Norge

Sweatshop nominert til Gullruten

Seriesuksessen er nominert til Gullruten for beste realityserie. Det er første gang en web-produksjon er med i denne kategorien.

  • Mala Wang-naveen

TV-serien Sweatshop om tre norske ungdommer som drar til Kambodjsa for å oppleve forholdene til tekstilarbeiderne, er den største seersukssen i Aftenposten TV noensinne. Se hele serien her.

Historisk at en web-serie blir nominert

— «Sweatshop» var det første store prosjektet AftenpostenTV gjennomførte. Det var vår første og største seersuksess. Nå er den også gullrute-nominert. Dette skal feires, sier seriens ansvarlige produsent i Aftenposten TV, Jonas Brenna.

— Det er første gang en web-tv-produksjon når opp i konkurransen. Det er en liten revolusjon i tv-markedet, sier styreleder Leif Holst Jensen til Kampanje.

Gullruten deles ut lørdag 9.mai 2015 i Bergen og regnes som den gjeveste prisen for norsk tv-bransje. Mange tv-seere synes også det er en viktig begivenhet.

I år er det mer enn 450 påmeldte i 18 kategorier.

Se alle de nominerte her:

Les også

Gullruten - de nominerte

Aftenposten TV skal konkurrere med den nye realityserien «Sofa» på NRK, «Adils dansere», også den på NRK og «Jegertvillingene» på TVNorge.

— Det at en web-serie blir nominert i en prisutdeling tradisjonelt forbeholdt fjernsyn er i seg selv historisk. Det er en stor ære at det tilfaller Aftenposten. Vår visjon om å tilby web-tv innhold med substans har åpenbart livets rett, sier han.

Aftenposten TV er historiske. Se video:

Et samarbeid mellom Aftenposten og Fremtiden i våre hender

Serien var et samarbeid mellom Aftenposten og Framtiden i våre hender. Tre norske ungdommer ble sendt til Kambodsja for leve sammen med tekstilarbeiderne som sørger for at vi har tilgang på billige, moteriktige klær.

«Sweatshop sjokkerte og vekket en hel tenåringsgenerasjon – ikke bare her i Norge. TV-serien lever nå sitt eget liv og engasjerer hundretusenvis av ungdom fra Australia til USA og Tyskland» skrev sjefredaktør Espen Egil Hansen i Aftenpostens årregnskap.

Se den første episoden her:

Forespørsler fra hele verden

Serien, som ble sendt på Aftenposten TV våren 2014, begynte å få mange visninger internasjonalt etter at regissør Joakim Kleven ble intervjuet av belgiske Elle.

Men da Hollywood-stjernen Ashton Kutcher la ut denne Facebook-posten, tok det helt av:

Se intervju med deltakerne fra «Sweatshop»: Frida Ottesen og Anniken Englund Jørgensen her

En seier for web-TV

— Det er en seier for webtv generelt, og Aftenposten spesielt, at vi er nominert til Gullruten. Jeg er stolt av jobben våre medarbeidere har gjort og jeg er imponert over ungdommen som deltar. Serien var en av våre viktigste publiseringer i 2014, og derfor er det jo ekstra hyggelig at den ble så populær, sier nyhetsredaktør Håkon Borud.

Frem til nå er den norske versjonen av serien sett 800.000 ganger. Den engelske versjonen har 2,7 millioner visninger og den spanske 400.000.

— Temaet engasjerer åpenbart og det inspirerer oss til å jobbe videre med å lage kvalitetsinnhold på video, sier Borud.

Se intervjuet etter nominasjonen med nyhetsredaktør Håkon Borud og produsent i Aftenposten TV, Jonas Brenna.

Skal selges inn til TV-stasjoner

Den prisvinnende serien skapte et engasjement i inn— og utland og blitt vist ved universiteter og skoler i USA, Tyskland, Brasil, Hellas, Australia og mange flere land.

— Et fransk selskap har fått internasjonal distribusjon på serien og jobber med å selge inn en timelang dokumentarversjon til TV-stasjoner over hele verden. Vi jobber med sesong to, forteller Brenna. Han mener suksessen skyldes at man har klart å fortelle en historie om hvordan vestlig konsum påvirker mennesker på den andre siden av jorda.

Se debatten:

— Det er vondt å møte seg selv i døra som forbruker, men også deilig å føle engasjement og empati med andre mennesker, sier Brenna.

Se hele serien her.

Hennes & Mauritz reagerte på anklager

Kleskjeden H&M gikk hardt ut mot serien, og klagde Aftenposten inn til PFU. Klesgiganten nådde ikke frem med sin klage mot Aftenposten i Pressens faglige utvalg. Senere skulle en rapportfra Human Rights Watch slå fast at de verste lovbruddene foregår hos mindre underleverandører som produserer for større fabrikker, ifølge rapporten fra HRW. Organisasjonen avdekket ulovlig barnearbeid i elleve av fabrikkene som ble undersøkt.

I en av fabrikkene som produserer klær for svenske H&M, forteller arbeidere at de blant annet blir bedt om å jobbe søndager hos en underleverandør for å hjelpe til med å nå produksjonsmålet, samt tjene ekstra penger.

HRW har også snakket med fem arbeidere fra en underleverandør til denne fabrikken. Arbeiderne forteller at barn under 15 år blir ansatt, og at disse barna blir tvunget til å jobbe like hardt som voksne.

  1. Les også

    Klesbaronene

  2. Les også

    «Sweatshop» tar helt av etter at Ashton Kutcher anbefalte den på Facebook

  3. Les også

    Stormberg: - Det er egentlig veldig enkelt. Man må bry seg

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. KULTUR

    Aftenpostens TV-serie «Stuck» er nominert til Gullruten

  2. SID

    Sweatshop: Tårer redder ikke verden | Håvard Norli Rensvold

  3. A-MAGASINET

    «Folk kaller oss bortskjemte barn og synes det er mye grining. Da blir jeg så provosert»

  4. NORGE

    Høyre freder sexkjøpsloven ut regjeringsperioden

  5. NORGE

    1 prosent av voldtektene ender med fellende dom

  6. NORGE

    Er det vits i å anmelde voldtekt?