Norge

Engelske spor rundt stuene på Engø

Respekt for fortiden preger restaureringen av Engø Gård. Husene har beholdt den engelske cottagestilen med lave bygninger og brede dører.

  • Forf>signe Dons (foto)
  • <forf>liss Hegge<

Eiendommen tilhørte i sin tid godset Treschow Fritzøe. Den var krympet betraktelig da Frithjof Pihl ble eier av gården i 1924 og begynte å ta imot sommergjester. Pihls Pensjonat kunne ikke skilte med et gourmetkjøkken på linje med arvtageren Engø Gård Hotel & Restaurant, men klarte i all enkelhet å opparbeide en fornem status.Og det er fortsatt historisk sus og elegant nostalgi over stedet. Dagens eiere, kunsthistoriker Nina Felling Andersen og Harald Andersen, bygningsingeniør med eget firma, overtok Engø Gård i 1983. De vil at stedet skal være en opplevelse for alle sanser på alle områder: natur, arkitektur, innredning og service — med atmosfæren og ånden som prikken over i-en.

Nye eiere.

Ekteparet har hytte på den andre siden av jordet, og da Pihl skulle selge eiendommen, forhørte han seg om deres interesse. - Vi bor i Oslo, men er her om sommeren. Pihl regnet derfor med at vi ville ønske å beskytte nærområdet, forteller Andersen.Paret tok imidlertid betenkningstid. For etter at pensjonatdriften ble lagt ned på 1960-tallet, brukte ikke Pihl penger på vedlikehold. Bortsett fra den hvite hovedbygningen var husene helt falleferdige. Men Nina Felling Andersen og Harald Andersen lot seg sjarmere. Etter en omfattende restaurering og modernisering ble stedet gjenåpnet sommeren 2000 med seks bygninger.- På Engø var det bygget opp et miljø vi ville beholde. Det var helt utenkelig å rive de gamle husene. Pihls Pensjonat var en del av kommunens historie, det er det gjort et poeng av, sier Andersen. Nå har Andreas Norland, forfatter og tidligere sjefredaktør i Adresseavisen, VG og Aftenposten, skrevet bok om "TIDEN PÅ ENGØ GÅRD" med undertittelen "- atmosfæren, historien, gastronomien".Nær halve boken består av kjøkkensjef Per Hallundbæks egne oppskrifter på retter fra de fire årstider. Det idylliske stedet har status som medlem av Relais & Châteaux, verdens mest prestisjefylte hotellorganisasjon. Ikke dårlig for en gammel bondegård med en broket fortid.

Engøs historie.

For Pihl var det knapt mulig å leve av gårdsdriften på Engø. Sammen med søsteren Daisy begynte han derfor å ta imot betalende sommergjester. Daisy Pihl tok seg av utleie og gjester, mens Pihl drev gården og var altmuligmann. I begynnelsen bodde gjestene i hovedbygningen, der måltidene ble servert ved langbord i første etasje. Langsomt utviklet pensjonatet seg til noe annerledes og mer, forteller Norland i boken. Etter at Pihl giftet seg med engelske Babs, fikk pensjonatet et markant engelsk preg. Hun begynte raskt å "sile" gjestene, slik at det skulle bli et privilegium å få adgang. Dermed ble det lettere å markedsføre Pihls Pensjonat som et eksklusivt møtested med en spesiell atmosfære. Hatt og slips i ferien skal ha vært en del av mellomkrigstidens stil der.- Men de utenlandske gjestene syntes at det var gøy å være med på høyonna og hoppe i høyet. Vi fikk pensjonatets gamle album med bilder som blant annet viser Babs Pihl og en av gjestene som hesjer. På andre bilder ser vi damer i badekåpe på vei for å ta et iskaldt bad i sjøen, forteller Nina Felling Andersen.I dag kan Engø Gård skilte med et badehus i glass i engelsk "Conservatory"-stil. Det er et kapittel for seg - med stort, asurblått svømmebasseng med sittegrupper på terrakottafarget gulv, boblebad, badstue og massasjetilbud.

Engelsk landlig.

Som tidligere danner bebyggelsen rundt tunet en karré. Pihl var inspirert av engelsk "cottage-stil": lave bygninger, smårutete vinduer og brede dører. Det fikk påvirke utbyggingen på gården. Hovedbygningen, som var oppført i 1845, var i 1700-tallets stil. Med tiden satte Pihl inn "engelske" vinduer og moderniserte det sveitsiske inngangspartiet.Hans bror, John Pihl, var arkitekt for spisestuebygningen og drengestuene i engelsk stil. Den ble behørig ivaretatt under restaureringen. - Vi laget nøyaktige oppmålingstegninger av spisestuebygningen, drengestuene og låven, før de ble tatt ned og bygget opp igjen. Hotellarkitekten Tommy Finne sto for ombyggingen av låven og spisestuebygningen - på folkefunne Pensjonatet - hvor de hadde hatt kjøkken, spisesal og peisestue, forteller Andersen. Detaljer fra Finnes tegninger lå til grunn da Andersens firma fortsatte restaureringen og oppførte nye bygninger på Engø.

Moderne komfort.

— Drengestuene hadde fire små gjesterom, verksted og bryggerhus, hvor de vasket sengetøy, duker og klær. Disse rommene er nå blitt ett gjesterom. Likeledes er bryggerhuset og Pihls verksted ombygd til ett rom, opplyser Andersen.Han viser frem den gule resepsjonsbygningen, Pensjonatet, som er tilpasset dagens behov. Biblioteket med peis fungerer nå som lobby til resepsjonen. Innenfor ligger frokostrommet "Rådyr i Engen". I begge rommene er de opprinnelige fargene brukt på vinduer, dører, listverk og takbjelker, henholdsvis rødt og blått. Nina Felling Andersen forteller at de originale fargene også måtte prege resten av interiøret. Blant annet går en spesiell grønntone igjen på gardiner, vegger og fast innredning i biblioteket. Gjesterommene er innredet individuelt i engelske Laura Ashley-stil og med fargesterke Tricia Guild-design i blått, grønt og oransje. Både Drengestuene og Solstuene har synlige bjelker og oljet norsk løvtre i bærekonstruksjonene. Mens huset Årstidene har fire rom i hver etasje med interiør inspirert av de forskjellige sesongene.- I fargevalg begynner jeg alltid med gardinene og lar disse styre resten. Jeg måtte kjempe litt med Harald, før han etterhvert ga seg og aksepterte de sterke fargene, ler Nina Felling Andersen.Hun har hatt hovedansvaret for interiørene, mens interiørarkitekt Anneke Høiseth har bidratt med forslag til materialvalg og tekstiler, foruten praktisk hjelp i en hektisk sluttfase før åpningen i 2000.Mange av gjenstandene på Engø Gård er kjøpt på antikvitetsmesser, blant annet i Paris. Hodegjerdene på sengen i bryllupssuiten sto for eksempel på en 165 cm lang empireseng.- Den sengen måtte jeg bare ha og sa til Harald at "den reiser jeg ikke fra før jeg har betalt for den. Så får du reise hit en gang til for å hente den", sier Nina Felling Andersen.

Villvinen vokser over taket og dekker hele den nåværende bygningen Drengestuene.
- Engø Gård har beriket vårt liv, mener Nina Felling Andersen (foran) og Harald Andersen (t.h.) Her sammen med markedsansvarlig Bente Rosenberg (t.v.), hotellsjef Randi Schmidt og chef Per Hallundbæk. Det gule huset har resepsjon, bibliotek og frokostrom i første etasje, bryllupssuite og gjesterom i annen.
Låven er Per Hallundbæks domene. Over fjøset, som nå er peisestue, ligger tre soverom. Den gamle stallen er ombygd til selskaps-/konferanserom, og over dette ligger et moderne restaurantkjøkken vegg-i-vegg med den høyloftede restauranten &quot;Pileredet&quot;.
Både de nye bygningene og de gamle, som er reparert og modernisert, fremstår i pakt med Frithjof Pihls sans for lave engelske landsbyhus.
Drengestuene ble kalt &quot;Ministeren&quot; fordi det hadde bodd en minister her. I sin tid var hatt og slips i ferien en del av stilen på Engø Gård.