Lær å fly fra sofakroken

En potensiell terrorist kan enkelt lære seg å fly en Boeing 777. Det mener både flyvere og spillentusiaster.

Flysimulatoren: Slik ser 777-cockpit ut i PMDGs simulatorspill. Alle instrumenter kan brukes og justeres som på et virkelig fly.

Spørsmålene rundt Malaysia Airlines MH370 er mange. Og ett av dem er: Ble flyet kapret av besetning eller passasjerer? Neste spørsmål melder seg raskt. Dersom andre enn pilotene førte flyet videre — hvordan kunne de klare det?

World Trade Center

Tirsdag 11. september 2001 gikk 19 terrorister om bord i fire amerikanske innenriksfly. I luften tok de ikke bare kommandoen, men også pilotenes plass.

Flere av terroristene hadde tatt flytimer i mindre fly på amerikanske flyskoler i Florida. Disse terroristene hadde aldri som mål å lande de kaprede flyene på en rullebane.

To av dem fløy rett inn i World Trade Center i New York, det tredje traff Pentagon - mens det fjerde ble tvunget ned i en åker i Pennsylvania av passasjerer som hadde forstått kaprernes intensjon.

Alle flyene var av typen Boeing, to var modellen 767 og to var 757.

Ja, du kan fly

Flyet fra Malaysia Airlines er en Boeing 777, et tomotors langdistansefly med en maksimal rekkevidde på mer enn 17.000 kilometer. Flyet blir populært kalt «Trippel seven» og er en av Boeings bestselgere.

Er det mulig for deg og meg å fly en slik maskin?

Flysikkerhetsansvarlig Jo Bjørn Skatvold i Norges Flyverforbund.

Svaret er på mange måter et både oppsiktsvekkende og skremmende ja, ifølge flere Aftenposten har hatt kontakt med.- Med systemkjennskap kan du klare å overta et fly i luften og omprogrammere autopiloten, sier Jo Bjørn Skatvold, flyver og flysikkerhetsansvarlig i Norges Flyverforbund. Han har likevel et stort men: - Å lande et slikt fly er en helt annen sak, sier han. — Det krever adskillig trening og erfaring.

Skatvold støttes av andre flyvere og flysimulatorentusiaster.

Systemkjennskap

Det er ikke vanskelig å skaffe seg kjennskap til hvordan en Boeing 777 i hovedsak virker. Med enkle tastetrykk fant vi «Boeing 777 Aircraft Operations Manual, 4. utgave januar 2014» på nett.

Dette er ikke en offisiell flymanual, men gir deg likevel gjennom 50 sider en grunnleggende innføring i flyets rutiner og systemer samt god oversikt over instrumentene i cockpit.

Se video: Slik flyr du 777 med PMDGs simulator

Manualen er bare én av mange. På nettet ligger det helt fritt uendelig mye informasjon om både Boeings og andre fabrikanters fly.

Timevis av flyturer

På YouTube kan du i timevis følge videoer av reelle flyturer og simulerte turer. En potensiell kaprer kan med noen timer på nett lese seg fort opp på systemene om bord og skaffe seg innsyn nok til å overta kontrollen av et fly.

Ikke før takeoff, og ikke med tanke på landing - men å navigere flyet i luften.

Laster du inn simulator og bruker­manualer, er det jo bare å starte opplæringen, sier en flyver til Aftenposten.

Originalen. Slik ser cockpiten ut i en Boeing 777.

- Er det en sikkerhetsrisiko at systemkjennskapen ligger så lett tilgjengelig? - Vel, det er jo ingen vei tilbake når det gjelder åpenhet på nettet, sier han.

Og flyvere og flyselskaper bidrar på flere måter selv til å gjøre kjennskapen om sine flytyper vel kjent. I nettbutikker som flightstore.co.uk selges det ikke bare store postere med helt identiske Boeing 777 instrumentpaneler, men også DVD-er og software for ulike treningsprogram. På DVD-er ønsker piloter fra ulike flyselskaper velkommen inn i cockpit og tar deg over flere timer gjennom detalj for detalj på virkelige langdistanseflyvninger. Utdannet pilot blir du ikke av å studere dette, men systemkjennskap får du.

Simulerer virkeligheten

Virkelige piloter får mer og mer av treningen sin i flysimulatorer. Dette er nøyaktige kopier av cockpit i et fly. Amatører må nøye seg med det nest beste — flysimulatorer på datamaskinen sin.

«Nesten like cool som det nye Boeing 777», skrev Wall Street Journal i august i fjor da selskapet Precision Manuals Development Group (PMDG) lanserte sitt flysimulatorspill for Boeing 777. «Programmet gir deg levende detaljert alle fasetter av å fly dette langdistanseflyet», skriver avisen i omtalen.

Og de har rett. Spillet har en totalt identisk tredimensjonal cockpit med alt av brytere, skjermer og systemer som i et virkelig fly. Her kan du lære alt om hvordan du skal navigere et fly i luften. Og PMDG er ikke alene om å skape helt virkelighetsnære simulatorspill. Det finnes mange å velge mellom.

Og redaktør i forumet for norske simulatorentusiaster, flightsim.no, Dag Johansen, er enige med flyverne.

- Kort sagt vil jeg si at det vil være mulig for en som har trent på en PC-basert simulator å kunne navigere en Boeing 777. Med dette mener jeg å kunne programmere FMC (Flight Management Computer - flyets datasystemer) og benytte autopilot til å føre flyet dit en vil. Å lande flyet vil være en langt større utfordring, sier han.