Ny rapport: Oslo-elever hadde helt eller delvis hjemmeskole i mellom fem og ni måneder under pandemien
Flere måneder på hjemmeskole og rødt nivå er noe av det som preget Oslo-skolen siden mars 2020, ifølge en ny rapport.
Oslo-elever på barnetrinnet hadde hjemmeskole og rødt nivå i skolen i minst fem måneder til sammen. For ungdomstrinnet var dette minst syv måneder, og på videregående minst ni måneder.
Det fremgår i en ny rapport, utarbeidet av Utdanningsetaten, om hvordan pandemien har påvirket elevene og lærlingene i Oslo-skolen. Tallene er nye og talt opp fra skolene.
I rapporten kommer det frem hvordan pandemien har påvirket elevenes hverdag i stor grad.
Flertallet av elevene i Oslo opplever at pandemien har påvirket skolehverdagen i negativ retning, står det i rapporten.
Hyppige vekslinger
Periodene med høyt smittetrykk og hyppige vekslinger mellom nivåer i trafikklysmodellen, omtales som «svært inngripende tiltak for elevene i Oslo».
Under pandemien ble skoledriften i Oslo-skolen styrt under den såkalte trafikklysmodellen. Smittetrykket avgjorde i hvilken grad elever og ansatte kunne være fysisk til stede og med hverandre.
Det strengeste nivået, rødt nivå, innebar delvis hjemmeskole og strenge, kontaktreduserende tiltak i den fysiske skolen. Rødt nivå førte også i mange tilfeller til hjemmeskole.
Høyere fravær enn normalt
Fravær blant elevene er også noe som trekkes frem i rapporten. Under pandemien var det høyere registrert fravær blant elevene i ungdomsskolen enn på barneskolen, viser rapporten.
For grunnskolen er det ikke sammenlignbare fraværstall for elevene i Oslo før og under pandemien. Det er imidlertid store variasjoner i det registrerte fraværet.
Elevene i den videregående skolen i Oslo har hatt høyere fravær under pandemien enn normalt. I rapporten trekkes det frem at høyt smittetrykk vinteren 2022 og midlertidig opphevet fraværsgrense er to av årsakene.
Fraværsgrensen var i praksis ikke var gjeldende for skoleåret 2021–22, noe som kan ha hatt en betydning for elevenes motivasjon.
En annen årsak til det høye fraværet kan være skolevegring, står det i rapporten.
– Har vært krevende
Utdanningsdirektør i Oslo-skolen, Marte Gerhardsen, slår fast at de siste års nedstengninger har påvirket skolen i stor grad.
– Oslo-skolen har vært hardt rammet av pandemien, sier hun.
Gerhardsen mener det er lite ved rapporten som er overraskende, men at det likevel er slående å se hvor omfattende nedstengningen har vært for elevene i Oslo.
– Nå får vi sett antall måneder på hjemmeskole og rødt nivå regnet ut. Dette har vært krevende både for elever og lærere.
En stor jobb i vente
Gerhardsen trekker frem at matematikkfaget har vært spesielt krevende for mange elever under pandemien. Dette er også et fag som vil bli prioritert fremover, for å ta igjen tapt læring.
Det samme gjelder svømmeundervisningen mange ikke har fått i løpet av de siste årene.
Et annet område de vil ha særlig fokus på fremover er spesialundervisning.
– Selv om skolene våre har jobbet så godt som det har vært mulig under de strenge restriksjonene, viser rapporten at vi har en stor jobb foran oss i årene fremover.