Norge

Stresset før eksamen? Her er ekspertenes beste tips

Et «ekspertteam» har gitt flere hundre studenter råd om alt fra søvn og trening til ernæring og stressmestring.

Marte Røe Nåvik (23), Camilla Simensen (23) og Carl-Martin Schaathun (24) deltok på «eksamensboost» på Norges musikkhøgskole. Schaatun er ikke overrasket over at mange studenter sliter med eksamensangst.- Man kjenner på lignende følelser, og jeg kan se for meg at ikke alle klarer å ta kontroll over dem. Foto: Ingar Storfjell

  • Hanne Mellingsæter
    Journalist

De får sponset hver sin pose med gratis mat og drikke. Men på «eksamensboost» skal studentene først og fremst få råd i en krevende tid.

Marte Røe Nåvik (23), Camilla Simensen (23) og Carl-Martin Schaathun (24) var blant dem som var ute etter tips på Norges musikkhøgskole i går.

— Det er litt sånn «felles skjebne, felles trøst». For meg hjelper det å vite at andre har det ganske likt, sier Schaatun.

13 prosent sliter med eksamensangst

Studentenes helse- og trivselsundersøkelse (SHOT) fra 2014viser følgende:

  • Nesten hver femte student (19 prosent) sliter med alvorlige psykiske symptomplager.
  • 13 prosent plages av eksamensangst.
  • Andelen kvinner som rapporterer om psykiske symptomplager har steget med ni prosentpoeng siden den samme undersøkelsen ble utført i 2010.
  • Det er veldig mange av disse som ikke trenger behandling, eller kvalifiserer til en diagnose, men vi bruker et anerkjent og avansert verktøy og stiller en rekke ulike spørsmål som handler om depresjon, angst og somatiske plager for å komme frem til dette, sier Kari Jussie Lønning, direktør for SiO (Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus) Helse.

- Studenter er i en sårbar fase

Men er studentene mer plaget nå enn før? Og hvorfor er det slik?

— Det er et godt og viktig spørsmål, og det er nok et ganske sammensatt årsaksbilde både når det gjelder studenter som gruppe og på individnivå. Men det vi ser ved å analysere undersøkelsen, er at studenttilværelsen virker å være en situasjon, og en livsfase, hvor sårbarhet kan komme til uttrykk, sier Lønning.

Hun viser til at studenter gjerne har flyttet til et nytt sted, må skaffe seg nytt nettverk og vende seg til en helt annen undervisningsramme.

Jentene sliter mest

Lønning understreker at eksamensangst er noe annet enn å ha sommerfugler i magen og dårlig søvn de siste nettene før prøven.

— Man skal gjerne være spent til eksamen, det er helt normalt. Når vi snakker om eksamensangst handler det om at det kan ramme normal livsførsel og at man ikke klarer å stille i det hele tatt.

Gapet mellom livsforventninger, som gjerne skapes gjennom sosiale medier, og hverdagen, kan bli for stort for mange, tror Lønning. Spesielt jentene.

— Vi ser at jentene rapporterer om mer psykiske symptomplager, mer eksamensangst og lavere studiemestring. Samtidig leverer de like bra.

- Lurt å være «overforberedt»

Det er Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus (SiO) som står bak arrangementet «eksamensboost». Etter å ha testet konseptet i fjor, har de nå tatt runden fra Høgskolen i Oslo og Akershus (ca. 150 deltagere) via BI (ca. 50 deltagere) til Universitetet i Oslo (ca. 300 deltagere).

I år er tilbudet også utvidet til å gjelde Norges musikkhøgskole, noe studentene der setter pris på.

Carl-Martin Schaathun (24) er ikke overrasket over at såpass mange sliter med eksamensangst.

— Man kjenner på lignende følelser, og jeg kan se for meg at ikke alle klarer å ta kontroll over dem.

Ekspertenes beste tips

•Legg deg og stå opp til samme tid hver dag, ikke sov på dagtid.

•Unngå kaffe, te, cola, «energidrikker», store måltider og trening rett før leggetid. Det kan være lurt å holde seg borte fra alkohol i eksamensperioden da det gir dårligere søvn.

•Unngå å bruke datamaskin, nettbrett og mobil i sengen da det har en vekkende effekt og det blir vanskeligere å sovne, samt at det stjeler mye tid.

•Prioriter ut fra viktighet og la noe ligge. Du rekker ikke alt. Lag deg en tidsplan. Planlegging gir deg oversikt og forutsigbarhet. Det gir mer kontroll, noe som igjen er stressdempende.

•Sett av tid til avkobling. La pensum hvile og synke inn. Gjør noe som gir deg glede og avkobling.

•Snu tanken. Legg merke til uhensiktsmessige, negative tanker du sier til deg selv når du føler uro eller engstelse, f.eks. «uff, dette får jeg aldri til», eller «alle andre klarer det bedre enn meg». Snu dem rundt og si noe mer hensiktsmessig til deg selv, som «jo da, dette går sikkert greit».

•Legg merke til unngåelsesstrategier, at du skygger unna lesesalen, utsetter en telefon eller et møte du gruer deg for. Det løser ikke problemet, men kan forsterke det. Tren deg heller på å nærme deg det du er bekymret for.

•Start alltid med frokost, spis jevnlig og velg hovedsakelig vann som tørstedrikk. Tenk på blodsukkeret ditt, det bør helst være så jevnt som mulig.

•Vær i bevegelse. Du vil oppleve et større overskudd, sterkere muskulatur, økt blodsirkulasjon, økt arbeidskapasitet, mindre ryggsmerter, bedre evne til å takle stress, bedre søvn og et styrket immunforsvar.

Kilder: SiOs ekspertpanel ved lege Sara Grodås, personlig trener Helene Berntsen, studentrådgiver Sunniva Harmens og psykologspesialist Lars Jørgen Berglund.

  1. Les også

    – Det hjelper ikke at voksne forteller ungdom at de må senke kravene

  2. Les også

    Psykolog Hanne Brorson lærer unge å knipse vekk tunge tanker

  3. Les også

    - Prestasjonspresset for ungdommen blir bare verre og verre

Flere artikler

  1. NORGE
    Publisert:

    Fortsatt øker andelen studenter med psykiske problemer

  2. FORELDRELIV
    Publisert:

    Eksamensnerver? «Pust inn og tell til fire» er ett av rådene

  3. KARRIERE
    Publisert:

    Stress kan spolere eksamen: Her er syv tips for å unngå jernteppe.

  4. NORGE
    Publisert:

    Stor studentundersøkelse: En av fire utsatt for seksuell trakassering. – Helt forferdelig, synes studenter.

  5. KARRIERE
    Publisert:

    Flere sover dårligere: Ny norsk forskning viser sammenheng med søvnproblemer og stryk på eksamen

  6. NORGE
    Publisert:

    – Ungdom opplever at hovedårsaken til de psykiske helseplagene er skole