Norge

Flere entreprenører har stanset arbeidet med Follobanen

Flere av underentreprenørene som jobber med Follobanen, har stanset arbeidene midlertidig på grunn av manglende betaling fra italiensk hovedentreprenør.

Fire tunnelboremaskiner borer mesteparten av Nordens hittil lengste jernbanetunnel. Det er ikke de to selskapene som har hovedkontrakten for tunnelboringen som midlertidig har stanset sitt arbeid i prosjektet. Foto: Borgen, Ørn

  • NTB
  • Sveinung Berg Bentzrød
    Journalist

Follobanens tunnelboremaskiner graver seg gjennom fjellet. Det er ikke de to selskapene som har hovedkontrakten for tunnelboringen som midlertidig har stanset sitt arbeid i prosjektet. Foto: Morten Uglum

Siden torsdag i forrige uke har fire underentreprenører stanset arbeidene ved Oslo S i Follobaneprosjektet. Årsaken er utestående betaling fra den italienske entreprenøren Condotte, som er tungt inne i prosjektet. Det meldte bladet Byggeindustrien onsdag kveld.

  • Slik blir sommeren 2017: Færre avganger. Færre sitteplasser. Mye buss for tog. Stengte tunneler.

Både Bane Nor og Folloprosjektet bekrefter at flere av underleverandørene ikke har fått betalt slik de skal. Ingen av dem har trukket seg fra prosjektet, men flere vurderer å stanse arbeidene midlertidig, ifølge bladet.

Jobber med løsning

Condottes prosjektleder for Follobanen bekrefter at det er problemer med kontantstrømmen i selskapet.

– Vi jobber med å løse dette, og foreløpig får ikke arbeidsstoppen til underentreprenørene noen innvirkning på tidsskjemaet for i sommer, uttalte Fernando Jorge Lopes til Byggeindustrien.

Condotte signerte i desember 2015 en kontrakt på to milliarder for innføring av nye jernbanespor til Oslo S. De har også drill & blast-kontrakten i Ekebergåsen til en verdi på 1,3 milliarder.

Skulle jobbe dag og natt mens det er buss for tog

Follobanen. Det er ikke de to selskapene som har hovedkontrakten for tunnelboringen som midlertidig har stanset sitt arbeid i prosjektet. Foto: Borgen, Ørn

Østfoldbanen mellom Oslo og Ås er stengt for all trafikk i seks uker. Planen har vært å jobbe dag og natt i denne perioden. Det er sendt ut nabovarsel om støyende aktiviteter.

Dersom underleverandørene ikke kommer i arbeid igjen vil det få konsekvenser for det planlagte arbeidet disse seks ukene, bekrefter Follobane-prosjektet.

Avviste nylig saken overfor Aftenposten

I slutten av mai mottok også Aftenposten tips om at entreprenører på Follobanen vurderte å stanse arbeidet.

Vi konfronterte Follobanens nr. 2 i Bane Nor med tipset, leder for tunnelarbeidet Anne Kathrine Kalager. Den gang avviste hun dette blankt. Nå sier hun:

– På det tidspunktet var jeg overhodet ikke kjent med denne saken. Det var først for få dager siden at jeg ble orientert om situasjonen. Den gang var dette, så vidt meg bekjent, ikke noen sak. Nå stiller jeg meg bak uttalelsen fra Erik Smith, sier Kalager til Aftenposten.

Follobanen: Det er nå lagt «en god plan» for løse problemet

Torsdag ved 13.15-tiden sendte Follobanen ut en pressemelding der det heter at Condotte har lagt frem en plan for rask betaling av underentreprenører som arbeider ved Oslo S. En mer langsiktig finansiell plan er også under arbeid.

«Det er planlagt betydelig arbeid for Condottes underentreprenører nå i sommer, mens deler av togtrafikken er stanset. Når arbeidet nå ser ut til å komme raskt i gang igjen, er det fortsatt tid til å fullføre,» heter det.

Aftenposten har spurt prosjektleder Erik Smith i Follobanen hva denne garantien er verdt.

– Dersom arbeidet kommer i gang neste uke vil det ikke ha følger for prosjektet bortsett fra at vi mister en ukes arbeid som må tas inn på et senere tidspunkt. Stengingen av Østfoldbanen skyldes arbeid nær spor eller på spor, både rundt Oslo S og på Ski. Flere hovedentreprenører i gang. Condotte utfører kun underbyggingsarbeider, sier Smith, som ikke svarer direkte på hva som skjer med sommerplanen om man ikke lykkes.

– Risikerer dere å ha valgt feil entreprenører for den aktuelle jobben?

– Follobanen har vært fornøyd med det arbeidet Condotte har utført opp til i dag på begge kontraktene, både når det gjelder fremdrift og kvalitet. På det kompliserte tunnelanlegget i Ekeberg åsen har prosjektet stort sett ligget foran den opprinnelig plan.

– Er dere kjent med om Condotte tidligere har hatt lignende problemer?

– Nei.

– Hvilke typer arbeid vil stanse opp, og hvilke vil være mulig å holde gående om entreprenørstansen varer ved?

– Dette synes ikke å være en aktuelt nål. Men generelt er Condotte avhengig av underleverandører på begge kontraktene, sier Smith.

Korrupsjonssiktet selskap bygger Follobanen – slåss om E18-kontraktDen er 150 meter lang, veier 2400 tonn og graver Follobanen i rekordfartFollobanen: Solvik-Olsens nye venn «Eufemia» er klar til å spise seg vei mot Oslo

Les mer om

  1. Oslo
  2. Jernbane

Relevante artikler

  1. NORGE

    Follobanen: Underleverandører jobber igjen

  2. NORGE

    I to uker har arbeidet med Follobanen nær Oslo S stått stille

  3. NORGE

    Prestisjeprosjekt utsettes: Pendlere kan reise med Follobanen først i 2023

  4. NORGE

    Follobanen kan bli forsinket og dyrere enn ventet

  5. NORGE

    Bane Nor hever kontrakter med italiensk entreprenør

  6. NORGE

    Follobanen-smell gir togpendlere en ekstra sommer med buss for tog: – Det luktet at det kom til å skje