Norge

Derfor bør du prøve virtual reality allerede i dag (og én uggen grunn til at du bør vente)

Fenomenet har «alltid» vært rett rundt hjørnet. Nå er det faktisk her. Inngangsbilletten starter på 75 kroner. Vår konklusjon: Virtual reality (VR) kommer til å bli veldig, veldig stort.

  • Per Kristian Bjørkeng
    Per Kristian Bjørkeng
    Journalist

I flere tiår har nerdene snakket og drømt om virtuell virkelighet, virtual reality, fra nå av bare kalt VR. Men ingen har klart å skape en opplevelse som særlig mange har villet bruke, og i hvert fall ikke betale nok for.

Ikke tid til å lese saken nå? Skru på lyden og lytt til den her:

Det de færreste har fått med seg, er at flere hundre spennende VR-opplevelser er skapt i løpet av det siste året. Dette helt nye og virkelig revolusjonerende mediet har en lavere inngangsterskel enn de fleste hadde forestilt seg. De neste månedene kommer enda mange flere VR-opplevelser og enheter på markedet. Jeg har brukt tre dager på å teste VR, slik du kan få kjøpt det i butikken akkurat nå.

Dette må du vite:

På mobilen! De første og beste VR-opplevelsene er merkelig nok ikke laget for PC eller spillkonsoller, men for mobiltelefoner.

  • Ved å montere mobilen inne i et par briller, dele skjermen i to og vise et adskilt stereoskopisk bilde for hvert øye, kan en smartmobil skape en komplett virtuell virkelighet i tre dimensjoner. Selv om du beveger hodet, står den virtuelle virkeligheten du ser inn i bom fast – akkurat som den virkelige virkeligheten.
  • Både Iphone-brukere og Android-brukere har løsninger de kan teste nå, men på dette feltet ligger Google og Android langt foran Apple. De nyeste Samsung-telefonene er spesielt velegnet.
  • De aller billigste brilleutgavene har mye lavere komfort og bildekvalitet enn de beste. De egner seg ikke for mer enn en kortvarig titt. Likevel vil du for bare 75 kroner få et førsteinntrykk av et medium som er mer oppslukende enn noe annet elektronisk medium du har opplevd. Ingen liten sak, altså.
    Det første du lurer på, er vel: Er dette noe for meg?

Svaret mitt er at det kommer til å bli noe for deg. Men om det er det allerede nå, kommer an på hvor mye ubehag du er villig til å oppleve for å få et glimt av fremtiden, og også om du vil kjøpe noe som garantert vil være vesentlig bedre og billigere om bare noen måneder.

Det andre du lurer på, er kanskje: Er det noe bra?

Jeg kan ikke få understreket nok hvor oppslukende mange av opplevelsene allerede er. Jeg har sittet i et digert kontorlandskap med brillene på. Med lydtette klokker over ørene og lystette briller over øynene, har jeg øyeblikkelig blitt transportert langt vekk, til de underligste verdener:

Jeg har stått på bunnen av havet mens 50 svære haier sirklet rundt meg, uansett hvor jeg snudde hodet.

Jeg har dundret gjennom ørkenen på en fjern planet i Star Wars-universet, på vei rundt vraket av en gigantisk, intergalaktisk krysser.

Jeg har stått midt i den høyst virkelige verden rett etter jordskjelvet i Nepal, og sett hvilken umenneskelig oppgave det er å rydde opp.

Jeg har svevet inne i magen til en gravid kvinne , der jeg møtte en ufødt baby som strakte ut en hånd og smilte til meg.

Og jeg har spilt helt nyskapende spill , der jeg har brukt nakken til å styre min ferd gjennom en underjordisk grotte.

Alt dette er umiddelbart mer oppslukende og medrivende enn noe annet medium jeg har opplevd. Mens en film i et mørkt rom også oppsluker deg, hvis den er god og du lar den gå en stund, er effekten her helt øyeblikkelig. Jeg føler at det er jeg som har forsvunnet til et annet sted, ikke skuespillerne.

Av alle ting jeg har testet opp gjennom tiden, har jeg aldri vært borti noe som så mange har kommet bort til meg for å prøve. Så godt som samtlige (ikke alle) har brukt ord som «vanvittig», «voldsomt» og «oppslukende» – etter bare noen sekunder. Og alt dette ved hjelp av en helt vanlig mobiltelefon, klemt inn i et litt uvanlig par briller.

Og slik lages VR. Se video:

Men jeg er også blitt ganske kvalm.

Det er ikke bare at du blir en smule ør, det blir du alltid, når du tar av briller og lyd og oppdager at du befinner deg i et høyst vanlig kontorlandskap og ikke i en Ferrari på en formel 1-bane. Jeg har blitt direkte sjøsyk også. Fenomenet er så vanlig at en egen sjøsyk-gradering finnes på alle opplevelsene hos Samsung. Den offisielle graderingen «Behagelig for noen» sier vel det meste.

VR til print1.jpg

De største problemene ser ut til å oppstå når du selv er i mye bevegelse inne i verdenen. Akkurat som under dekk på en båt, oppstår det et misforhold mellom det øynene opplever og hva kroppen kjenner. Det er derfor alt blir lettere og sjøsykheten gir seg, hvis du går opp over dekk og ser på horisonten. Dessverre har den ugne følelsen en tendens til å sitte i, også en god stund etter at du har tatt av VR-brillene. Det hører med til historien at jeg har vært seiler i mange år, og ikke har markert meg som sjøsvak (men heller ikke uvanlig sjøsterk).Er så opplevelsen dømt til å mislykkes, også i fremtiden? Det vet ingen helt sikkert i dag. Mye tyder på at sjøsykheten forsvinner om den tekniske opplevelsen blir bedre, og det vil den garantert bli, allerede i månedene som kommer. Om man helt klarer å utslette problemet, vet ingen, før hastighet og bildekvalitet er maksimal. Grunnen til at jeg likevel er overbevist om at VR blir stort ganske raskt, er at opplevelsene der kamera står stille, er temmelig uproblematiske – og de kan være fantastiske likevel.

Ja, du blir ør når du tar av deg brillene, men det blir du også når du kommer ut i dagslyset fra en kinosal. Det har ikke stanset kinoen som medium.

Og det er en ren egotripp.

VR, slik du kan oppleve det i dag, er også ekstremt usosialt. Hvis det ikke er du som har på brillene, blir det som å forsøke å kommunisere med en som med vilje har satt propper i ørene og dratt et digert bind over øynene. Sterkere signal til andre om å ligge unna er det vanskelig å gi.

På kontoret hos oss, så det slik ut:

Du er faktisk så isolert i VR at du også er isolert fra deler av din egen kropp. Du kan ikke engang ta en slurk av kaffen eller ølen, uten å gå helt ut av opplevelsen du er inne i. Langt mindre skrive på et tastatur, sende en melding eller gjøre noe som helst annet. Når du er i VR, er du virkelig på et sted utenfor deg selv.

Likevel – dette er wow!

Det er selvsagt en grunn til at Facebook, verdensmesteren i sosial digitalisering, likevel kjøpte det lille VR-selskapet Oculus for 16 milliarder kroner. Tanken er at vi etter hvert skal møte hverandre inne i virtuelle verdener, uavhengig av tid og sted.

Uansett er det etter bare noen dagers test klart for meg at VR er så annerledes at det må betraktes som et fjerde medium, etter tekst, stillbilde og video. Det fjerde steget på mediestigen ser ut til å kunne bli like revolusjonerende som de tre første.

Om du vil kjøpe deg noe som får folk rundt deg til å si wow!, får du i dag mer igjen for et VR-headset til 1500 kroner enn en bil til en halv million.

Dette er VR-opplevelsene:

Det finnes allerede flere kategorier VR-opplevelser du nå kan oppleve via mobilen:

VR-foto: Dette er vanlige foto, men enten tatt opp med et 360-kamera eller 3D-modellert. Noen er flate fotografier, men det finnes også bilder med en tredimensjonal effekt. Uansett er de stillestående, men svært mye mer oppslukende enn vanlige bilder.

Ulempen er at bildekvaliteten, eller oppløsningen, foreløpig ikke kan konkurrere med de skarpeste dataskjermene. Allerede i løpet av noen måneder kommer det telefoner med 4K-skjermer, altså fire ganger høyere oppløsning enn det en typisk moderne mobil viser i dag. Da kan bildet ganske raskt bli så bra at du ikke reflekterer over at det burde vært enda bedre.

VR-kino: Dette er blant de mest merkverdige nye opplevelsene jeg har vært borti.

På en VR-kino blir du plassert i en virtuell kinosal for å se på helt vanlig videoinnhold, som en film eller et TV-program. Forskjellen ser i første omgang ut til å være at bildekvaliteten er lavere. Jeg ville aldri finne på å se et helt TV-program på denne måten. Men hvis du er sosialt grenseløs, og av en eller annen grunn helst ville vært et annet sted enn på flyplassen eller trikken, har du nå muligheten. Mørket i en kinosal fører som kjent til mer konsentrasjon om filmen.

VR-spill: Dette er hva vi hele tiden har trodd virtuell virkelighet skulle brukes til. Forskjellen fra et vanlig spill er at du er totalt omgitt av spillets verden, uansett hvor du snur deg. Det snedige her er at det kreves relativt lite av dagens spillutviklere å omskape sine spill til VR. Dagens spill er jo allerede oftest tredimensjonale verdener. En spiller med VR-briller kan med litt tilpasning gli rett inn.

Dette blir stort, om ikke sjøsyke blir et for stort problem.

360-video: Dette er den foreløpig råeste VR-opplevelsen du kan få på mobilen.

Hovedsakelig fordi bildekvaliteten her er minst like høy som på en fullblods PC. Faktisk er opplevelsen du kan få med en mobil i dag bedre enn det jeg opplevde før sommeren. Da beskrev jeg en VR-reklame for en bil på Gardermoen.

Opplevelsene filmes med et 360-graders kamera, og med briller og lyd blir du effektivt plassert inn i et hvilket som helst fremmed sted.

Ulempen er at det er utviklet få lange filmopplevelser ennå, sannsynligvis fordi publikum til nå har vært svært lite og opptaket er ganske krevende. Men det er verdt å merke seg at Disney tidligere i høst betalte 65 millioner dollar for et lite byrå som spesialiserer seg på 360-video.

Fortsatt er oppløsningen et problem innen 360-video, bildene kan sammenlignes med gamle dagers fargefjernsyn. Men også denne kvaliteten vil etter alt å dømme bli mye bedre i løpet av bare et år eller to.

Dette er alternativene dine i dag:

Google Cardboard

VR3.jpg

Hvis du har en hvilken som helst moderne smarttelefon, bortsett fra Samsungs nyeste, er Google Cardboard omtrent den eneste muligheten du har. Dette er et gjør-det-selv brillesett som selges fra en rekke produsenter, basert på denne standarden. Cardboard virker både med Apple— og Android-telefoner. Du bretter det sammen på fem minutter, kikker gjennom et par plastlinser og er i gang. Prisen starter på 75 kroner.Det må sies at du får ekstremt mye for pengene.

Komfort og utvalg av apper er likevel så begrenset at du ikke bør forvente mer enn noen svært interessante glimt inn i denne merkelige verdenen.

Android-brukere har et langt bedre tilbud enn Apple-brukere innen VR. På Google Play finnes en egen App Store for Cardboard som lar deg laste ned og utforske forskjellige opplevelser. Bare søk på Cardboard, så er du i gang.

Apple har ikke lagt til rette for VR, men Iphone-brukerne kan likevel få et inntrykk av hvordan teknologien fungerer ved å kjøpe en Google Cardboard-kompatibel brille og søke opp appen Cardboard.

Google eier YouTube og har derfor har en ekstra fordel i kappløpet om å dominere VR som medium. I disse dager får YouTube full VR-støtte, og Google har inngått et samarbeid med kameraprodusenten GoPro for å få produsert de spesielle kameraene som trengs.

Gear VR

VR til print2.jpg

Det soleklart beste alternativet, hvis du vil komme i gang akkurat nå, har de som er eiere av en Samsung S6 eller S6 edge-telefon. Disse kan kjøpe en Samsung Gear VR Innovator Edition, som er utviklet sammen Oculus. Om noen dager kommer også Gear VR. Denne skulle revolusjonere markedet og vil koste bare 99 dollar i USA, men i Norge er prisen foreløpig satt til 1490,-Gear VR er langt mer avanserte enn Cardboard. Når du klikker mobilen inn i dem, kommer du automatisk inn i en app store fra Oculus, der du både kan kjøpe, laste ned og installere opplevelser uten å ta av brillene. Brillene er lettere enn mange mer avanserte alternativer, og også komfortable å ha på.

En ulempe er at du ikke kan oppleve alt som finnes av VR med Gear VR. Bare det som er lagt inn i Samsungs app store kan benyttes, og dette er langt fra alt innholdet. Likevel er det nå et par hundre opplevelser å velge i.

Vi har bare testet starten

I løpet av de kommende månedene kommer disse produsentene med VR-briller, alle med langt kraftigere grafikk enn det som er mulig med en mobiltelefon i dag (priser er ikke kjent):

Sony Playstation VR

Playstation_VR-mT88B7SlPU.jpg

Sony har laget en egen VR-brille for Playstation som kommer på markedet i første kvartal 2016. I forrige uke viste selskapet i Paris hvordan flere av de største spillene til neste år vil la deg ta skrittet helt inn i en annen verden. Pris er ikke kjent.

HTC Vive

HTC Vive bruker spesielle sensorer til å merke om du beveger deg rundt i rommet.

Dette VR-brillesettet produseres i samarbeid med Steam, som er en kjempe innen digital distribusjon av PC-spill. Skal komme i butikkene allerede før jul, men det er ikke bekreftet at du får tak i et i tide for juletreet her i Norge. Skiller seg ut ved at du skal kunne bevege deg rundt på gulvet. Bevegelsene i den virtuelle verden korresponderer. Rydd stua, her blir det lett å snuble!

Oculus Rift

Oculus Rift skal være designet for å gi en behagelig opplevelse som gjør det mulig å ha det på seg i timer av gangen.

Oculus Rift er «originalen» som mange utviklere har brukt i ulike versjoner til å demonstrere VR de siste årene. Første kvartal 2016 kommer den første forbrukerutgaven, som er kraftig forbedret i forhold til tidligere versjoner. Oculus Rift skal tilkobles en PC. Selskapet har høye krav til PC-en, og kommer med en egen godkjenningsordning for maskinene for å sikre kundene at maskinen er rask nok. Oculus kommer også med en vanlig Xbox One-kontroller, men det er ikke offentliggjort noe som tyder på at den vil kunne kobles til Xbox One.

Dette likte vi best

Har du alt skaffet deg utstyret og er klar til å forsvinne inn i en annen verden? Dette er opplevelsene vi har likt best så langt (de fleste finnes både på Google Cardboard og Gear VR):

VRSE: 360-videoer med den soleklart høyeste kvaliteten vi har funnet, basert på arbeid gjort av topp fotografer og journalister for blant andre New York Times, NBC og Vice News, med folk som Jerry Seinfeld og Spike Jonze foran og bak kamera. New York Times skal dele ut en million Cardboards til sine abonnenter, og det er lett å forstå hvorfor. Se spesielt Evolution of Verse, som ikke overraskende vant pris på Sundance-festivalen, og den helt fantastiske «Song for Someone» med U2.

Lamper VR: Jeg kaller det bare «nikkespillet». Du styrer en ferd gjennom tunneller ved hjelp av nakken. Fungerer såpass godt at det blir noe mer enn bare et blaff. Se opp for sjøsyke.

Dreadhalls: Horror i skitne kjellerganger blir noe helt annet når du opplever at du faktisk befinner deg inni dem. Grafikken er veldig enkel, men effekten er skummel som fy. Krever en bluetooth håndkontroller.

Darknet: Et av de få spillene som er laget fra bunnen av for VR viser hvor effektivt formatet kan brukes i alle genre. Darknet er et strategispill hvor du skal hacke deg inn i datasystemer, og hvor all navigasjon foregår med nakken.

Se vårt teknologimagasin om siste nytt innen VR.

VR3.jpg
Playstation_VR-mT88B7SlPU.jpg
VR til print2.jpg

Les mer om

  1. Digitalisering
  2. Digitale medier