flyktningkrise:

Til nå har luftbroen sendt 3083 asylsøkere sørover til ledige mottak. I tillegg har busser og taxier gått i konvoi til nyopprettede mottak i nord.

Syriske Jalal ser på bilder på mobilen under den 165 kilometer lange flyreisen. Innerst har Akram sovnet, sliten etter å ha frosset i kø hele dagen.
Halvor Solhjem Njerve

UDI klarer ikke opplyse hva de siste ukers desperate folkeforflytning vil koste. Det opereres med en samlepost for all transport. Og den regningen blir høy, for nyankomne asylsøkere sendes fortløpende dit nye plasser blir klargjort Bookingprisen for en Boeing 737 er fra 500 000 og oppover avhengig av drivstoffbruk, bemanning og serveringstilbud, UDIs luftbro alene kan koste opp mpt 20 millioner kroner, viser beregninger ut fra politiets snittutgifter for flycharter.Harald Stanghelle og Stein Bjørge på Europa-tur:

Den varslede vestlandsstormen kommer aldri. Til slutt får passasjerene et oppløftende syn av sivilisasjon. De langstrakte lysklyngene rundt Haugesund ser neon-aktige ut i regnet. Så dunker hjulene i asfalten på Karmøy, Applaus for andre gang.

— Nice. Good, Hvor er vi?

- Hugson?

- Haugesund

- Big city?

- Nja

- Like Moskva?

De 132 utvalgte har ikke snøring på hvor de har landet. Mange har betalt dyrt for å ta seg til Kirkenes via Moskva, Murmansk og Nikkel. Den turen var en 225 mils omvei til Ølen, som er siste stopp,

- Don't leave anything behind, roper en politimann høyt og tydelig fra raden ved nødutgangen midt i cabinen.

Noting to declare

Asyl airlines med improvisert passasjerhåndtering på flyplassen i Haugesund. Finnmarks-politiet vinker asylsøkerne på bussene og stempler ut i til en natt på hotell i Haugesund.
Halvor Solhjem Njerve

På Haugesund lufthavn får vi VIP-behandling. Bussene står inne på rullebanen.Her overlater politifolkene følget til en ny reiseleder, Egil Jørgensen i Catering Partner driver Norges største permanente brakkeby i Ølen, Han er oppglødd selv om klokken er 23.

– Vi har ventet på dem. Alle vil får enkeltrom, med eget bad, TV og trådløst nett. Og vi har et kjøkken som serverer tre måltider hver dag,

I Ølen har Egil Jørgensen i Catering Partner gjort klart over 300 enkeltrom i Norges største permanente brakkeby. Han møtte charterasylantene med flere arabisktolker. Problemet er bare at de fleste ikke forstår arabisk. Kun en håndfull av Kirkenes-asylsøkerne var fra Syria.
Halvor Solhjem Njerve

Arbeiderne på det lokale Westcon-verftet okkuperer kun et par hundre av totalt 836 hybler. Dårlige tider i oljebransjen gir plass til 380 asylsøkere i det han kaller et femstjerners mottak.Jørgensen har tenkt på alt, og stiller med tre arabisk-tolker i refleksvester. Men de taler nesten for døve ører. Kun fem arabisktalende syrere er med flyet. Resten er afghanere, irakere, pakistanere og andre nasjonaliteter.

— Jeg trodde det kom mest syrere, jeg, sier Jørgensen overrasket.

Det samme er temaet opptar syrerne, som nesten har en tolk hver.

— Dere må skrive at vi er de eneste syrerne her. Hvorfor er alle de andre med? Får egyptere, pakistanere og palestinere opphold i Norge?

Storskog ble et hull i Schengen:

Halvannen time i buss til Vindafjord og Ølensvåg, er det på ny ball i bagasje. 132 stykker jakter igjen sine blå bager og svarte sekker. Klokken 02 får de siste utlevert hybelnøkler.

Flere i reisefølget som måtte gå fra Nikkel til Storskog, har kastet ytterjakken. – Deilig temperatur her, sier tunisiske Hichem, en av flere som fortsatt leter etter en sin svarte søppelsekk.

Ølen by night. Få oppdrag i offshore-verftet har ført til ledige rom for asylsøkere. Totalt skal 380 asylsøkere innkvarteres i brakkebyen i Ølensvåg. .
Halvor Solhjem Njerve

Arrival

I brakkeblokk S, øverst ovenfor fylkesveien, fikles det med telefoner. Hverken Akram eller Hadi får noe nett til sine smarttelefoner. Klokken nærmer seg 03 og Hadis hender skjelver.

Det er null kobling mellom Ølen og verden. Selv oljebransjens trådløse supernett med «strømmekvalitet» kneler når 130 asylsøkere forsøker å logge seg på samtidig for å gi et livstegn til familie og venner.

To desperate karer får låne telefon. Hadi snakker med kona og den eldste datteren. Etterpå blir han stille, sigen og setter seg på sengen på rommet.

Så ringer Akram hjembyen Safita. Hjemme tar mor telefonen.

Akram ringer mamma da han endelig er i hus i Ølen langt vestpå. Han har hatt en uke med hektisk reising. Stemmen hjemmefra gjør noe med at den glade verdensvandreren.
Halvor Solhjem Njerve

I løpet av noen sekunder sprekker interrailgliset hos den eventyrlystne flyktningen. Tårer drypper på flere lag med UDI-fleece. Vi skysser ham inn på det private hybelrommet.Etterpå ser det ut som han har stukket hodet ut i regnet. – Beklager, sier Ali, og tørker ansiktet.

Så blunker han og smiler igjen.

Den ingeniørutdannede 23-åringen vil ikke gi inntrykk av annet enn takknemlighet over å få komme hit.

— Dere nordmenn er så snille og gjestfrie. Dette stedet var kjempefint. I natt vises en fotballkamp på en av de mange kanalene.

- Men jeg bryr meg ikke om penger eller standard. Jeg kom til Norge fordi det er trygt her.