Potenspillesalget har tatt helt av

Nordmenns forbruk av potensmidler setter ny rekord: Sist måned økte salget med 31 prosent. Veksten første halvår er på 23 prosent. Nå utfordres Viagra-dominansen på potensmarkedet for alvor. Den nyeste konkurrenten virker i opptil 36 timer.

  • Forf>
  • <forf>sturle Scholz Nærø <

Sviktende potens er særdeles potent butikk — for pilletrillerne. Likevel har produsenten Pfizer, som lanserte Viagra for fem år siden, vært nærmest alene på dette milliard-markedet. Først nå står dominansen for fall: På bare fire måneder har nyheten Cialis sikret seg rundt 30 prosent av salget på ledende markeder som Tyskland og Frankrike. I Australia står Viagras erkerival for hele 33 prosent av salget, viser tall fra statistikkselskapet IMS. Også her i Norge endrer forbruket seg kraftig - ikke bare når det gjelder merkevalg:

92 millioner

Første halvår i år tok norske menn over 700000 doser med potenspiller. Dette tilsvarer en vekst på 23 prosent. I juli alene økte totalforbruket med 31 prosent, viser statistikk fra Legemiddelforeningen. Det siste året, altså fra juli i fjor til juli i år, kjøpte vi potensmidler for ca. 92 millioner kroner. Men å måle forbruket i omsetning over disk gir et uriktig bilde: Som følge av konkurransen har flere leverandører senket prisene. Legemiddelselskapet Lilly lanserte nykommeren Cialis her i Norge i april, omtrent samtidig med at Bayer-konsernet kom med potenspillen Levitra. Bransjefolk mener at begge nyhetene også gir salgsstatistikken et løft. Selv Grethe Aasved, direktør for samfunnskontakt hos Viagra-produsenten Pfizer, hilser utfordrerne velkommen: - Når konkurransen øker, vokser gjerne totalmarkedet. Vi synes det er helt fint at det nå kommer flere preparater mot impotens. Viagra selger fantastisk godt, så denne situasjonen har vi ikke noe imot, hevder Aasved.

Virketid: 36 timer

Stadig står Pfizer bak åtte av ti solgte potenspiller i Norge. Men styrkeforholdet er i hurtig endring: Bare fra april til juli kjøpte nordmenn Cialis for ca. 5,5 millioner kroner, hvilket tilsvarer 15 prosent av totalmarkedet. Direktør Lasse Petersen i Lilly Norge forklarer suksessen slik: - Cialis virker i inntil ett og et halvt døgn, mens effekten av konkurrerende produkter bare varer i noen få timer. Vi tror at flere og flere kommer til å sette pris på lang virketid: Den gir jo mye mer rom for spontanitet og impulsivitet i sexlivet. Men jeg minner om at disse produktene kun virker ved vanlig seksuell stimulans. Ereksjonen kommer ikke av seg selv, understreker Petersen. Konkurrenten Levitra, som i Norge markedsføres av Glaxo-SmithKline, har omtrent samme virketid og -måte som Viagra. Likevel mener markedssjef Per Aabakken at nykommeren dekker klare behov:

"Hard og pålitelig"

— Ulike pasienter er opptatt av ulike ting, og nå får de endelig valgmuligheter. Vårt produkt er spesialutviklet for å gi en hard, utholdende og pålitelig potens. Ikke minst for en utsatt gruppe som diabetikere, for eksempel, betyr slike kvaliteter mye. - Hvorfor fikk Viagra være så lenge alene på markedet? - Å utvikle et legemiddel tar 10 til 15 år, og Pfizer hadde et gunstig forsprang: Viagra ble ikke laget som potensmiddel; virkningen er jo egentlig en bieffekt. - Likevel er navnet nærmet blitt synonymt med ereksjon? - Mange pasienter synes nok det er en fordel å be om noe som ikke alle vet hva er. Et navn som Levitra føles mye mindre utleverende, repliserer Per Aabakken, markedssjef i GlaxoSmithKline Norge.