Torpederte salg av krigsskip

Egypt og Bahrain ble ikke godkjent som kjøpere av marinens veteraner. Nå kan de havne på Kypros.

Kypros kan bli ny hjemmehavn for MTB-ene som i 2006-07 deltok i UNIFIL-operasjoner samme sted.

Les også :

Det siste året har Forsvaret forsøkt å selge ett depotskip og seks MTB-er av SuperHauk-klassen.

I sommer var de svært nære på å kunne selge alle skipene til Egypt eller Bahrain, men Utenriksdepartementet torpederte hele avtalen.

MTB'ene selges med alle våpensystemer inntakt, og UDs seksjon for nedrustning, ikkespredning og eksportkontroll er derfor ekstra nøye når krigsmateriell vurderes solgt til land utenfor NATO.

Etter år i nord mener mange at Marinens veteraner fortjener en solfylt Middelhavsbris som pensjonister. FOTO: OLE MAGNUS RAPP

Dermed brast drømmen om en pensjonisttilværelse med solgangsbris i Middelhavet for marinens kalde krigere fra det høye nord. Men bare nesten.

For nå står sjøslaget mellom Kypros og USA for å sikre seg noen av kystens raskeste og mest giftigste våpen.

Begge nasjoner er interessert, og UD vil neppe sette ned foten denne gang om Kypros kommer med det høyste budet.

— Kjøp ditt eget krigsskip

Mens MTB'ene selges komplett med kanoner og misiler, er KNM Horten ribbet for våpen.

Mandag klokken 12 går fristen ut for å legge inn bud på Marinens gamle depot- og skoleskip KNM Horten.

Og er du interessert, er det ikke noe i veien for at en privatperson eller vennegjeng kan spleise på det staselige skipet.

Minsteprisen var satt til 38,5 millioner kroner.

Søndag ettermiddag var høyeste bud 40,5 millioner, så det er alt nå klart at skipet vil bli solgt:

- Her legger du inn bud...

Ønsker du å by på KNM Horten kan du legge inn et bud her .

— Vi hadde håpet å se 45-tallet, men vi får være fornøyd med den prisen og slippe videre vedlikehold, sier kommandørkaptein Odd Stein Melsæter i Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) til Aftenposten.no.

- Liten krigsflåte

Aftenposten.no kunne i slutten av juli fortelle at Forsvarets logistikkorganisasjon

KNM Horten kan bli solgt i neste uke. FOTO: FORSVARET

(FLO) hadde sluttforhandlet salget av totalt syv utrangerte marinefartøyer.

KNM Horten skulle selges ribbet for militært utstyr, mens de seks MTBene ville være fullt operative med alle våpensystemer inntakt om skipene gikk til et NATO-land eller venn av alliansen.

Pakkepris: 200-210 millioner kroner.

...kanskje et landgangsfartøy..?

LF Sørøysund er pusset opp for 40 mill. kr. og selges nå sivilt. FOTO: FORSVARET

Hadde du heller hatt lyst på et et vaskekte landgangsfartøy? Da han du by på LF Sørøysund her. Som KNM Sørøysund var hun i Marinens tjeneste fra 1972 til 2003, men ble solgt da Ramsund orlogsstasjon ble lagt ned.

Nå er hun pusset opp for 40 mill. kr., og er vell vant til å frakte alt fra reinsflokker til lastebiler og store mengder grønnkledde menn.

— ...eller et Kystvakt-skip?

KV Garsøy er akkurat blitt solgt. FOTO: FORSVARET

Og her er Kystvaktskipet du akkurat gikk glipp av:

M/S Garsøy ble solgt for 6,3 mill. kr.

Stadig avhender Forsvaret alt fra biler til får-i-kål-gryter, skip, uniformer, ski og annet overskuddsmateriell .

Det meste havner på www.auksjon.no.

Den neste store forsvarsauksjonen finner sted lørdag 27. november på Hovemoen ved Lillehammer.

— Luksuspensjonist?

Fra før er det kjent at en nyrik russer har undersøkt om KNM Horten kan bygges om til en privat luksusyacht.

— Han er ikke lenger i bildet, bekrefter Melsæter.

Marinens tidligere depot- og forskyningsskip har også en fortid som vikarierende kongeskip etter at K/S Norge brant mens den lå i dokk ved Marinens tidligere hovedverft på Karljohansvern i Horten på senvinteren 1985.

- Med dobbeltseng

Det var kong Olav som personlig ba om å få om bord et badekar og en dobbeltseng til den såkalte kongelugaren, noe som slett ikke er standardutstyr når marinen bestiller sine krigsskip nå til dags.

I lugaren finnes også en peis, noe som heller ikke er standard utrustning på norske krigsskip.

— Alt selges med skipet, mens et piano fra samme periode er tatt på land. Flere av lugarene på øverste dekk er gjort litt ekstra fine slik at hele kongefamilien kunne være om bord, sier Melsæter til Aftenposten.no.