Norge

-Trodde ulykke var politisperring

For å unngå det han trodde var en politisperring, kjørte Anders Behring Breivik småveier fra Oslo til Utøya. Fremme ved kaien på Utvika, ble han sittende i bilen og vente.

Denne ulykken ved Bygdøylokket skjedde 22. juli, klokken 14.19. Anders Behring Breivik trodde køen som oppsto etter ulykken skyldtes politisperringer satt opp etter bomben mot Regjeringskvartalet. Foto: Anders Hovelsrud

  • Per Anders Johansen Ola Mjaaland

Samlseside om terrorangrepet

En ulykke ved Bygdøylokket i Oslo klokken 14.19 den 22. juli, forkludret planene til den terrorsiktede 32-åringen. Aftenposten har fått tilgang til bompasseringene til begge leiebilene han disponerte.

De viser at han flyttet bombebilen, en Volkswagen Crafter, inn til Oslo sentrum klokken 15.04, langs nettopp den ruten som var preget av kø etter ulykken. Dermed ble han forsinket på vei til Regjeringskvartalet.

Men i avhør har Behring Breivik også forklart seg i detalj om hvordan denne ulykken fikk følger for kjøreturen til Utøya etter at bomben smalt klokken 15.25.

Lang kø.

På vei ut av byen, i en leid Fiat Doblo, havnet han i en fem kilometer lang stillestående kø.

– Han trodde det var en politisperring, så han kjørte en masse omveier, sier Geir Lippestad, som forsvarer den terrorsiktede.

Kjøreturen fra Oslo sentrum til Utvika, som normalt tar rundt 40 minutter, tok Behring Breivik 75–80 minutter.

–Vi kan bekrefte at han ble forsinket på grunn av trafikk og at han har tatt andre veier enn det som er normalt utover til Utøya, sier politiadvokat Pål-Fredrik Hjort Kraby.

Ventet i bilen.

Behring Breivik parkerte Fiaten han brukte ut fra Oslo ved kaien på Utvika ca. klokken 16.40. Så ble han sittende i bilen og tenke, har han fortalt i avhør.

–Han sto og ventet på parkeringsplassen på Utvika. Han gjorde forskjellige vurderinger, sier Lippestad.

–Var han da klar over hva som hadde skjedd i Oslo?

–Ja, det var han.

–Hadde han hørt detaljer om hendelsen på radio i bilen?

–Det vet jeg ikke, sier Lippestad.

Politiadvokat Hjort Kraby ønsker ikke å gå ut med detaljer om hendelsesforløpet.

–Vi setter sammen et veldig stort bilde med vitneavhør og telefon— logger, så vi vil komme tilbake til disse spørsmålene senere, sier han.

Ifølge vitneobservasjoner ved Grubbegata var siktede ikledd en politigenser da han gikk fra bombebilen. I Fiaten på Utvika skiftet han til det han ble pågrepet i. Vitner har beskrevet det som en våtdrakt-lignende politiuniform med skuddsikker vest.

–Skuddene faller raskt.

Klokken 16.57 får kapteinen på MS Thorbjørn, fergen i Tyrifjorden, beskjed om at en politimann ønsker skyss ut til Utøya. Denne angivelige politimannen er Anders Behring Breivik. Klokken 17.04 legger fergen fra bryggen ved Utvika med kurs for Utøya. Fire minutter senere går Behring Breivik i land.

Han har forklart at utstyret hans ganske umiddelbart ble fraktet fra kaien i bil.

–Det han har forklart er at utstyret hans ble kjørt opp, og så gikk han etter. Han merket at det ble stilt noen kritiske spørsmål fra de to som gikk foran ham, sier Lippestad.

De to var daglig leder på Utøya, Monica Bøsei (45), og den sivile politimannen Trond Berntsen (51).

–De første skuddene faller ganske raskt etter det, sier Lippestad.

Disse skuddene falt foran hovedhuset på Utøya.

Relevante artikler

  1. NORGE

    Politiet til Aftenposten: - Philip Manshaus ønsket å skremme muslimer i Norge

  2. NORGE

    Terrorsiktede Philip Manshaus sier ja til prejudisiell observasjon – men vil ikke avhøres

  3. NORGE

    Psykologspesialist skal observere terrorsiktede Philip Manshaus

  4. NORGE

    Vil ha fullstendig rettspsykiatrisk observasjon av Philip Manshaus

  5. NORGE

    Terrorsiktede Philip Manshaus forklarer seg for politiet. Samarbeider godt. Nye avhør avtalt.

  6. NORGE

    Nytt avhør av Philip Manshaus lørdag: