Norge

Denne søknaden ga henne topplederjobben

Anita Krohn Traaseth (41) har titusenvis av følgere på bloggen sin. I fjor la hun også ut jobbsøknaden som førte henne til lederstillingen.

Anita Krohn Traaseth (41), administrerende direktør i Hewlett Packard Norge, har fått 80.000 følgere på bloggen sin, bare fire uker etter oppstarten.
  • Frøydis Braathen
    Frøydis Braathen
    Journalist

Anita Krohn Traaseth (41), administrerende direktør i Hewlett Packard Norge, er ikke som andre toppsjefer. I fjor siden start hun en privat blogg om nåtidens ledelse, der hun deler erfaringer og tanker fra både karrière og familieliv.

Bloggen har hun kalt «Tinteguri», som er kallenavnet faren ga henne da hun var liten.

Siden oppstarten i august 2012 og frem til februar 2013, hadde over 500 000 lesere vært innom bloggen hennes.

Den moderne lederen

Krohn Traaseth forteller at hun har skrevet ned refleksjoner i de 17 årene hun har brukt på å bygge opp karrièren sin, og hun syntes det var på tide å dele av erfaringene sine.

— Jeg har alltid skrevet mye for meg selv og har mange refleksjoner som ikke er annerledes enn for 17 år siden. Forskjellen er at jeg nå blir hørt, sier Krohn Traaseth til Aftenposten.

Hun mener flere ledere bør ta i bruk sosiale medier.

— Vi er inne i en digital revolusjon. Mange har en nedlatende holdning overfor blogger og andre sosiale medier, selv om forskning nå peker på at de er kommet for å bli. Som leder i dag er man nødt til å by på hele spekteret, man kan ikke bare være en fagperson, sier Krohn Traaseth.

Følg Aftenposten Jobb på Facebook!

La ut jobbsøknaden

Like etter at hun startet bloggen, la hun ut jobbsøknaden som førte til toppleder-jobben hun har i dag. I Jantelandet Norge sitter det langt inne å dele et dokument der man selger inn sine beste egenskaper, med alle og enhver.

Les også

Toppsjefen som havnet på bunn

Krohn Traaseth forteller at tanken bak er å vise hvordan man praktisk kan skrive en søknad til en lederstilling i et internasjonalt selskap. Hun ønsker dessuten å motivere andre til å tørre å søke utfordringer.— Jeg har fått tilbakemeldinger om at jobbsøknaden min var litt annerledes, på en positiv måte. Flere har spurt meg om hva jeg skrev da jeg søkte stillingen, og jeg tenker at jeg ikke har noe å tape på å hjelpe andre med å tørre å søke en lederstilling, sier Krohn Traaseth.

Har turt å satse

Innledningsvis skriver hun om jobbsøknaden at den «skulle leses av internasjonale ledere, som forventer en annen evne til å omtale seg selv enn vi gjør i Norge. I Norge skal vi være moderate, og ligge langt unna beskrivelser som er for «selgende». Hadde jeg fulgt den norske modellen i denne prosessen, hadde jeg nok ikke fått jobben».

- Gjennom hele karrièren min har jeg turt å satse på utfordringer, selv om jeg ikke har hatt alle kvalifikasjonene i utgangspunktet. Det ønsker jeg å formidle til dem som går med lederambisjoner, sier Krohn Traaseth.

Hyller mannen sin

I bloggen sin gir hun tips om leveregler, hun reflekterer rundt den moderne lederrollen og viser frem hjemmekontoret sitt. Hun skriver også om familien sin og har gitt mannen en egen personlig hyllest i et blogginnlegg.

HR-direktør og kollega Yvonne Fosser skriver i en mail at Krohn Traaseth er en leder som tenker annerledes. Hun har arrangert «speed-date» med de ansatte for å høre deres forslag til endringer, hun inviterer til ledermøter i sin egen stue og tar gjærbakst med til møter med andre norske bedrifter.

- Er du en superkvinne?

— Nei, jeg føler meg overhodet ikke sånn. Jeg er bevisst på at jeg velger mange ting bort. For eksempel har vi ikke alltid hjemmelaget mat hjemme, og vi kjører ikke barna til og fra aktiviteter. De sykler eller går selv, akkurat som jeg måtte da jeg var liten. Jeg bruker lite tid på å stryke klær eller kjøpe de riktige tingene. Jeg er ikke noe fasade-menneske og mener vi er kommet lenger enn Tårnfrid i dag, sier hun.

Les også

  1. Derfor dropper de søknaden din

  2. Jobbsøker: - Jeg har ingen utrolige fantastiske eller geniale eksentriske sider

  3. Han headhuntet henne på Linkedin

Les mer om

  1. Bytte jobb
  2. Karriere
  3. Ledelse