Norge

Norwegian-piloter er forberedt på langvarig streik

Norwegian regner med å gjennomføre de fleste flygningene i helgen på tross av pilotstreiken. Parat advarer mot følgene av streikebryteri.

Norwegian satser på å gjennomføre de fleste oppsatte flygninger i dag. Utover i uken vil de fly inn utenalndske piloter for å dekke opp for de streikende. Foto: NTB scanpix

  • Hilde Lundgaard

Bruddet i meklingen mellom Norwegian Air Norway og Norwegians Pilot Union var et faktum ved midnatt.Dette er de uenige om.

70 piloter er foreløpig tatt ut i streik fra lørdag morgen. Bare halvparten av disse skulle på jobb i helgen, og Norwegian regner med at de fleste flygninger vil gå som normalt.

Det er imidlertid varslet en betydelig opptrapping utover uken og fra onsdag vil samtlige piloter i Skandinavia, tilsammen 600, streike.

— Vi opererer flygningene i så stor utstrekning som mulig. Vi har også piloter på hovedkontoret som vil bli satt inn for å fylle opp, sier informasjonssef Charlotte Holmbergh Jacobsson i Norwegian.

Lørdag morgen var kun noen få avganger kansellert.

Pilotene holdt lørdag formiddag en pressekonferanse sammen med ledelsen i fagforeningen Parat, der de gjorde det klart at de er forberedt på at streiken kan bli langvarig.

— Dette handler om noe så grunnleggende som retten til en tariffavtale. Da må streiken ta den tiden det tar å bli enige, sa leder i Parat, Hans-Erik SKjæggerød.

Anklages for streikebryteri

Det ble i går kjent at Norwegian planlegger å fly inn piloter fra utlandet for å ta over jobben til streikende nordmenn.

Paratleder Skjæggerud advarer kraftig mot det han betegner som organisert streikebryteri.

— Streikebryteri er forkastelig, og jeg er usikker på om Norwegian aner følgende av det de nå gjør. Vi har allerede kontakt med vårt internasjonale nettverk som gir oss støtte, sier Skjæggerud, som ikke vil utdype hva konsekvensene for importerte piloter kan bli.

- Naturlig å hente inn folk

Ifølge Norwegian-sjef Bjørn Kjos dreier det seg overhodet ikke om streikebryteri..

— Norwegian Air Norway operere ingen ruter selv, de er en underleverandør. På bakgrunn av de juridiske rådene vi har fått dreier er det klart ikke om streikebryteri å leie inn andre underleverandører, sa Kjus på en pressekonferanse lørdag formiddag.

Ifølge informasjonssjef Holmbergh Jacobsson er dette trolig ikke aktuelt i helgen.

- I løpet av helgen vil vil ikke ha behov for så mange ekstra piloter siden et begrenset antall er tatt ut i streik. Så får vi se hvordan vi gjør det i neste uke.

Hun understreker at enkelte flygninger også i dag kan bli forsinket eller kansellert og oppfordrer passasjerene til å følge med på selskapets nettsider. Berørte passasjerer vil bli varslet direkte på sms.

Konflikten gjelder Norwegians skandinaviske datterselskap, Norwegian Air Norway (NAN). Det betyr at langrutene mellom Skandinavia, England, USA og Asia vil gå som normalt.

Basene i England, Finland og Spania er heller ikke direkte berørt

Helt fastlåst mellom partene

Leder for pilotene i Norwegian, Halvor Vatnar, sier de var villige til å diskutere forsikring, pensjon og arbeidstid, men at arbeidsgiver ikke var villige til å nærme seg kravet om en tariffavtala.

— Vi har lagt loss of license-forsikringen i potten, vi har lagt inn ytelsespensjon, vi har vært villig til å tilpasse arbeidstid og flere fleksible ordninger uten noen løsning, sier Vatnar.

Han mener arbeidsgiveren ikke ønsker en tariffavtale som berører selskapets drift.

— Selskapet er kun interessert i å organisere seg bort fra sine forpliktelser og det er derfor ikke mulig å finne en løsning. En tariffavtale må vi ha, sier Vatnar.

Norwegian-ledelsen sier at det kom til et punkt i forhandlingene hvor de ikke kunne gi fra seg styringsretten. Dette gjelder krav om at flyvninger i Skandinavia skal utføres av organiserte i Parat.

— Dette kom inn helt på slutten av forhandlingene, sier Kjos.

- Møtt med krav

Administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian opplyser at selskapet i forkant av meklingen foreslo det han kaller flere helt nødvendige kostnadsreduksjoner for å sikre et bærekraftig selskap og trygge arbeidsplasser fremover.

— Dessverre har ikke NPU/Parat imøtekommet disse kravene, men heller fremmet krav som går i feil retning i forhold til avtaler inngått ved forrige tarifforhandling i 2013, sier Kjos.

Frykter ikke en boikott

- Frykter du boikott fra fagorganiserte i Norge og andre land?

— Jeg forventer at man her holder seg til spillereglene. Vi vil ikke gjøre noe ulovlig, og forventer at andre heller ikke gjør det, sier Kjos.

- Hva tror du dette har å si for omdømmet til Norwegian?

— Streik er aldri bra.

- Var dere ikke forberedt på dette ved å legge planer før en eventuell streik?

— Jeg ble overrasket, sier Kjos.

Streikebryteri i grenseland

Adm. dir. i NHO Luftfart, Torbjørn Lothe, vil ikke gå god for at Norwegian ikke legger opp til streikebryteri.

— Det vil ofte være ulike oppfatninger om dette, og det er litt uklart hvor grensene for streikebryteri går, sier Lohte, som minner om at Norwegian er en underleverandør for morselskapet, og at det er naturlig at selskapet forsøker å få inn ekstrakapasitet for å ivareta pasasjerene.

— Vi forutsetter at selskapet følger spillereglene og har vurdert dette.

Lohte mener for øvrig påstandene om streikebryteri er en klassisk metode for å avspore den reelle debatten.

— Parat prøver å forandre spillereglene og vil at en tariffavtale skal ha virkeområde utenfor selskapet der den er inngått. De vil sksportere norske lønns- og arbeidsvilkår til hele Skandinavia, mens norske piloter skal kunne jobbe hvor som helst. Det undergraver forutsetningene for å ekspandere internasjonalt.

  1. Les også

    Slik takler du flystreiken

Relevante artikler

  1. ØKONOMI
    Publisert:

    Fagforeningsleder om Norwegian-kaoset: - Vi advarte mot pilotmangel, men ble ikke hørt

  2. NORGE
    Publisert:

    Striden om arbeidsgiveransvar i Norwegian til Høyesterett

  3. NORGE
    Publisert:

    Norwegian ansetter 50 nye flyvere, ledelsen gjør full retrett

  4. ØKONOMI
    Publisert:

    Rasende piloter krever dokumentasjon

  5. ØKONOMI
    Publisert:

    Bjørn Kjos varsler pilotmangel ut august

  6. KOMMENTAR
    Publisert:

    Norwegian-problemene skyldes dårlig ledelse | Pål Vegard Hagesæther